Skocz do zawartości
jakjaro

sprężyna przeciwwagi odśrodkowej dekompresatora

Recommended Posts

W moim Pegaso podczas uruchamiania silnika dochodził dziwny dźwięk i miałem wrażenie, że jest słyszalny również na wolnych obrotach silnika. Zdjąłem zatem pokrywę, zmierzyłem długość napiętego łańcucha rozrządu wg manuala Aprilii, wyszło że jest jeszcze w tolerancji, następnie luzy zaworowe też OK (trochę tylko 5-ty zawór doregulowałem). Zacząłem sobie następnie kręcić kluczem imbusowym wałem z wykręconą świecą, i co jakiś czas (nieregularnie) był słyszalny ten charakterystyczny dźwięk. Okazuje się, że winowajcą jest najprawdopodobniej słaba sprężyna przeciwwagi dekompresatora. U mnie wygląda to tak, że nie za każdym obrotem wałka wydechowego wypycha on do końca przeciwwagę, czyli zamiast pozycji takiej jak zaznaczyłem na zielono zazwyczaj atakuje ona krążek regulacyjny zaworu będąc na granicy wypadnięcia, jak to zaznaczyłem na drugim obrazku. I wtedy w trakcie ataku uchyla ona nieco zawór a następnie się ześlizguje a zawór gwałtownie wraca do pozycji spoczynku, dokładnie tak jak wywołałem to na załączonym filmiku

(na filmie musiałem go lekko pchnąć palcem bo kręcąc wałem dzieje się to losowo, czasem kręciłem i 20 razy i nic)

Zakupiłem zatem sprężynkę dekompresatora od BWM (od Pegaso nie znalazłem) nr 11 31 2 343 097 w bmwstore, przed chwilą wyjąłem wałek, wycisnąłem trzpień, wyjąłem starą sprężynkę i tutaj zonk: jak widać na zdjęciach sprężynka z F650 jest prawie 2 razy dłuższa. Spodziewałem się że wałek w F650 może mieć inne wzniosy niż w Pegaso, ale innej sprężynki się nie spodziewałem. Dla przykładu kupiłem też nowy trzpień mocujący i ten jest identyczny. Sprężynkę da się co prawda założyć (skok zwojów i średnica taka sama jak w Pegazie) ale boje się że będzie teraz na odwrót, tj. zbyt mocno będzie trzymać. Poszperałem przed chwilą w katalogu Rotaxa, i wynika z niego że w Pegaso sprężynka powinna mieć 22mm długości. Moja oryginalna ma 21 co potwierdza moje przypuszczenia że jest zużyta i zbyt słaba.

Manual Aprilii wskazuje żeby pod żadnym pozorem nie rozciągać starej sprężyny tylko w przypadku zużycia wymienić na nową... Zastanawiam się po prostu czy wstawić tą od F650 tak jak jest, czy ją uciąć na 22mm długości licząc że ma taką samą średnicę drutu (bo średnicę ogólną i skok zwojów ma identyczny, sprawdziłem) i że po skróceniu jej charakterystyka będzie taka jak oryginalnej. Chociaż oczywiście ucięty koniec nie będzie tak wyprofilowany jak koniec oryginalnej (będzie wystawał na ostro). Dodatkowo jeszcze zamierzam zapolerować krawędzie przeciwwagi, ponieważ mam wrażenie że w skrajnych pozycjach coś jakby minimalnie haczyła, może są jakieś zadziory czy coś, myślę że ona musi chodzić idealnie bez zacięć w całym zakresie.

W każdym razie czy ktoś może doradzić czym grozi założenie długiej sprężynki z BMW? Za późno będzie mi domykało zawór i stracę moc na jałowym? Czy mimo wszystko przeciwwaga jest na tyle ciężka że sobie poradzi nawet z twardszą sprężyną?

ok_position.JPG

nok_position.JPG

F650_a_Pegaso.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zdecydowałem się skrócić nową sprężynkę z BMW, uciąłem na próbę kawałek o długości 24mm i założyłem. Uprzednio w wałku oszlifowałem frezem diamentowym ostre krawędzie bo prawdopodobnie przeciwwaga o nie ocierała nieco. Przy kręceniu rozrusznikiem na wyjętej świecy stukanie ustało,  po założeniu świecy i odpaleniu wygląda na to że odgłosy ucichły. Najwyraźniej mocniejsza sprężynka nie przeszkadza w niczym.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×