Skocz do zawartości
piotrek11998866

Sprawdzanie poziomu paliwa w f650

Recommended Posts

Witam, od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem F650 ;) Jak na razie spalanie oscyluje 4,5-4,8, więc spoko, ale drażni mnie jedna rzecz - w tym modelu nie ma ani wskaźnika poziomu paliwa ani kontrolki rezerwy, troszkę irytujące jest przełączanie recznie na rezerwę, orientując sie kiedy zatankowac tylko po ilości przejechanych km lub po przygaśnięciu silnika i przełaczeniu na rezerwę (2l, przy spalaniu 4,8 starcza na 42 km, czyli niewiele na autostradzie, gdzie stacje często odległe są o 50 i więcej km - przynajmniej w Niemczech). Przechodząc do sedna - czy ktoś kombinował z jakimś patentem na to w tym motocyklu - czyli może montaż jakiegoś pływaka z innego moto i wskaźnik lub podobne rozwiązanie? Ktoś ma może jakiś pomysł?? Z góry dzieki za odzew

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jedyna rada to zatankować wcześniej. U tropicielki tankowanie zawsze w okolicach 270 -300 km na podliczniku . Na trasie raczej bliżej 270 , w mieście często aż po przełączeniu na rezerwe.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

W mojej eFce (rocznik 94) gdy zaczyna brakować wachy na pełnym otwarciu kranika, spadają obroty biegu jałowego. Normalnie mam 1400 - 1500 obrotów a jak zaczyna brakować to schodzą do 1000 i wtedy wiem że należy przełączyć na rezerwę. Tankowanie tak jak napisał komir co 280 km, tak jest w moim przypadku. Innej metody nie ma (chyba) ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Rozumiem,że mówicie o spalaniu na trasie ? u mnie średnio wychodzi ok. 7l w cyklu miejskim,a ostatnio nawet 8. Na trasie jeszcze nie próbowałem..

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Rozumiem,że mówicie o spalaniu na trasie ? u mnie średnio wychodzi ok. 7l w cyklu miejskim,a ostatnio nawet 8. Na trasie jeszcze nie próbowałem..

To dosc duzo Ci pali, nawet jakbys sie wyzywal na nim.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Widzę, że temat poziomu paliwa Cię drażni. Nie odniosę się do spalania 8/100 - bo nie o to chyba Ci chodzi. Jeżeli koniecznie chcesz znać, a nawet widzieć poziom paliwa w baku to najtańszym sposobem jest układ naczyń połączonych. Do przewodu pod kranikiem podłącz trójnik i wyprowadź dodatkowy przewód ( najlepiej bezbarwny ) do okolicy wlewu i połącz z odpowietrzeniem w możliwie najwyższym miejscu. Będziesz widział rzeczywisty poziom paliwa. Co do estetyki oraz wygody takiego rozwiązania trudno tu pisać bo wszystko zależy jak długo planujesz takie rozwiązanie testować i jak podejdziesz do sprawy. Przewód można puścić ukośnie pomiędzy siedzeniem a bakiem, można też wyciąć ( wyfrezować ) szczelinę w osłonie baku ( puszczając przewód najkrótszą drogą do góry) i tam zamocować nasz element naczynia połączonego. Mnie samego drażni brak wskaźnika poziomu paliwa, ale cóż - jest rezerwa i do tego się odnoszę + podlicznik. Jeżeli uważasz, dla Twoich potrzeb stan rezerwy jest za mały to zawsze możesz wymontować kranik i przedłużyć rurkę, która rozdziela poziom baku od rezerwy. Na to możesz mieć wpływ przy bardzo małym nakładzie pracy i kosztów, a zakres regulacji w praktycznie dowolny - mam nadzieję że wiesz jak wygląda kranik w baku, a jak nie to sobie zobacz różne konstrukcje: http://www.google.pl/search?q=kranik+pa ... 26&bih=454

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jarku bardzo mnie zaciekawilo to co napisales i postanowilem troche poszukac na forach i to co znalazlem zamieszczam ponizej. Jest to rozwiniecie tego tematu i dodanie diodek, ktore umozliwilyby schowanie calego wynalazku pod oslone zbiornika. Z modyfikacji, ktore polecalbym wstawic to diody co 2 litry z tego powodu, ze mamy tu wiekszy zbiornik. Aczkolwiek trzeba by chyba wowczas zmienic opornik na inna wartosc ale tego nie jestem pewny,Znalazlem ten temat na forum simsona

potrzebne elementy:

-trójnik (rozdzienik węzyka)

-około 1m węzyka do paliwa

-troche kabli

-opornik 18 ohm 05W (dostepny w każdym elektronicznym lub na allegro)

- 8 diód (kolory według uznania)

Teraz wytłumacze krok po kroku jak to zrobic tak aby nawet najbardziej zielony uzytkownik mogl to wykonać Smile

1. Montujemy na węzyku od paliwa trujnik

2. Z trujnika na początku montujemy tylko jeden węzyk który idzie do gaźnika

3. Drugi węzyk należy odmierzyc tak aby został on puszczony krawędzią baku az do samej góry

4. Gdy odmierzymy węzyk nalezy go zamocować tak jak jest napisane w punkcie "3" i podłączyc do trujnika

5. Następnie gdy węzyk jest juz SZTYWNO!! zamocowany nalezy do PUSTEGO baku wlewać dokładnie po litrze paliwa i zaznaczać na węzyku stan paliwa z każdym następnym litrem

6. Gdy mamy oznaczone na węzyku litry spuszczamy całe paliwo i w miejscach zaznaczonych wbijamy cieniutki drucik do którgo przylutowany jest kabelek

7. Uszczeliniamy dziurki w węzyku

8. Kabelek z węzyka idzie do minusa (-) diody.I tak w każdej z 8 diód (8 diód = 8l poj baku).

9.Do plusa (+) każdej diody puszczamy plus z wejscia w satcyjce "15" połączony jeszcze przez opornik 18ohm 0,5W (dokladnie na schemacie)

Całość działa tak : Gdy wlewamy pa liwo do baku to na zasadzie naczyń polonczonych poziom paliwa w węzyku podnosi się razem z poziomem paliwa w baku. Jak paliwo dotknie naszego drucika w węzyku dioda zaswieci sie ponieważ benzyna przewodzi prąd a poniewaz jest w baku będzie masą.

Napewno zapytacie czy paliwo przewodzi parąd odrazu odpowiadam ze tak (tak sie dowiedzialem na necie)

oraz dolaczony schemacik http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 17f57915c9

Niestety autor nie pochwalil sie czy to dziala. Wiec moze jak ktos zrobic cos takiego to sie pochwali

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Te dziurki w wężu nawet jak są potem uszczelnione nie wróżą nic dobrego. Działać będzie, ale trochę drgań, trochę ciśnienia, trochę różnicy temperatury i może być kłopocik z małym pożarkiem włącznie - ale się da. Jak już mamy układ naczyń połączonych to wystarczy wrzucić pomarańczową kulkę, żeby pokazywała właściwy poziom dla lepszej orientacji. Co do kalibracji poziomu paliwa to jak najbardziej. Powiem tak: mogę wymyślić ( a nawet już mam to w głowie ) mechaniczny pływak, który jest w stanie pokazać aktualny poziom paliwa, ale mówimy o enduro - motocyklu którego przeznaczeniem jest teren lub podróże - więc w mojej ocenie lepiej jest ustawić wyższy poziom rezerwy oraz używać podlicznika niż tworzyć ryzykowne patenty. Ale jak ktoś woli kolorowe wężyki to znalazłeś rozwiązanie, które zaświeci kolorowymi diodkami, a może nawet będą wybuchowe ognie :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Problemem jest faktycznie tylko uszczelnienie polaczen. Ale jest to do zrobienia. Najmocniejsza strona tego projektu byloby ukrycie wezyka pod oslona zbiornika. Widoczny wiec bylby tylko wskaznik diodowy.

Prawde mowiac mozna by bylo zrobic cos takiego nawet wstawiajac wezyk do zbiornika ale problemem wowczas bedzie wyciagniecie kabelkow na zewnatrz.

Wybuchowe ognie raczej nie groza gdyz nie bedzie + w paliwie. Plus pokaze sie dopiero przy diodzie gdzies na wskaznikach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dziękuję za odpowiedzi, w wolnej chwilii może faktycznie coś pokombinuję, co do spalania to jestem bardzo pozytywnie zaskoczony, dzis zrobilem trase 350 km i spalanie wyszlo 4,3l/100km, fakt, że jestem początkującym i jeżdzę spokojnie (90-110 km/h), do tego utrzymywałem w miarę stałą prędkość. Jeśli coś wymyślę - w sensie spróbuje rozwinąć podsunięte pomysły oczywiśie się pochwalę ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Może po prostu przerobić czujnik i ływak a wskaźnik wmnotować w deskę rozdzielczą? Np. Vespy mają wskaźnik paliwa, i nawet lampkę rezerwy.

Dygresywnie dodam, że w KTMie mam licznik elektroniczny, który pokazuje ile już przejechałem na rezerwie (moje nerwy wytrzymały zaledwie 40km) , oprócz tego mruga żółta lampka „Księgowego”. Licznik pokazuje oprócz tego 2 podliczniki oraz godzinę. Jeden z podliczników można po wyprowadzeniu przycisków na kierownicę przesuwać dowolnie in+ i in- - przydaje się gdy jedziemy np według roadbooka lub itinerera na jakimś rajdzie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A ja mam jeszcze pytanie - wiem, że zostanę "napiętnowany", ale poszukując motocykla brałem także pod uwagę aprilię pegaso i tam seryjnie była kontrolka rezerwy, czy nie można by zastosować jakiś częsci (a jest ich sporo na allegro) i zaadaptować do BMW? wstawienie kontrolki/wskaźnika to nie problem, jakieś podstawy elektryki/elektroniki mam:) gorzej ze szczegółową budową właśnie tych motocykli. Korci mnie zagłębić się w temat, aby posprawdzać nawet dla frajdy, czy jest możliwe usprawnienie tego motocykla:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Próbuj, próbuj… myślę, że nie warta skórka wyprawki. Nie macie w eFkach kontrolki rezerwy? Dziwne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To co mi sie wydaje to nie warto montowac plywaka. Wiaze sie to z przerobka zbiornika a to gra nie warta swieczki.

Na allegro widac, ze Pegso ma dodatkowy otwor w zbiorniku na plywak. Wiec pod warunkiem, ze zbiornik jest tej samej wysokosci to jest to do zrobienia. Jednak jestem przeciwnikiem rozpruwania zbiornika.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Może po prostu przerobić czujnik i ływak a wskaźnik wmnotować w deskę rozdzielczą? Np. Vespy mają wskaźnik paliwa, i nawet lampkę rezerwy.

Myślałem o takiej możliwości, ale przyglądając się kształtowi baku może być ciężko wymyślić to tak aby pokazywało poziom paliwa w całym zakresie. Kształt baku bardzo ogranicza możliwość poruszania się pływaka. To by musiała być konstrukcja taka pod kątem, do tego odpowiedniej długości oraz z możliwością mocowania na półokrągłej "płaszczyźnie", ale jak się da zrobić bak czy motocykl to pewnie i wskaźnik paliwa - tylko czy to wszystko warte jest takiego zachodu?

Z innych możliwych i stosunkowo prostych patentów to: miarka podobna do sprawdzania oleju w puszcze lub pływak ( taki spławik ) co po wyskalowaniu i otwarciu korka pokazuje poziom paliwa.

Dodam, że jak rozbiorę osłony i ukaże mi się goły bak - to postaram się wymyślić jakieś rozwiązanie dla montażu wewnętrznego urządzenia pływakowego ze wskaźnikiem, ale potrzebuję czasu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
... brałem także pod uwagę aprilię pegaso i tam seryjnie była kontrolka rezerwy..

Sama kontrolka rezerwy jest dużo prostsza niż wskazanie w pełnym zakresie, ale jak wiesz, że w podobnym sprzęcie jest coś takiego to to jest bardzo dobry trop - trzeba za nim pójść ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ciekawy temat, warto byłoby go pociągnąć dalej. Mnie jako początkującemu motocykliście też doskwiera ten problem. Gdy już giną obroty to człowiek nie zawsze zdąży przekręcić kranik, nie mówiąc już o tym, że kilka razy wybierałem się spod domu na zakręconym ;)

Problem jest tym większy, że co tankowanie to inna ilość paliwa wchodzi mi do baku. Stąd lekko odchodząc od tematu, pytanie jak prawidłowo tankować? FAQ na f650.com podaje, że Classica na centralnej, a w jakiej pozycji powinien być kranik? :roll:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Poniedziałek to można pociągnąć temat dalej.

Moje przemyślenia:

Jeżeli komuś bardzo jest potrzebne bieżące wskazanie poziomu paliwa to można do tematu podejść tak: bak jest z jakiegoś tworzywa sztucznego i chyba nie przewodzi prądu ( nie mierzyłem ), ale jeżeli tak jest to można wężykiem wyskalować bak i na baku zaznaczyć dowolną ilość punktów. W tych miejscach wmontować małe śrubki np M3 lubM 4, tak, aby łebki miały w środku, a gwint na zewnątrz. Takie coś można bardzo łatwo uszczelnić i nie powinno być problemów. Do śrubek podłączyć przewody i diodki jak w opisie i schemacie wyżej. Wszystko schować pod niby-bakiem i powinno być git ( o ile schemat w praktyce działa, ale to już robota elektroników ;) )Zalety: żadnych wężyków, a ilość diodek dowolna - można takie coś zamontować na poprzeczce kiery. Wady: pewnie będzie błyskać z każdym "chlupnięciem" jak wskaźnik w magnetofonie, trzeba niestety wywiercić kilka dziurek w baku, a wszystko starannie skręcając uszczelnić materiałem co go benzyna nie rozpuści. Inne rozwiązania pływakowe są możliwe, ale chyba zbyt kłopotliwe w realizacji - ten patent wydaje się być najpraktyczniejszym i stosunkowo tanim rozwiązaniem. Może nawet coś takiego sobie zrobię, ale nie wcześniej jak późną jesienią :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
... a w jakiej pozycji powinien być kranik? :roll:

Do samego tankowania to bez różnicy. Kranik ma 3 pozycje ON OFF i RES - ON - to znaczy że on jest otwarty i powinien być w dół. Off - kranik zamknięty - u mnie w lewo, a RES - rezerwa w prawo. Po tankowaniu powinno się kranik ustawić na ON - bo jak dasz na rezerwę to nawet nie dasz sobie szansy na dojechanie do stacji paliw, a jak dasz na Off - to zostaniesz w domu. Tak przy okazji zaznaczę, że ja pod kranikiem zamocowałem mały przeźroczysty filterek i widzę czy jeszcze coś płynie - czy może już czas na rezerwę - czy już mam pchać - :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja to się już zdążyłem przyzwyczaić do tankowania co 300 km lub nieco wcześniej. Dodatkowo mam w nawigacji takiego przypominacza którego trzeba wyzerować po zatankowaniu .W sprawie instalowania w zbiorniku urządzeń działających na prąd to raczej sam bym sie nie bawił w takie rzeczy coby sobie bomby z motka niechcący nie zrobić

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Bomby z motka nie zrobisz bo nie ma napiecia na zbiorniku. Benzyna ma mase (prawdopodobnie bedzie miala mimo, ze jest plastikowy - benzyna z kranika albo z silnika przesle mase). A Plus bedzie dopiero na diodzie takze pod tym wzgledem jest bezpiecznie. Zreszta tak samo sa zrobione wszelkie plywaki w samochodach.

Jezeli chodzi o chlupanie to wezyk by te sprawe rozwiazywal gdyz jak benzyna bedzie w zbiorniku chlupac to w wezyku nie. Tylko trzeba by bylo pomyslec nad jakims sensownym rozwiazaniem montazu.

Natomiast co do tego czy schemat dziala to postaram sie - jak mi czas pozwoli - zrobic dzisiaj jakis mini tescik ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Test na butelce zrobiony. Jakos to nawet dziala.

Jednak po glebszych przemysleniach to jednak wolalbym zamontowac jakis plywak z drutem oporowym (zajmuja mniej miejsca), ewentualnie zainwestowac w plywak np. taki z lodzi. Jednak koszty w tym momencie sa za duze abym sie na to mial zdecydowac.

Ja przywyklem do jazdy bez wskazania poziomu paliwa i w sumie mi to nie przeszkadza.

No chyba, ze ktos bedzie mial jakis pomysl aby malym kosztem i niewielkim nakladem prac sobie cos takiego wykombinowac to wtedy sie bede zastanawial.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

W moim GSie jest kontrolka rezerwy i zastanawiam się, przy jakiej ilości paliwa w baku zaczyna się świecić. Czy widomo, albo może ktoś to policzyl i może mniej więcej oszacować?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
W moim GSie jest kontrolka rezerwy i zastanawiam się, przy jakiej ilości paliwa w baku zaczyna się świecić. Czy widomo, albo może ktoś to policzyl i może mniej więcej oszacować?

Nie wiem, czy wszystkie GS-y mają takie samo ustawienie, ale najlepiej sprawdzić to na swoim motocyklu, czyli w momencie jak zapali się Tobie kontrolka, podjedź na stację, zatankuj, odejmij 17,3 litra i wyjdzie Ci ile litrów masz na rezerwie. Według manuala to:

17,3 litra, wliczając 4 litry rezerwy ;) :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

W takim razie mam albo większą rezerwę, albo weszło mi trochę mniej do baku mimo tankowania pod korek. Po zapaleniu się kontrolki przejechałam nie więcej niż 10 km i wlałam 12,5 litra benzyny. Muszę to obserwować dalej ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×