Skocz do zawartości
KRUZOE

ELEKTRYKA W F650 GS

Recommended Posts

Dzisiaj miałem dziwne zachowanie się mojego moto.

Otóż po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, kontrolki zaczęły się lekko żarzyć, a silnik dalej pracował,

do tego wszystkiego świeciła się przednia lampa.

Zgasiłem silnik z manetki.

Nie wiedziałem co się dzieje. Pomyślałem, że jak nic to jakieś zwarcie w elektronice.

Poważna sprawa! Zdemontowałem siedzenie i po kolei zacząłem wyjmować bezpieczniki.

Wszystko zgasło.

Z powrotem wsadziłem bezpieczniki, cisza nic się nie dzieje i nic się nie świeci.

Myślałem, że jakiś przekaźnik się zawiesił.

Znowu włączam zapłon wszystko w porządku, odpalam silnik chodzi wszystko OK.

Wyjmuje kluczyk ze stacyjki to samo silnik nie gaśnie, kontrolki się lekko żarzą ogólnie kicha.

Co było?

Po dokładnym przeanalizowaniu wszystkiego (zajęło mi to sporo czasu) dokonałem odkrycia.

Niesamowite , ale prawdziwe.

Po pierwsze kierunkowskazy nie działają. Bezpiecznik był spalony.

Ale wcześniej jak miałem spalony bezpiecznik od kierunków to nie działał mi prędkościomierz i obrotomierz.

Okazało się, że prawy przedni kierunkowskaz miał zwarcie, do tego wszystkiego włączyłem niechcący światła awaryjne!

Nie wiem jak to wszytko jest połączone, ale zwarcie w przednim prawym kierunkowskazie i włączone światła awaryjne, powodują ogólną rozpierduchę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

normalnie mi się "bliskie spotkania 3 stopnia" skojarzyły :shock: :D

...ale co z tym silnikiem? po naprawie kierunku już gaśnie po wyjęciu kluczyków? to jakaś bania ze stacyjką - przecież się nie zrobił drugi obwód poza stacyjką ? :?

prędkościomierz i drogomierz to przerabiałem - akurat winą była złączka pod siedzeniem - ale czujnik idzie wprost to kompa - żadnego zasilania po drodze nie ma, to jak by się on z kierunkowskazami mógł gryźć ? kierunki chyba do kompa nic nie mają ?

słyszałem że się u nas lubią przecierać wiązki, gdy są za porządnie poprzypinane do kierownicy przy główce ramy i przy skręcaniu zanikał prąd w moto, ale żeby sam jeździł !!! :)

...tyle na razie wolnych przemyśleń

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

KRUZOE to miałeś dziwny przypadek :) Po wymianie bezpieczników i naprawieniu zwarcia w kierunkach już wszystko działa ok?

Też trochę bawiłem się z elektryką po tym jak mi nie działał ABS i po zimie przestał działać prędkościomierz i drogomierz. ABS miał rozłączony czujnik przedniego koła :D A jak naprawiłem zegary sam nie wiem :) Wszystko rozłączyłem i łączyłem jeszcze raz :)

Pozostał jeszcze jeden problem otóż nie działa mi obrotomierz, szukałem już w wielu miejscach, ale wciąż nie mogę dojść gdzie jest problem. Co ciekawe zadziałał normalnie podczas jazdy w 2 dzień świąt wielkanocnych :o Nie wiem jak to jest możliwe. :mrgreen: Może ktoś wie co może być nie tak :?:

Jeszcze pytanie z kapelusza :o Czy wszystkie GSy mają awaryjne i jak się je włącza bo jeżeli tak to u mnie również jest z nimi problem :?:

Dołączam schemat elektryczny motocykla prezentowany już przez kogoś na forum, ale może tutaj więcej osób go odnajdzie :)

http://img85.imageshack.us/img85/5026/gsdakar0307.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

prędkościomierz i drogomierz to czujnik ten co od ABS w tylnym kole, a obrotomierz to chyba jakiś czujnik w skrzyni ?

awaryjne chyba mają modele po 2004 ? znaczy przełącznik, bo jak ja złącze wszystkie kabelki to też migają oba kierunki :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Z tego co wynika ze schematu to coś od świecy, ale nic tam niepokojącego nie widzę....

(MiKo przerzucisz posty o gumowych podnóżkach w nowy topic abyśmy mogli się rozwinąć :D ? )

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ciekawa sytuacja :?: tłumaczę sobie to tak

światła awaryjne działają bez względu na pozycję stacyjki, więc włączone awaryjne dawały napięcie na kierunkowskazy dalej poprzez zwarcie w kierunkowskazie ( które to zostało odkryte )zasilały wiązkę nawet po wyłączeniu stacyjki,

przy kompie mówię na to " Kombinacja Klawiszy " a tu po prostu zbieg kilku sytuacji , dodam że ja wyłączam silnik z manetki dopiero potem stacyjka nie wiem czy to ma znaczenie :?: taki nawyk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kolejność wyłączania pewnie nie ma znaczenia, chyba że w takim dziwnym przypadku jak Kruzoea, ja też zazwyczaj używam off z manetki.

Z tymi awaryjnymi to dobra teoria - muszą mieć obieg poza stacyjką żeby działać bez kluczyka, ale żeby się takie cuda działy :) ciesze się jednak że u mnie bez kluczyka "nie ma prądu" :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Myślę, że zwarcie w kierunkowskazie i włączenie świateł awaryjnych spowodowało, że po wyjęciu kluczyka ze stacyjki dalej było napięcie na głównym przekaźniku, (tym przy akumulatorze) i nie odłączył zasilania od kompa silnika.

Dlatego silnik dalej pracował.

Włącznik awaryjnych znajduje się po środku kierownicy, tam gdzie wyłącznik ABS.

Nie wszystkie GS'y mają.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ktoś kiedyś mi tłumaczył żę najpierw gasi się kluczykiem , co ma oszczędzać akumulator(chodzi o motory gdzie po przkręceniu kluczyka zapalają się od razu światła).

Co do przecieranie się przewodów to mam ten problem przy główce ramy.Przewody jeszcze się nie przetarły ale izolacja w której się znajdują już popękała - muszę odciąć wiązkę od orginalnego uchwytu żeby była lużno zawsze trochę przedłużę jaj żywotność.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

U mnie przewody wszystkie są w bardzo dobrej kondycji, a po zimie wszystkie złączki przeleciałem WD-40.

Nie miałem żadnych problemów z elektryką, ale ta awaria trochę na początku mnie wystraszyła.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×