3. Diagnostyka – czyli co jest powodem problemu. Ciąg dalszy
Zatrzymaliśmy się na problemie falowania pracy silnika i pytaniach: Jak należy spojrzeć na taki problem? Od czego zacząć? Co to może być?
Odpowiedź nie jest prosta, ani jednoznaczna. Przyczyn może być naprawdę wiele, których skutkiem jest ??? ;)
No właśnie co? - falowanie czy przerywanie ??? Specjalnie wcześniej użyłem tych różnych określeń i mam nadzieję, że zostało to przez Was wychwycone bez problemu - bo w diagnostyce ważna jest spostrzegawczość, obserwacja i kojarzenie faktów, a użytkownik o tyle dostanie szybką forumową podpowiedź o ile jest w stanie możliwie dokładnie opisać problem i to ze szczegółami.
Faluje czy przerywa to duża różnica i ważna informacja!
Niezależnie od tego czy to jest przerywana czy nierówna praca na problem trzeba popatrzeć szeroko i w całym zakresie - oba skutki mogą brać się z tego samego miejsca, lub niektóre miejsca możemy wykluczyć. Doświadczony mechanik czy diagnosta może oczywiście dobrze ocenić przyczynę usterki "z marszu", ale najczęściej musi to widzieć, słyszeć, a dla sprawdzenia pomierzyć, ale bez dokładnego precyzyjnego opisu - jest ciężko - szczególnie na odległość.
Dla ułatwienia przypatrzmy się "naszemu" motkowi ( F650GS)
Co mamy do "dyspozycji:
- paliwo
-bak
-przewody paliwowe
-pompę paliwa
-filtr z zaworkiem ciśnienia
-wtryskiwacz
-przepustnicę
-czujnik położenia przepustnicy
- czujnik obrotów biegu jałowego
- czujnik powietrza ssania
- filtr powietrza
-kolektor ssący
- układ zaworowy
-komorę spalania
-impulsator
-wysokie napięcie ( kable, świece, fajko-cewki...)
- zasilanie i niskie napięcie
- czujniki temperatury
- komputer
- akumulator
- sondę lambda
- układ wydechowy
- inne
W silnikach bardziej rozwiniętych będzie tego dużo więcej ( przepływomierz, zmienne fazy rozrządu, czujnik spalania detonacyjnego, różnego rodzaju podciśnienia i siłowniki )
Na temat każdego z wyżej wymienionych elementów napisano grube książki, ale ja postaram się tylko w bardzo uproszczony sposób omówić kluczowe elementy dla GSa - podając jedynie: rolę, typowe objawy i wpływ na inne elementy układu pracy silnika.
cdn....
PS W przypadku "nagłej potrzeby" wiedzy piszcie PW ;)