Skocz do zawartości

Recommended Posts

We współczesnych silnikach spalinowych sonda lambda pełni bardzo ważną rolę. Jest jednym z wielu czujników ważnych dla pracy silnika. Tutaj nie ma znaczenia czy to silnik jedno czy wielocylindrowy, benzynowy czy diesla. Rola sondy jest taka sama. Moją ideą jest zebranie w tym wątku możliwie wielu informacji na ten temat - od rodzajów sond lambda, poprzez typowe usterki, skutki, objawy, czyszczenie, wymianę do pomiarów i informacji, które mogą być pomocne w diagnozie tego elementu.

W dziale mechanika i wątku: "Przerywa silnik podczas jazdy" - http://f650gs.pl/top...__fromsearch__1 - jest cala skarbnica informacji, które będą pomocne dla forumowej dyskusji na ten temat. W/w watek jest wątkiem praktycznym i można rzec "prywatnym" - tutaj chcę duży nacisk położyć na zrozumienie zagadnienia i docelowo stworzyć podręczną "instrukcję" postępowania w omawianym zakresie. Spodziewam się, że efektem ubocznym tej dyskusji będzie lepsze zrozumienie części systemów działających w układzie sterowania, co z pewnością może się przydać przy diagnozowaniu i usuwaniu innych usterek w pracy silnika oraz uniknięciu niepotrzebnych kosztów związanych z naprawą czy uszkodzeniem samej sondy lub elementów elektrycznych np. komputera.

1). Zadanie i rodzaje sond lambda.

Na początek jeden z wielu linków na temat sond lambda - ten uproszczony i schematyczny ( NGK ) jest bardzo pomocny, a ilość tam zapisanych informacji jest znacząco większa niż można by sie spodziewać na pierwszy rzut oka, ale tylko jak się człowiek skupi, zrozumie i zaangażuje ;)

http://cartel.biz.pl...ONDY_LAMBDA.pdf

cdn...

Edytowane przez Jarek
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na temat potrzeby montażu sondy w nowoczesnych układach katalitycznych, gdzie wprowadzono wysokie normy czystości spalin w naszych motkach, z dokładnym opisem potrzeby jej montażu, mamy tutaj: http://moto.pl/Motocykle/1,113811,2606610.html

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

2). Objawy i skutki uszkodzenia sondy lambda

Sonda lambda jest jednym z elementów układu sterowania zasilaniem. Komputer zbiera wiele danych z różnych czujników, aby później przygotować odpowiednią dawkę paliwa - stosownie do ilości powietrza, temperatury silnika czy otoczenia. W naszym przypadku ( F650 GS ) będą to czujniki: temperatury silnika, przepływu powietrza, położenia przepustnicy oraz sonda lambda.

Jej właściwe działanie jest niezbędne dla właściwego procesu spalania, a w konsekwencji dla pracy silnika. Żywotności sondy zastosowanej w "naszym" silniku określa się przebiegiem 160 tyś km. To dużo i pewnie jest to przyczyną, iż często na ten temat nie rozmawiamy - to raczej duży przebieg dla motocykla, ale .... Jest jedno ale. Żywotność sondy jest określona laboratoryjnie przy założeniu, że silnik jest w dobrym stanie - nie ma uszkodzeń mechanicznych ( np układu zaworowego ) nadmiernego zużycia oleju czy wycieku czynnika chłodzącego do układu spalania. Złe paliwo ( cyganione ) może być powodem dość szybkiego zużycia sondy. Zanim przejdziemy do błędów wskazań sondy musimy powiedzieć także o wszelkiego rodzaju przebiciach, przepięciach czy przerwach w obwodzie pomiędzy sondom, a komputerem. Podczas pomiarów może się okazać, że nie pojawia się napięcie, ale to nie musi świadczyć o uszkodzeniu samej sondy - tak samo w przypadku odwrotnym. Jak powinien przebiegać pomiar sondy omówimy dokładnie i trochę później. Na tym etapie można zaznaczyć tylko, iż w wątku : "Przerywa silnik podczas jazdy" - http://f650gs.pl/top...__fromsearch__1 popełniono prawie wszystkie możliwe błędy w tym zakresie.

Tak więc pomimo teoretycznie dużego przebiegu, który powinna wytrzymać sonda lambda może się okazać, iż ze względu na różne niekorzystne okoliczności jej żywot właśnie dobiegł ( dobiega ) końca.

Do podstawowych skutków uszkodzenia sondy lambda możemy zaliczyć:

- zwiększone zużycie paliwa ( tutaj zakres jest dość duży - od kilu procent niektórzy wspominają nawet o 50%, ale pewnie 30% to wartość częstsza - choć pewnie jesteśmy z tym zjawiskiem "oswajani" w czasie.

- falowanie obrotów

- tendencje do gaśnięcia

- możliwe jest pojawienie się zadymienia

- mogą też pojawić się rożne inne objawy, w różnych zakresach obrotów - wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia oraz elementów składowych układu sterowania i oprogramowania "naszego" komputera.

Skutki długofalowego uszkodzenia sondy lambda ( oprócz tych w/w ) mogą być bardzo bolesne. Zbyt bogata mieszanka w długim okresie może uszkodzić układ zaworowy, głowicę czy wypalić dziurę w tłoku

cdn .....

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

3. Diagnostyka – czyli co jest powodem problemu. Część 1 - wstęp

Ten punkt ( i wszystkie jego części) jest ze specjalną dedykacją dla MTBiker’a ;)

Zdarza się, że poruszamy się pojazdem i nawet nie podejrzewamy, że mamy jakieś niedomaganie w silniku. Czasem takim znakiem jest pomarańczowa lub czerwona kontrolka sygnalizująca problem. Czasem o usterce jakiegoś elementu silnika dowiadujemy się podczas przeglądu czy przy okazji jakiś czynności eksploatacyjnych wykonywanych w dobrym i odpowiednio wyposażonym warsztacie. Podłączenie komputera potrafi wykryć wiele takich usterek i zepsutych czy uszkodzonych elementów sterowania silnikiem.

Najczęściej jednak w pewnym momencie użytkowania naszego samochodu czy motocykla pojawiają się niepokojące objawy. Od niewielkiej niestabilności pracy silnika do unieruchomienia go włącznie. Czasem trudno je zauważyć – tak jak zwiększone zużycie paliwa o 5 czy 10%.

Nie ma jednego szablonu do ustalenia przyczyny danej usterki. Gaśnięcie silnika, niestabilna praca, brak mocy, zwiększone zużycie paliwa czy przerywanie w jakimś zakresie obrotów może mieć kilka przyczyn. Czasem dochodzi do kumulacji, a złe odczyty z czujników zamazują jednoznaczną ocenę. Jak zatem podejść do problemu? Mechanika jest stosunkowo prosta jak się rozumie pewne mechanizmy, procesy, współzależności i ma się zdolność ogarnięcia całości.

Przykład: silnik przerywa w pewnym zakresie obrotów.

Jak należy spojrzeć na taki problem? Od czego zacząć? Co to może być?

cdn….

Edytowane przez Jarek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

3. Diagnostyka – czyli co jest powodem problemu. Ciąg dalszy

Zatrzymaliśmy się na problemie falowania pracy silnika i pytaniach: Jak należy spojrzeć na taki problem? Od czego zacząć? Co to może być?

Odpowiedź nie jest prosta, ani jednoznaczna. Przyczyn może być naprawdę wiele, których skutkiem jest ??? ;)

No właśnie co? - falowanie czy przerywanie ??? Specjalnie wcześniej użyłem tych różnych określeń i mam nadzieję, że zostało to przez Was wychwycone bez problemu - bo w diagnostyce ważna jest spostrzegawczość, obserwacja i kojarzenie faktów, a użytkownik o tyle dostanie szybką forumową podpowiedź o ile jest w stanie możliwie dokładnie opisać problem i to ze szczegółami.

Faluje czy przerywa to duża różnica i ważna informacja!

Niezależnie od tego czy to jest przerywana czy nierówna praca na problem trzeba popatrzeć szeroko i w całym zakresie - oba skutki mogą brać się z tego samego miejsca, lub niektóre miejsca możemy wykluczyć. Doświadczony mechanik czy diagnosta może oczywiście dobrze ocenić przyczynę usterki "z marszu", ale najczęściej musi to widzieć, słyszeć, a dla sprawdzenia pomierzyć, ale bez dokładnego precyzyjnego opisu - jest ciężko - szczególnie na odległość.

Dla ułatwienia przypatrzmy się "naszemu" motkowi ( F650GS)

Co mamy do "dyspozycji:

- paliwo

-bak

-przewody paliwowe

-pompę paliwa

-filtr z zaworkiem ciśnienia

-wtryskiwacz

-przepustnicę

-czujnik położenia przepustnicy

- czujnik obrotów biegu jałowego

- czujnik powietrza ssania

- filtr powietrza

-kolektor ssący

- układ zaworowy

-komorę spalania

-impulsator

-wysokie napięcie ( kable, świece, fajko-cewki...)

- zasilanie i niskie napięcie

- czujniki temperatury

- komputer

- akumulator

- sondę lambda

- układ wydechowy

- inne

W silnikach bardziej rozwiniętych będzie tego dużo więcej ( przepływomierz, zmienne fazy rozrządu, czujnik spalania detonacyjnego, różnego rodzaju podciśnienia i siłowniki )

Na temat każdego z wyżej wymienionych elementów napisano grube książki, ale ja postaram się tylko w bardzo uproszczony sposób omówić kluczowe elementy dla GSa - podając jedynie: rolę, typowe objawy i wpływ na inne elementy układu pracy silnika.

cdn....

PS W przypadku "nagłej potrzeby" wiedzy piszcie PW ;)

Edytowane przez Jarek
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No to tęgie umysły - otwieram dyskusję na temat pomiaru sondy lambda. I mamy e-warsztaty :lol:

To pomiar sondy z GS'a - ( cyrkonowa - 4 przewodowa ) no to ciekaw jestem Waszych wypowiedzi, ale będzie fajna dyskusja - dodam tylko, że wzorcowe napięcie to 0,45V Multimetr na filmiku pokazuje wartości w mV (z zakresu 2000)

http://youtu.be/9qNuOnIsGn0

Edytowane przez Jarek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jarku - ciężkie zadanie zadałeś dla forumowych "tęgich głów"

;)

Może moja, zupełnie niekompetentna wypowiedź, sprowokuje jakieś komentarze ;)

Cosik poczytałam...

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki

Sygnał z sondy jest przekazywany do mikroprocesorowego układu sterującego pracą silnika, który koryguje odpowiednio skład mieszanki, np. poprzez ilość wtryskiwanego paliwa. Korekcja taka odbywa się około 300 razy na minutę, a pomiar ilości tlenu w spalinach wykonywany jest ok. 100 razy na sekundę.

Na chłopski rozum blondynki ;) napięcie rzeczywiście będzie "wahlować" [korekta spalania -> zmiana spalin i zmiana napięcia -> znów mierzy -> i znów korekta - i tak w kółko :D ].

Ale jaka jest prawidłowa amplituda i częstotliwość, to już nie wiem ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na chłopski rozum blondynki ;) napięcie rzeczywiście będzie "wahlować" [korekta spalania -> zmiana spalin i zmiana napięcia -> znów mierzy -> i znów korekta - i tak w kółko :D ].

Ale jaka jest prawidłowa amplituda i częstotliwość, to już nie wiem ;)

O widzę, że zadałaś sobie trud poszukania właściwej odpowiedz. Przygotowanie teoretyczne może pomóc - choć są tacy co twierdzą, że praktyka jest najważniejsza. No to dorzucimy inny filmik i się zapytamy: czy ta sonda jest dobra i dlaczego ;)

Edytowane przez Jarek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A to tam minus jest w tym pierwszym?

;)

Hmmm... to nie wiem :D

Tzn tak - w drugim filmiku "wzór" skoków napięcia jest zmienny w zależności od obrótów.

I tyle wniosków ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Sądzę, że "sąda lambada" jest dobra, bo górne wskazania voltomierza nie przekraczają 1V. Dlaczego 1V? Tego już nie wiem, ale zakładam, że wynika to z charakterystyki samego lambadowego ustrojstwa. Powinno wahać się czy też wachlować pomiędzy mniej więcej 0,1V a 1V.

Parafrazując klasyka (Forrest Gump), to wszystko co miałbym do powiedzenia. :)

P.S.

Na temat lambada, to mogą się wypowiedzieć szerzej nasze koleżanki, szczególnie te bardziej roztańczone, bo one mają lambada we krwi. Z samczyków, to ponoć Rampus może mieć coś do powiedzenia na ten temat. ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A co konkretnie potrzebujecie od tej sondy? - bo pisać mi się nie chce, a trochę by trzeba było, żeby to miało sens :roll:

A tak swoją drogą co jakiś czas pojawiają się różnego rodzaju "wiedzący lepiej", lubiący udowodnić, że ja i poglądami mi podobni się na niczym nie znają - może niech coś sensownego napiszą, podzielą się swoją mądrością, wiedzą i doświadczeniem ;)

Cały obszar do zagospodarowania - wstęp już jest ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Potrzebowałbym w łopatologiczny sposób wykluczyć sondę lambda z powodów podwyższonego spalania, da się?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

a co to jest "podwyższone" spalanie :?:

spala więcej niż wlejesz :?: :shock:

Zawsze leję za 50 zł, więc moto spala mi tyle, ile samochód ;] (jakbym się nie wlókł pali > 4,5 l, więc postanowiłem zacząć szukać przyczyny, bo może gdzieś występuje).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Gdybyś zrobił ankietę to osób którym pali >4,5l jest pewnie więcej - spytaj Dakarowego albo Pawła :-D

A na początek przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem od początku to co napisał Jarek i nie patrz na temat przez pryzmat wyrwanego z kontekstu wyrażenia "pali więcej ileś tam %" a sprawdź sobie kolor świec - będziesz miał info bez "eliminowania łopatologicznego sondy " czy rzeczywiście masz za dużą dawkę paliwa i trzeba coś robić. Powodzenia Pzdr :beer:

Edytowane przez Wojbm6
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Gdybyś zrobił ankietę to osób którym pali >4,5l jest pewnie więcej - spytaj Dakarowego albo Pawła :-D

A na początek przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem od początku to co napisał Jarek i nie patrz na temat przez pryzmat wyrwanego z kontekstu wyrażenia "pali więcej ileś tam %" a sprawdź sobie kolor świec - będziesz miał info bez "eliminowania łopatologicznego sondy " czy rzeczywiście masz za dużą dawkę paliwa i trzeba coś robić. Powodzenia Pzdr :beer:

Na wiosnę, na wiosnę ;] Ale pomyślę w tym kierunku, dzięki!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zawsze leję za 50 zł, więc moto spala mi tyle, ile samochód ;] (jakbym się nie wlókł pali > 4,5 l, więc postanowiłem zacząć szukać przyczyny, bo może gdzieś występuje).

Może po prostu cena paliwa idzie do góry? :-P i dlatego "więcej pali" :-)

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Podłączyłem ostatnio mojego dakarka pod komputer, były z tym pewne problemy ale udało się. Komputer pokazał błąd sondy lambda - niestety co chwilkę coś rozłączało komputer (chyba z winy komputera) więc nie mogliśmy się z kolega wgryźć głębiej. Jak prawidłowo sprawdzić sondę. Czy montowana w dakarach z 2002 roku to specjalna dedykowana czy jakaś standardowa (np. występująca w samochodach lub innych motocyklach?). Ostatnio zdarza się falować na obrotach i gasnąć więc sporo mówi ze to jednak to. Zauważyłem jednak, że to często zdarza się to po nocce i po tym jak stoi pod chmurką i wieczorem wstawiam go do "garażu" (a wieczory jeszcze dość wilgotne są).

Przy zgaszeniu silnik zdarza się słyszeć charakterystyczne cyknięcie (czy to normalne?)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Podłączyłem ostatnio mojego dakarka pod komputer, były z tym pewne problemy ale udało się. Komputer pokazał błąd sondy lambda - niestety co chwilkę coś rozłączało komputer (chyba z winy komputera) więc nie mogliśmy się z kolega wgryźć głębiej. Jak prawidłowo sprawdzić sondę. Czy montowana w dakarach z 2002 roku to specjalna dedykowana czy jakaś standardowa (np. występująca w samochodach lub innych motocyklach?). Ostatnio zdarza się falować na obrotach i gasnąć więc sporo mówi ze to jednak to. Zauważyłem jednak, że to często zdarza się to po nocce i po tym jak stoi pod chmurką i wieczorem wstawiam go do "garażu" (a wieczory jeszcze dość wilgotne są).

Przy zgaszeniu silnik zdarza się słyszeć charakterystyczne cyknięcie (czy to normalne?)

hmmm.... to chyba opisałeś 3 różne problemy. I tak od końca:

Przez "cykniecie", pewnie masz na myśli bendix /wolne koło rozrusznika, ale zależnie jakie jest to cykanie? Bo nowe też "cykają" :s

Jeżeli gorzej pali (nie trzyma obrotów) w związku z wilgotnym powietrzem, to zerknij na przewód wysokiego napięcia (wymień :D)... no i okolice oczywiście....

A odnośnie sondy, to z tego co czytałem - trzeba ją mierzyć w trakcie pracy i jej wykres musi być nieregularny i pomiędzy wartościami granicznymi. Takie przerywane pomiary raczej za dużo nie pomogą :(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Podłączyłem ostatnio mojego dakarka pod komputer, były z tym pewne problemy ale udało się. Komputer pokazał błąd sondy lambda - niestety co chwilkę coś rozłączało komputer (chyba z winy komputera) więc nie mogliśmy się z kolega wgryźć głębiej.

Strasznie interesuje mnie to jaki komputer żeście podłączyli ? Z jakim oprogramowaniem ? Gdzie ( w co ) został podłączony ?

Jak zasygnalizował błąd sondy lambda ?

Jak możesz to proszę opisz możliwe dokładnie ten proces mierzenia oraz informację jaki został użyty sprzęt do tego.

To był jakiś sprzęt diagnostyczny ( np GS 911 ) czy tylko jakaś aplikacja na PC'ta ?

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Komputer samochodowy (diagnostyczny). Wtyczka z przodu koło chłodnicy.

No to dawaj resztę tych informacji ... Strasznie na raty to podajesz i z dużą przerwą "pomiędzy" ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No to dawaj resztę tych informacji ... Strasznie na raty to podajesz i z dużą przerwą "pomiędzy" ;)

Buduję napięcie ;-)

Więc pokazało błąd sondy ale zaraz coś rozłączyło i ponownie już nie udało nam się nawiązać połączenia. Niestety nie udało się ponownie pożyczyć kompa.

Moto trafiło do lokalnego warsztatu żeby zlokalizować usterkę elektryczną (prędkościomierz dalej martwy) i sprawdzić sondę ale tam powiedzieli że niczego nie namierzyli i odesłali na diagnozę do bmw (z tym jednak poczekam z obawy o rachunki jakie wystawiają). Tak więc kwestia sondy dalej niepewna...prędkościomierz dalej martwy a moto na zimno lekko faluje na obrotach.

I jak tu żyć...szkoda że do BB tak daleko :-

wyszło spod kciuka :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×