Skocz do zawartości
GSuberalles

Łańcuch vs pas vs kardan

Recommended Posts

Film ciekawy choć mało konkretny (da się się o temacie powiedzieć znacznie więcej). Wydaje mi się, że każdy przed zakupem motocykla (o ile rodzaj przeniesienia napędu ma dla niego znaczenie) powinien ten film obejrzeć i wyciągnąć własne wnioski. Wydaje mi się, że zwłaszcza na tym forum temat powinien się rozwinąć bo jak wiadomo BMW stosuje w swoich motocyklach wszystkie trzy rozwiązania

PS dla mnie kardan to jedyny słuszny sposób przekazywania mocy i kupując motocykl właściwie ten szczegół przesądził o zakupie krówki ale ja nie jestem normalny.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Spoko, Wałek jest najlepszy, tylko nie rozumiem dlaczego nie jest montowany w mniejszych pojemnościach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ciekawe... wychodzi na to, że duży GS ma mniej mocy niż 8setka :ph34r:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Spoko, Wałek jest najlepszy, tylko nie rozumiem dlaczego nie jest montowany w mniejszych pojemnościach.

Bo motocykle budują księgowi a nie inżynierowie. Wał to droga zabawka, ponadto niesie za sobą wiele ograniczeń (zwiększa masę i "zmniejsza moc", dodatkowe mechanizmy które trzeba wyprodukować a potem mogą ulec uszkodzeniu, mniejszy skok zawieszenia (przynajmniej w teorii). Bezawaryjność i bezobsługowość dla przeciętnego klienta przestaje mieć większe znaczenie. Podejrzewam, że z badań rynku wynikało, że statystyczny kupujący decydując się na zakup nowego motocykla ma zamiar użytkować go od 2 do 6 lat a następnie odsprzedać (tak podobno jest w przypadku samochodów). Przy dobrych układach, przeciętny rider w tym czasie zużyje zużyje 2-4 napędy, czyli bez tragedii . Nie ma zatem sensu budować "niezniszczalnej" maszyny bo koszty przerosną zyski. Jedyny plus z perspektywy działu handlowego, to renoma, którą marka BMW już dano sobie wyrobiła i w tej chwili nie bardzo ma o co walczyć.

Ciekawe... wychodzi na to, że duży GS ma mniej mocy niż 8setka :ph34r:

Straty na wale są znaczne to fakt. Podobno bezwadność wału, dla bardzo doświadczonych kierowców, też jest odczuwalna. Szkoda, że nie ma dwóch takich samych modeli do wyboru z wałem lub np z łańcuchem.

Edytowane przez GSuberalles

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dave, nie o to chodzi. Rzecz w tym, że nie rozumiem dlaczego nie można zaprojektować wału w mniejszych pojemnościach - to zaledwie 15KM różnicy, a plusy, bezcenne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dave, nie o to chodzi. Rzecz w tym, że nie rozumiem dlaczego nie można zaprojektować wału w mniejszych pojemnościach - to zaledwie 15KM różnicy, a plusy, bezcenne.

Można ale po co? Drogi, ciężki, zajebista strata mocy, skomplikowany a naprawa to śmierć, generuje dodatkowy niepożądany moment czyli qpa wad. Jakoś tak się składa, że łańcuch pomimo swoich ułomności jest nie do pokonania. Prosty, skuteczny stosunkowo niedrogi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Istotnym warunkiem jest tu układ silnika - bokser, v poprzeczne ( Moto-Guzzi), z reguły maja kardan, bo tu prosto wyjść w osi wału. Przy silniku z osią wału równoległą powiedzmy do osi koła, kardan wymaga dodatkowej przekładni kątowej. Poza tym kardan to większa masa nieresorowana w zawieszeniu tylnym.

Małe motocykle na kardanie kiedyś tam się pojawiały: AVO Simson, IFA BK 350 itp.

Wydaje mi się, że singiel z wysokim momentem i na kardanie, dałby odczuć każdy suw pracy przy wolnych obrotach.

Honda NTV vs Transalp. Te same silniki, jednak różne rozwiązania napędu. Dlaczego nie zastosowano kardana i w Trampku?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Istotnym warunkiem jest tu układ silnika - bokser, v poprzeczne ( Moto-Guzzi), z reguły maja kardan, bo tu prosto wyjść w osi wału. Przy silniku z osią wału równoległą powiedzmy do osi koła, kardan wymaga dodatkowej przekładni kątowej. Poza tym kardan to większa masa nieresorowana w zawieszeniu tylnym.

Małe motocykle na kardanie kiedyś tam się pojawiały: AVO Simson, IFA BK 350 itp.

Wydaje mi się, że singiel z wysokim momentem i na kardanie, dałby odczuć każdy suw pracy przy wolnych obrotach.

Honda NTV vs Transalp. Te same silniki, jednak różne rozwiązania napędu. Dlaczego nie zastosowano kardana i w Trampku?

Z układem wału i wyjściem ze skrzyni to nie do końca tak. Magna, Virago itp mają wałki ułożone poprzecznie i to tez nie jest problem. W kwestii zmian konstrukcyjnych w danym modelu to np. ZL 600 ma silnik identyczny z GPZ. Problem polega jednak na tym w jaki sposób motocykl ma być używany. W chopperze wał jest wręcz wskazany w ścigu ze względu na sportowy charakter motocykla łańcuch to jedyne słuszne rozwiązanie. W Trampku podobne argumenty wzięły górę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeżdżę z wałem około 3 lat, parę rzeczy musiałem w nim zrobić i....wolał bym jednak łańcuch przy którym sam zadziałam niż zapierd-ć 400 kilosów żeby kardan serwisowac

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeżdżę z wałem około 3 lat, parę rzeczy musiałem w nim zrobić i....wolał bym jednak łańcuch przy którym sam zadziałam niż zapierd-ć 400 kilosów żeby kardan serwisowac

To akurat żaden argument. Równie dobrze za wyborem motocykla mógłby przemawiać taki argument: nie jestem w stanie w domu zrobić szlifu cylindrów to nie kupię tego motocykla.

Edytowane przez GSuberalles

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Najpierw łańcuch, potem dwa motocykle na kardanie. W tym jednym przejechałem z Bornego do Żukowa z wyłamanym zębem. Nie zamieniłbym motocykla na łańcuchowy jeśli chodzi o podróże po cywilizacji!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Najpierw łańcuch, potem dwa motocykle na kardanie. W tym jednym przejechałem z Bornego do Żukowa z wyłamanym zębem. Nie zamieniłbym motocykla na łańcuchowy jeśli chodzi o podróże po cywilizacji!

Ale smar Ci zostal ;)

Sent from my MotoG3 using Tapatalk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×