Skocz do zawartości
kiziol23

Strojenie silnika wymagane czy nie?

Recommended Posts

czy gdyby założyć do bmw f650gs akcesoryjny przelotowy wydech bez katalizatora, filtr powietrza KN i ewentualnie dać mu więcej powietrza np. w taki sposób:

 

to czy takie zmiany wymagają strojenia silnika czy nie? dlaczego tak/dlaczego nie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Samo danie więcej powietrza zuboży tylko mieszankę i może mieć negatywny wpływ na silnik. Więcej powietrza musi się równać z dostarczeniem większej ilości paliwa, w celu zachowania odpowiedniej proporcji składu mieszanki paliwowo - powietrznej. Kiedyś po pozbyciu sie filtra powietrza i związanych z nim oporów ssania przechodziłem z dyszy 72 na 90 i wtedy było OK. Tak to wygląda na gaźniku, ale jak jest z wtryskiem, niech ktoś inny się wypowie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wtrysk to skoryguje, o ile lambda jest sprawna

Wysłane z poczty

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No wlasnie z takimi zdaniami sie tez spotkalem i chcialem to potwierdzic, lub obalic.

Czyli jesli sonda lambda jest sprawna, to przy modyfikacjach wspomnianych w pierwszym poscie wtrysk sam dostosuje sklad mieszanki. Dzieki @JaGrab3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
1 minutę temu, kiziol23 napisał:

No wlasnie z takimi zdaniami sie tez spotkalem i chcialem to potwierdzic, lub obalic.

Czyli jesli sonda lambda jest sprawna, to przy modyfikacjach wspomnianych w pierwszym poscie wtrysk sam dostosuje sklad mieszanki. Dzieki @JaGrab3

Duży temat, aby tak obalić, albo potwierdzić. Ja na ten przykład nie potwierdzam i nie zaprzeczam bo za dużo pisania jak na mnie, ale temat można w trybie forumowej dyskusji drążyć.

Z tym dostosowaniem się jest podobnie jak napisałem sobie wyżej - niby tak, ale w takim razie dlaczego w takich sytuacjach np. w KTM'ie i nie tylko zmienia się mapy? ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A no dlatego, że standardowe mapy pracują w jakimś tam zakresie korygują zużycie silnika, zapychanie dolotu, filtra, wydechu, jakości paliwa itd.

Jeżeli za bardzo zmienisz mu środowisko pracy, czyli odetkasz z przodu i z tyłu lub zapodasz inne paliwo, to w zakresie korekt przekroczysz granicę korekcji....

Przynajmniej tak to działa w standardowym układzie wtryskowym na sprzężeniu zwrotnym.

Pytanie jaki duży zakres adaptacji ma dany sterownik, np. w 3.2 V6 isuzu (tak wiem to samochód) korekta mogła sięgać 20%, dopiero powyżej zapalał się CE, a korekta szła jeszcze wyżej.

Nie wiem jak to jest w beemce - cza sprawdzić, 

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeszcze jedna ważna rzecz, o której nie napisałem, w kontekście uwagi Jarka.

Tryby pracy układu wtryskowego sterowanego sondą NIE szerokopasmową, a takie są w większości samochodów i motocykli - są dwa: w pętli zamkniętej - czyli sterownik czyta wskazania sondy i sobie dobiera mieszankę, oraz w pętli otwartej - sterownik nie czyta sondy, bo ta pokazuje głupoty, tylko bierze domyślne wartości z mapy.

Tryb pętli otwartej jest aktywny podczas dynamicznego przyspieszania - co w przypadku motocykli jest kluczowe, no chyba, że ktoś turla się cruserem.

I tutaj jest pies pogrzebany, otóż te domyślne mapy są wpisane w sterownik dla ZADANYCH parametrów wejściowych i wyjściowych, oznacza to, że może być konieczna korekcja tych map, bo inaczej może być tak, że podczas przyspieszania mieszanka będzie za uboga (bo za luźny jest dolot) i po prostu przypalimy zawory albo poleci głowica.....

 

Ja bym zrobił tak, najpierw sprawdził jakie korekty długoterminowe mamy w standardzie, potem zrobił moda i zobaczył o ile te korekty się zmienią i w którą stronę. Jeżeli będzie to kilka procent, to pewnie nic się nie stanie, jeżeli będzie to trochę wiecej - pewnie trzeba by pomyśleć o korekcie mapy w Open Loop.

 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
16 godzin temu, Jarek napisał:

Z tym dostosowaniem się jest podobnie jak napisałem sobie wyżej - niby tak, ale w takim razie dlaczego w takich sytuacjach np. w KTM'ie i nie tylko zmienia się mapy? ;)

Moze to miec zwiazek z tym ze wiekszosc katow jest na gazniku a nie na wtrysku?

10 godzin temu, JaGrab3 napisał:

Ja bym zrobił tak, najpierw sprawdził jakie korekty długoterminowe mamy w standardzie, potem zrobił moda i zobaczył o ile te korekty się zmienią i w którą stronę. Jeżeli będzie to kilka procent, to pewnie nic się nie stanie, jeżeli będzie to trochę wiecej - pewnie trzeba by pomyśleć o korekcie mapy w Open Loop.

W jaki sposob to mozna sprawdzic? Za pomocą czego? Czy znany jest ktos kto sie na tym zna i moze to zrobic? albo moze ktos sprawdzal juz takie rzeczy w malym GSie i moze sie odniesc do praktyki?

Edytowane przez kiziol23

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
27 minut temu, kiziol23 napisał:

Moze to miec zwiazek z tym ze wiekszosc katow jest na gazniku a nie na wtrysku?

Nie mówiłem o mapie papierowej, ale do ... ;) Zresztą poka tę mapę do gaźnika ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
1 minutę temu, Jarek napisał:

Nie mówiłem o mapie papierowej, ale do ... ;) Zresztą poka tę mapę do gaźnika ;)

Ok, ok, nie zbaczajmy z glownego watku bo poki co wyjatkowo obiecujaco sie zapowiada ze jest mozliwosc dojscia do konkretnego rozwiazania tematu ;)

To jak to jest - czy ktos posiada odpowiednie sprzęt i wiedze do sprawdzenia / ogarniecia tego tematu? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

@kiziol23 w samochodzie jest to proste, bo jest tam obd2 i kupujesz prostego elma na blutucie, programik pod obd2 z gugleplej i już sobie korekty lookasz.

Ja tego używam np. do strojenia LPG.

W motongach jest inny interfejs, niestety ja osobiście nie interesowałem sie, czym można sie podpiąć - nie miałem takiej potrzeby.

Może tutaj @Jarek sie wypowie, bo pewnie wie, ale mu sie nie chce pisać...;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Co najwyżej nie przejdzie przeglądu ze względu na hałas - co do reszty: przód bez znaczenia, a tył może "kichać" w wydech, mogą pojawić się języki ognia z wydechu przy gwałtownym zejściu z obrotów.

A tak na marginesie: klasyczne strojenia silnika odnosi się do silników 2 suw'owych, a wynika to z potrzeby utrzymania w ryzach " słupa drgającego" gdyż w tym przypadku mamy do czynienia z chwilowo "otwartą na przestrzał" komorę spalania.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Dnia 9.03.2018 o 14:18, kiziol23 napisał:

czy gdyby założyć do bmw f650gs akcesoryjny przelotowy wydech bez katalizatora, filtr powietrza KN i ewentualnie dać mu więcej powietrza

bez zmian map zapłonu w niczym to nie pomoże, a śmiem twierdzić, że wręcz  przeciwnie ;) , nie mniej jednak 

40 minut temu, Jarek napisał:

mogą pojawić się języki ognia z wydechu przy gwałtownym zejściu z obrotów.

czyli "marchewy" czyli respekt na dzielni :D ,

a jeśli chodzi o zmianę map w moturach beemwu to raczej zapomnij ( niema takiej możliwości jak np w KTM na wtrysku czyli TuneEcu plus gotowe mapy, albo własne eksperymenty na żywym organizmie) , przez żaden interfejs nie dobierzesz się do eeproma w tych motkach. Można to zrobić podpinając się bezpośrednio pod eeprom, ale nie wiem czy gdzieś w kraju jakaś firma trudniąca się tuningiem mogłaby i chciała to zrobić.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×