Skocz do zawartości
Pawel

Bunkry, ruiny - Dolny Śląsk

Recommended Posts

Tunel pod Małym Wołowcem – podwójny tunel kolejowy koło Wałbrzycha w województwie dolnośląskim. Tunele znajdują się pod górą Mały Wołowiec (720 m n.p.m.), w południowo-wschodniej części Gór Wałbrzyskich w paśmie Gór Czarnych między miejscowościami Wałbrzych i Jedlina-Zdrój na trasie kolejowej z Wałbrzycha do Kłodzka. Należą do najdłuższych tuneli w Polsce.

 

Są to dwa równoległe, proste, stopowe, jednotorowe, tunele kolejowe wydrążone pod Małym Wołowcem (720 m n.p.m.). Pierwszy tunel o długości 1560 m wydrążono w latach 1876–1879. Drugi równoległy o rekordowej długości 1601 m, wydrążono w latach 1907–1912[1]. Wloty tuneli położone są na wysokości 535 i 540 m n.p.m., a ich spadek w kierunku południowo-wschodnim wynosi 3,12 promila. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi 181 m. Tunele wykonano w obudowie murowej z bloczków kamiennych, częściowo z cegły klinkierowej, a miejscami ze wstawkami elementów obudowy żelbetowej. Portalewlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców. Kształt tuneli eliptyczny, szerokość 4,8 m, wysokość 5,8 m. W ociosach tuneli wykonano kilkanaście wnęk ucieczkowych i rewizyjnych układu odwadniania tuneli. W celu odprowadzenia spalin w połowie tunelu wydrążono w skale szyb wentylacyjny (komin) służący do przewietrzania, a między równoległymi tunelami wykonano pięć przecinek łączących (z czego do dziś trzy pozostały drożne), które jednocześnie stanowią wnęki awaryjne.

Decydujący wpływ na budowę tunelu miała wojna francusko-pruska, która pokazała jak ważną rolę odgrywała wówczas kolej. Po zakończeniu wrócono do pierwotnych koncepcji budowy linii kolejowej Wałbrzych – Kłodzko, jednego z odcinków Śląskiej Kolei Górskiej. Jedną z wielu przeszkód na trasie, był masyw Małego Wołowca (720 m n.p.m.) w Rybnickim Grzbiecie oddzielający Kotlinę Wałbrzyską od Obniżenia Noworudzkiego. W celu jego przekroczenia zdecydowano wydrążyć jednotorowy tunel o długości 1560 m w obudowie murowej. Pierwsze prace rozpoczęto latem 1876 roku i trwały do 1879 roku. Pierwszy pociąg przejechał oficjalnie tunelem dopiero 15 października 1880 roku po zakończeniu wszystkich prac na jednotorowej trasie. Pod koniec XIX wieku postanowiono wybudować drugi równoległy tor. W 1909 roku przystąpiono do budowy drugiego równoległego tunelu o długości 1601 m, o parametrach podobnych do wcześniej wykonanego tunelu. Tunel został oddany do ruchu w 1912 roku. Tunel, który pierwszy został oddany do eksploatacji został wyłączony z ruchu pod koniec lat 90. XX wieku.

 

Podgorze_plany_Walbrzych_3708043.jpg

Na planie są 2 szyby, jeden wentylacyjny 

 

Na planie sa 2 szyby: jeden - wentylacyjny (mniej wiecej w polowie tunelu), ktory istnieje do dzis oraz drugi (okolo 150m od wlotu od stacji Walbrzych, Dittersbach), ktory jest niedostepny. Wylot niedostepnego szybu roboczego jest tuz obok wlotu sztolni technicznej, ktorej wejscie znajduje sie nad tunelem.

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_6

Tunel kolejowy pod Wołowcem (Ochsenkopf-Tunnel) między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem. Wydaje mi się, że górne grafiki przedstawiają sposób drążenia tunelu (podobnie jak hale w Górach Sowich - drążono dwa tunele, jeden nad drugim, następnie strop między nimi zawalano). Dolne skrajne grafiki przedstawiają sposób obudowy tunelu, a środkowe - przekrój podłużny i poprzeczny szybu wentylacyjnego

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_6

 

Maszynownia i zabudowa pomocnicza użytkowane podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem. Poniżej przekrojów i rzutów maszynowni przedstawiony jest sposób nawierceń w przodku tunelu. Ciekawy wydaje się plan placu budowy przy dolnej krawędzi grafiki. Widać na nim m.in.: zbiornik (Sammelbassin), place magazynowe (Lagerplätze), maszynownię (Maschinenhaus), warsztat (Werkstatt), Cementschuppen (magazyn cementu), lokomotywownię (Lokomotivschuppen), magazyny dynamitu (Dynamitwärmbude, Dynamitbude) i inne obiekty, których nazwy trudno przetłumaczyć: Versuchsstation, Baubaude.

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_6

Wiertnica oraz widok i przekrój wierteł, wykorzystywanych podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem (między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem).

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_6

 

Detale wiertnic używanych podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem (między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem).

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_6

Detale wiertnic używanych podczas drążenia pierwszego tunelu kolejowego pod Wołowcem (między Wałbrzychem a Jedliną-Zdrojem).

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_6

Wlot do tunelu pod Wołowcem, wydrążonego w latach 1875-1880r. Widok od strony Podgórza.

Kladka_nad_torami_Jedlina_Gorna_Mostowa_

Most drogowy w Kamieńsku nad linią kolejową Wałbrzych-Kłodzko. W oddali wlot do tunelu pierwszej nitki linii kolejowej pod Wołowcem

 

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

 

Budowa drugiej nitki tunelu pod Wołowcem. Nad tunelami jakaś tymczasowa budowla, której nie widać na zdjęciach świeżo po oddaniu tunelu do użytku

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_6

Wloty tuneli pod Wołowcem "świeżo" po oddaniu do użytku drugiego tunelu (po lewej) w 1912 roku.

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Dwie nitki tuneli pod Wołowcem widziane od strony Wałbrzycha. Ciekawostka - przy starszym tunelu stoi pociąg techniczny, a przy nim piętrzą się stosy podkładów. Rozmiar celowo zawyżony.

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_3

Widok od strony Kamieńska na wjazd do dwóch najdłuższych w Polsce tunelów kolejowych, biegnących pod Małym Wołowcem. Powyżej po lewej góra Wołowiec w całej okazałości. moose: Pociąg do Kłodzka prowadzony pospiesznym parowozem pruskiej serii P8 wyłania się z południowej nitki tunelu. Pudło brankardu na międzytorzu widoczne jest też na powojennych zdjęciach.

Pociąg towarowy wjeżdża od strony wschodniej (Jedliny) do tunelu pod Wołowcem (przed wojną: Ochsenkopftunnel) w kierunku Wałbrzycha. Fotograf stał na mostku między tunelem a stacją Kamieńsk, fotografował z narażeniem życia, bo ujęcia takich motywów były surowo zabronione

Kladka_nad_torami_Jedlina_Gorna_Mostowa_

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_4

Skład pasażerski z lokomotywą Pt47-28

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

 

Tunel kolejowy pod Małym Wołowcem. Jedno z trzech przejść - łączników pomiędzy dwoma równoległymi tunelami (czynnym i nieczynnym). Z lewej strony widać porcelanową tabliczkę z napisem "20"

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Jedna z zachowanych porcelanowych tablic znajdująca się w starszym tunelu (prawym od strony Wałbrzycha).Widoczny również schowek.

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_3

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Wnętrze szybu wentylacyjnego około -40m. Widok w górę.

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_2

Wnętrze szybu wentylacyjnego na Wołowcu - szyb ma wysokość 93-97m i stanowi miejsce treningów Speleologów, PSP i eksploratorów. Szyb wentylacyjny wychodzi na nieczynną nitkę w tunelu.

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_4

Wylot szybu wentylacyjnego tunelu pod Wołowcem

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_4

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_4

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_4

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_4

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_4

 

 

 

 

Dawny tunel kolejowy pod Wołowcem, najdłuższy w Polsce (1605m) Widoczna najstarsza prawa nitka. Rozpoczęcie prac budowlanych nastąpiło 10 sierpnia 1876 roku, drążono z obu stron (od Jedliny oraz Wałbrzycha- Podgórza) Spotkanie obu ekip nastąpiło 18 lutego 1879 roku (godzina 19.00). Pod koniec wojny tunele były wykorzystywane jako schrony dla pociągów specjalnych. Widoczna prawa nitka została wyłączona z eksploatacji na początku lat 80tych XX wieku.

 

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_7Remont tunelu trwa już ponad 3 miesiące, po wymianie torów, przy rewizji spoinowania okazało się.... no właśnie nie wiadomo co się okazało. Kolej milczy, a światło się pali w tunelu non stop. Taki klimat. links.gif Autorem zdjęcia jest Jacek Zych / Dziennik.Wałbrzych.

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_7

Tunele_kolejowe_pod_Wolowcem_Walbrzych_7

 

Zdjęcia i opisy strona polska-org.pl

  • Like 4

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Milczy bo znaleźli złoty pociąg ;) kolejny raz

Dzięki za wpis. Chcieliśmy kiedyś tam dotrzeć ale dotąd nie udało się

O Festung Posen można by też stworzyć niezłą opowieść

taptarapta

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeśli kogoś interesuje ta tematyka, to warto przeglądnąć filmy Dariusza Kwietnia na YT. Co prawda oprócz ogromu wiedzy na temat autor przemyca całą masę teorii spiskowych i innych dziwactw, ale stosując odpowiednie "filtry" można się całkiem sporo dowiedzieć.

Kanał nazywa się RieseOlbrzym: https://www.youtube.com/user/RieseOlbrzym/videos?disable_polymer=1

 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Fajne miejsca jak zresztą cały Dolny Śląsk, który ze względu a swoje odległości dla mnie jeszcze jest mało odkryty. W 2015 roku przez kilka dni dzięki życzliwości pewnej wrocławianki, która użyczyła nam po swojej mamie mieszkanie w starej świdnickiej kamienicy, co nieco przez kilka dni zwiedziliśmy. Chętnie się tam wybiorę jeszcze raz.

Edytowane przez KaeS
  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Normalnie praca magisterska.
Magazynierska chyba

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×