Odcinek I. Sprawa najważniejsza i często najtrudniejsza: namierzamy interesujący nas motocykl. Pod pojęciem namierzamy nie kryje się jedynie wybór konkretnego egzemplarza, ale również wybór typu i konkretnego modelu. To bardzo trudne, zwłaszcza jesłi nie mamy dużego doświadczenia w jeździe na motocyklu. Tutaj pomoga tylko przymiarki do motocykli kolegów, przyjaciół i znajomych lub testy motocykla u przyjaznego dilera. Ale z pomocą powyższego oraz naszego forum, lektury i drążenia internetu na pewno wybraliśmy już jakiegoś kandydata lub dwóch. A więc kontaktujemy się ze Sprzedającym. Oto lista spraw, którą tak na poczekaniu opracowałem na potrzeby jednego z kolegów z forum. Najlepiej zadać te pytania na piśmie/mailem, albo odpytać w trakcie wywiadu telefonicznego. Wiele z odpowiedzi pozwoli się zorientować w tym, z kim mamy do czynienia, jak dbał od sprzęt i czego należy oczekiwać w wypadku przyjazdu i zakupu. Lista oczywiście nie jest kompletna. Jeśli ktoś ma ochotę zapraszam do uzupełniania. Na końcu opublikuję checklistę w PDFie do pobrania. 1. Dane podstawowe: data pierwszej rejestracji, data produkcji (bywa odmienna), pochodzenie, ilość poprzednich właścicieli, przebieg (prawdziwy?, w milach/km?), znana historia serwisowa i poprzednich właścicieli motocykla, ubezpieczenie i przegląd do kiedy ważne. Wyposażenie standardowe i ponadstandardowe (kufry, gmole, dodatki akcesoryjne, nawigacja, uchwyt, zapalniczka etc.) 2. Subiektywna ocena stanu technicznego motocykla: - układ jezdny: koła, opony, napęd (jakie opony, kiedy wymieniane, felgi proste, łańcuch jaki, kiedy wymieniany, jakie zębatki, przełożenia) - układ hamulcowy: kiedy wymiana płynu, klocków, jakie klocki są zamontowane, ile przejechane od ostatniej wymiany, modyfikacje układu (np. stalowy oplot), czyszczenie zacisków, stan/grubość tarczy, krawędzie, rysy... - zawieszenie: kiedy wymiana oleju w lagach, uszczelniaczy, jaki olej wlany, czy jakieś modyfikacje były robione (obniżone, podwyższone, sprężyny progresywne etc.), proste? - kanapa (jaka wersja), kolor, stan obicia, - stan optyczny: połamane mocowania plastików, spawane plastiki, zgubione śrubki, nakrętki, mocowania, obtarcia, gleby i parkingówki, łuszczący lakier na silniku w okolicach pompy wody, rozrusznika, - oświetlenie, czy sprawne (anglik?), jakieś modyfikacje (migacze led, halogeny, etc.) - lusterka (oryginalne, składane etc.) - olej (jaki, kiedy wymiana (przebieg, data), kiedy następna wymiana) - płyny chłodniczy (kiedy ostatnia wymiana, jaki) - świeca/świece (jakie, kiedy wymieniane) - zawory (kiedy sprawdzane, kiedy regulowane) - stan techniczny: jakie naprawy, wymiany były robione, co trzeba zrobić (np. pompa wody, sprzęgło) - kiedy filtr paliwa wymieniany, - odpalanie na zimnym, ciepłym, czy odzywa się bendiks, stuki, trzaski, gaśnięcia na zimnym - akumulator: kiedy wymiana, jaki model (obsługowy/bezobsługowy) - zabezpieczenia przeciwkradziezowe: alarm, lokalizator GPS, blokada tarczy, łańcuch. 3. Pozycja negocjacyjna. Jaka cena, na ile zależy na sprzedaży, powód sprzedaży, odległość od naszego miejsca zamieszkania (koszt dojazdu), dodatkowe koszty (ubezpieczenie/przegląd/transport). 4. Inne wyżej nie wymienione a ważne. Nie od rzeczy jest również poprosić o duże zdjęcia (zbliżenia a nie plan wakacyjny, typu mały motocykl i zdjęcie podwórka) newralgicznych elementów motocykla jak: • napęd (zębatki, łańcuch, naciąg), • opony i felgi (przód/tył, oarcia, szramy, bieżnik), • silnik (lewa/prawa strona, okolice głowicy, pompy wody), • manetki i kierownica, licznik, zdjęcia uszkodzeń/przetarć… • lagi • klocki … Pozwoli to nam bez wyjazdu i dodatkowych kosztów ocenić stan motocykla. W następnym odcinku — oględziny i jazda próbna.