Skocz do zawartości

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 23.04.2019 in all areas

  1. 3 points
    Jakbyś go normalnie opierdolił na wejściu, to czuł by respekt. A Ty tak od razu prywatnie..... Zaśmierdziało randką i się wystraszył
  2. 3 points
    Może zorganizujemy jakąś większą akcję błagalną ...
  3. 2 points
    Wiadukty w Stańczykach, najgłębsze jezioro w Polsce Hańcza 108,5 m głębokości, wiele punktów widokowych w Suwalskim Parku Krajobrazowym i pojaćwieska góra grodowa, pokamedulski klasztor w Wigrach z katakumbami kamedułów w podziemiach kościoła, trójstyk granic PL FR LT, meczet w Bohonikach z tatarską restauracją i pobliski mizar, meczet w Kruszynianach, to tak zgrubsza. Suwalszczyzna. W krainie ozów i łojm
  4. 1 point
    Potrzebuję pomocy, a raczej informacji od mieszkańców ściany wschodniej o ciekawych miejscach, które warto zobaczyć - od Suwałk po Zamość, jak najbliżej granicy. Ja podzielę się po powrocie z majówki trackiem - w założeniu - jak najwięcej szutrów i przejazdów, dostępnych dla auta 4x4. Pomożecie? Pomożemy! Lista może powstawać jak każda lista zlotowa
  5. 1 point
    nie wytrzymałem w 3city pojawił się (3 m-ce temu) nowy motocyklista... mam nadzieję
  6. 1 point
    Tunel pod Małym Wołowcem – podwójny tunel kolejowy koło Wałbrzycha w województwie dolnośląskim. Tunele znajdują się pod górą Mały Wołowiec (720 m n.p.m.), w południowo-wschodniej części Gór Wałbrzyskich w paśmie Gór Czarnych między miejscowościami Wałbrzych i Jedlina-Zdrój na trasie kolejowej z Wałbrzycha do Kłodzka. Należą do najdłuższych tuneli w Polsce. Są to dwa równoległe, proste, stopowe, jednotorowe, tunele kolejowe wydrążone pod Małym Wołowcem (720 m n.p.m.). Pierwszy tunel o długości 1560 m wydrążono w latach 1876–1879. Drugi równoległy o rekordowej długości 1601 m, wydrążono w latach 1907–1912[1]. Wloty tuneli położone są na wysokości 535 i 540 m n.p.m., a ich spadek w kierunku południowo-wschodnim wynosi 3,12 promila. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi 181 m. Tunele wykonano w obudowie murowej z bloczków kamiennych, częściowo z cegły klinkierowej, a miejscami ze wstawkami elementów obudowy żelbetowej. Portalewlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców. Kształt tuneli eliptyczny, szerokość 4,8 m, wysokość 5,8 m. W ociosach tuneli wykonano kilkanaście wnęk ucieczkowych i rewizyjnych układu odwadniania tuneli. W celu odprowadzenia spalin w połowie tunelu wydrążono w skale szyb wentylacyjny (komin) służący do przewietrzania, a między równoległymi tunelami wykonano pięć przecinek łączących (z czego do dziś trzy pozostały drożne), które jednocześnie stanowią wnęki awaryjne. Decydujący wpływ na budowę tunelu miała wojna francusko-pruska, która pokazała jak ważną rolę odgrywała wówczas kolej. Po zakończeniu wrócono do pierwotnych koncepcji budowy linii kolejowej Wałbrzych – Kłodzko, jednego z odcinków Śląskiej Kolei Górskiej. Jedną z wielu przeszkód na trasie, był masyw Małego Wołowca (720 m n.p.m.) w Rybnickim Grzbiecie oddzielający Kotlinę Wałbrzyską od Obniżenia Noworudzkiego. W celu jego przekroczenia zdecydowano wydrążyć jednotorowy tunel o długości 1560 m w obudowie murowej. Pierwsze prace rozpoczęto latem 1876 roku i trwały do 1879 roku. Pierwszy pociąg przejechał oficjalnie tunelem dopiero 15 października 1880 roku po zakończeniu wszystkich prac na jednotorowej trasie. Pod koniec XIX wieku postanowiono wybudować drugi równoległy tor. W 1909 roku przystąpiono do budowy drugiego równoległego tunelu o długości 1601 m, o parametrach podobnych do wcześniej wykonanego tunelu. Tunel został oddany do ruchu w 1912 roku. Tunel, który pierwszy został oddany do eksploatacji został wyłączony z ruchu pod koniec lat 90. XX wieku. Na planie są 2 szyby, jeden wentylacyjny Na planie sa 2 szyby: jeden - wentylacyjny (mniej wiecej w polowie tunelu), ktory istnieje do dzis oraz drugi (okolo 150m od wlotu od stacji Walbrzych, Dittersbach), ktory jest niedostepny. Wylot niedostepnego szybu roboczego jest tuz obok wlotu sztolni technicznej, ktorej wejscie znajduje sie nad tunelem. Tunel kolejowy pod Wołowcem (Ochsenkopf-Tunnel) między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem. Wydaje mi się, że górne grafiki przedstawiają sposób drążenia tunelu (podobnie jak hale w Górach Sowich - drążono dwa tunele, jeden nad drugim, następnie strop między nimi zawalano). Dolne skrajne grafiki przedstawiają sposób obudowy tunelu, a środkowe - przekrój podłużny i poprzeczny szybu wentylacyjnego Maszynownia i zabudowa pomocnicza użytkowane podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem. Poniżej przekrojów i rzutów maszynowni przedstawiony jest sposób nawierceń w przodku tunelu. Ciekawy wydaje się plan placu budowy przy dolnej krawędzi grafiki. Widać na nim m.in.: zbiornik (Sammelbassin), place magazynowe (Lagerplätze), maszynownię (Maschinenhaus), warsztat (Werkstatt), Cementschuppen (magazyn cementu), lokomotywownię (Lokomotivschuppen), magazyny dynamitu (Dynamitwärmbude, Dynamitbude) i inne obiekty, których nazwy trudno przetłumaczyć: Versuchsstation, Baubaude. Wiertnica oraz widok i przekrój wierteł, wykorzystywanych podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem (między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem). Detale wiertnic używanych podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem (między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem). Detale wiertnic używanych podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem (między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem). Wlot do tunelu pod Wołowcem, wydrążonego w latach 1875-1880r. Widok od strony Podgórza. Most drogowy w Kamieńsku nad linią kolejową Wałbrzych-Kłodzko. W oddali wlot do tunelu pierwszej nitki linii kolejowej pod Wołowcem Budowa drugiej nitki tunelu pod Wołowcem. Nad tunelami jakaś tymczasowa budowla, której nie widać na zdjęciach świeżo po oddaniu tunelu do użytku Wloty tuneli pod Wołowcem "świeżo" po oddaniu do użytku drugiego tunelu (po lewej) w 1912 roku. Dwie nitki tuneli pod Wołowcem widziane od strony Wałbrzycha. Ciekawostka - przy starszym tunelu stoi pociąg techniczny, a przy nim piętrzą się stosy podkładów. Rozmiar celowo zawyżony. Widok od strony Kamieńska na wjazd do dwóch najdłuższych w Polsce tunelów kolejowych, biegnących pod Małym Wołowcem. Powyżej po lewej góra Wołowiec w całej okazałości. moose: Pociąg do Kłodzka prowadzony pospiesznym parowozem pruskiej serii P8 wyłania się z południowej nitki tunelu. Pudło brankardu na międzytorzu widoczne jest też na powojennych zdjęciach. Pociąg towarowy wjeżdża od strony wschodniej (Jedliny) do tunelu pod Wołowcem (przed wojną: Ochsenkopftunnel) w kierunku Wałbrzycha. Fotograf stał na mostku między tunelem a stacją Kamieńsk, fotografował z narażeniem życia, bo ujęcia takich motywów były surowo zabronione Skład pasażerski z lokomotywą Pt47-28 Tunel kolejowy pod Małym Wołowcem. Jedno z trzech przejść - łączników pomiędzy dwoma równoległymi tunelami (czynnym i nieczynnym). Z lewej strony widać porcelanową tabliczkę z napisem "20" Jedna z zachowanych porcelanowych tablic znajdująca się w starszym tunelu (prawym od strony Wałbrzycha).Widoczny również schowek. Wnętrze szybu wentylacyjnego około -40m. Widok w górę. Wnętrze szybu wentylacyjnego na Wołowcu - szyb ma wysokość 93-97m i stanowi miejsce treningów Speleologów, PSP i eksploratorów. Szyb wentylacyjny wychodzi na nieczynną nitkę w tunelu. Wylot szybu wentylacyjnego tunelu pod Wołowcem Dawny tunel kolejowy pod Wołowcem, najdłuższy w Polsce (1605m) Widoczna najstarsza prawa nitka. Rozpoczęcie prac budowlanych nastąpiło 10 sierpnia 1876 roku, drążono z obu stron (od Jedliny oraz Wałbrzycha- Podgórza) Spotkanie obu ekip nastąpiło 18 lutego 1879 roku (godzina 19.00). Pod koniec wojny tunele były wykorzystywane jako schrony dla pociągów specjalnych. Widoczna prawa nitka została wyłączona z eksploatacji na początku lat 80tych XX wieku. Remont tunelu trwa już ponad 3 miesiące, po wymianie torów, przy rewizji spoinowania okazało się.... no właśnie nie wiadomo co się okazało. Kolej milczy, a światło się pali w tunelu non stop. Taki klimat. Autorem zdjęcia jest Jacek Zych / Dziennik.Wałbrzych. Zdjęcia i opisy strona polska-org.pl
  7. 1 point
    Dzięki KaeS, Tobie i tak duuuużą wódkę wiszę - Podlaskie mamy załatwione. A dalej? @JacekJ, @Dziadek? Coś z Waszych rejonów?
  8. 1 point
    Ma. Kupisz i się dowiesz, że tego nie da się podłączyć ... , ale to stosunkowo tania nauka jest
  9. 1 point
    Człowiek pojawił się u nas z ogłoszeniem - chciałem kupić ten amor, ale nie idzie się z nim dogadać... Nie odpisuje, nie chce podrzucić zdjęć ani dać nr telefonu .... jedynie zaproponował to żebym zaproponował cenę bo on nie wie ile .... Dziwny człowiek.... A czy to w ogóle sprawne to nie mam pojęcia jak się od człeka dowiedzieć Może dlatego że nie mam FB? I w Przywitalni nie był
  10. 1 point
    @xel jak coś, to chyba w maju będę miał zbędną givi 333dt + deflektor darkojaka 30x14cm . Jak miałbyś chęć, to możemy się zgadać
  11. 0 points
    Ouu szit! Wysłane z mojego moto x4 przy użyciu Tapatalka


×