Skocz do zawartości
mehow

[K] Klucz dynamometryczny

Recommended Posts

Jak w temacie. Może ktoś kupił i nie używa, albo kupił o jeden za dużo :-) . Najchętniej coś w przedziale ~10Nm-30, albo 30-1xx Nm lub podobne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak w temacie. Może ktoś kupił i nie używa, albo kupił o jeden za dużo :-) . Najchętniej coś w przedziale ~10Nm-30, albo 30-1xx Nm lub podobne.

Właśnie dołączam się, ale nie do tego żeby ktoś mi dał zbędny, a z zapytaniem jaki kupić, tzn. może jakiś konkretny model, markę polecacie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No co Wy chłopaki - po co Wam? KTMy kupujecie? ;)

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kupując klucz uzywany, nigdy nie masz pewności jak był szanowany przez poprzedniego właściciela, a to ma kluczową [nomen omen] wagę w jego prawidłowym działaniu.

Po każdym użyciu klucz powinien być "zjechany do zera" - inaczej się rozkalibrowywuje :(

Aczkolwiek tez bym chętnie nabyła klucz tak od 20 w górę, bo mały mam ;) Ale z pewnych rąk...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No co Wy chłopaki - po co Wam? KTMy kupujecie? ;)

Nie Aliku mam motocykl z kopką :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie Aliku mam motocykl z kopką :lol:

To raczej poszukaj wagi - gips czymś trzeba odmierzyć :lol:

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

no dobrze - wychodzi na to że mamy kolejny temat do przesunięcia do "zakupów grupowych" - może gdy kupimy większą grupą uda się coś fajnego wynegocjować.

Sam poszukuję kluczy dynamometrycznych tak żeby pokryć sobie zakres do kilkudziesieciu NM - potem to już się i tak robi tzw "dokręcenie nahama"

Edytowane przez Bartek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kupując klucz uzywany, nigdy nie masz pewności jak był szanowany przez poprzedniego właściciela, a to ma kluczową [nomen omen] wagę w jego prawidłowym działaniu.

Po każdym użyciu klucz powinien być "zjechany do zera" - inaczej się rozkalibrowywuje :(

Aczkolwiek tez bym chętnie nabyła klucz tak od 20 w górę, bo mały mam ;) Ale z pewnych rąk...

Dodam jeszcze, że takowym kluczem NIE MOŻNA odkręcać śrub. Piszę, gdyż widziałem na własne oczy jak gościu właśnie tak robił bo potrzebował większego ramienia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeśli chcesz mieć pewność, że klucz działa prawidłowo, trzeba go kontrolować okresowo. To tylko sprężyna i ulega starzeniu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Najczęściej będzie potrzebny moment 10Nm - większość śrub M6 tak będzie przykręcana - więc klucz w zakresie 5 (10) - powiedzmy 30 (40) Nm z pewnością będzie przydatny. Następny to powiedzmy 30 - 200 ( 210 ) Nm i niby mamy co potrzebujemy ;)

Przykłady ( w większości tanie ) Klucz firmowy nie jest tani niestety ;)

"mały" http://allegro.pl/kl...2167451741.html

"duży" http://allegro.pl/kl...2120395546.html

"bardzo duży " http://allegro.pl/kl...2157989810.html

"uniwersalny" http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny-1-2-10-210nm-niemiecki-i2120889928.html

"moja rekomendacja" http://allegro.pl/kl...2121311483.html

Edytowane przez Jarek
  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

a ja sobie kupiłem wychyłowy, dokładność niska proporcjonalnie do ceny ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

a ja sobie kupiłem wychyłowy, dokładność niska proporcjonalnie do ceny ;)

Ten klucz ma wiele zalet. Cena to raz, nie trzeba go zwalniać i jak leży to się nie rozkalibruje, jest prawy i lewy, z dokładnością nie jest tek źle. Wadą jest to, że nie jest ustawny i trzeba dobrze patrzeć, aby nie zrobić sobie krzywdy. To jeden z 8 kluczy dynamometrycznych które posiadam i czasem jest niezastąpiony, a kosztuje niecałe 30.- PLN

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A i tak z Jarkowych, to najbardziej mi się podoba ten z dzwonkiem - zawsze mi przypomina czasy, gdzie taki dzwonek obwieszczał "kolejkę" na imprezie ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To jeden z 8 kluczy dynamometrycznych które posiadam i czasem jest niezastąpiony, a kosztuje niecałe 30.- PLN

Widziałem takiego topexa za trzy dychy w sklepie i odpuściłem. Miał gdzieś 4 Nm błędu na starcie, może jakiś egzemplaż po przejściach.

Najlepsze wyjście to jeden mniejszy klucz 3/8 do delikatniejszych rzeczy i 1/2 do większych. Alik podawał gdzieś taką fajną rozpiskę z narzędziami. :beer:

Ciekawe jak sprawdza się takie coś:

088101150.jpg

08-810-11d.jpg

40-200Nm, 200zł na allegro

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A jak się bateria skończy to przekłamuje?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ten klucz ma wiele zalet. Cena to raz, nie trzeba go zwalniać i jak leży to się nie rozkalibruje, jest prawy i lewy, z dokładnością nie jest tek źle. Wadą jest to, że nie jest ustawny i trzeba dobrze patrzeć, aby nie zrobić sobie krzywdy. To jeden z 8 kluczy dynamometrycznych które posiadam i czasem jest niezastąpiony, a kosztuje niecałe 30.- PLN

Takowy zakupiłem :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

tego nie kupujcie brak śruby kontrującej na wyregulowany moment obrotowy

http://allegro.pl/kl...2120889928.html

Wracając do tego klucza oraz innych bez blokady kilka informacji.

Klucz http://allegro.pl/kl...2120889928.html to bardzo uniwersalny z zakresie pracy ( 10-210 Nm ) , ale też jeden z tańszych kluczy. Jak pisze Baler brakuje mu blokady. Czy jest to ważne?

Wszystko zależy do czego będziemy chcieli używać takiego klucza, jak długo i jak często ( czy będziemy nim wykonywać prace "ciągłe" czy jednorazowe ).

To zastanówmy się jakich zakresów będziemy potrzebować najczęściej:

Z pewnością 10 Nm to wartość która będzie występowała najczęściej ( większość śrub M6 ), później zakres w okolicy 25Nm, 30Nm, 60Nm 80-90Nm 120-140Nm - w takich zakresach w motocyklach przydatność klucza dynamometrycznego jest największa. Wypisane wartości to momenty dla: śrub pokrywy zaworów, mocowania lag, głowicy, przykręcania kół czy nakrętki zębatki zdawczej - i wielu innych. Zasada używania klucza dynamometrycznego polega na tym iż leży sobie w stanie "0" ( nie jest napięty - podczas przechowywania musi / powinien nie być napięty !!! ) i dopiero w przypadku konieczności skorzystania z niego ustawiamy wymaganą wartość, a po dokręceniu luzujemy sprężynę do stanu "0" - inaczej zwyczajnie się rozkalibruje i będzie "kicha"

Moim zdaniem jeżeli mamy do czynienia z jednostkowymi pracami, gdzie przykręcamy jedną czy kilka śrub i klucz luzujemy blokada nie jest niezbędna. Może ujmę to inaczej - mam profesjonalne klucze dynamometryczne i oczywiście mają blokadę, ale najczęściej jej nie "zapinam" Ustawiam, przykręcam i luzuję klucz. Brak blokady nie jest wadą która wpływa na dokładność pomiaru, a jedynie może utrudnić prace w dłuższym okresie - zwyczajnie się nie przestawi przy dłuższym i częstym użytkowaniu.

Nikogo do niczego nie namawiam, nic nie promuję - jedynie chciałem podzielić się swoją opinią na temat blokady klucza dynamometrycznego, a to zawsze idzie w relacji do ceny. Każdy i tak zdecyduje sam - co chce mieć i na co go stać - tak czy owak najlepiej mieć wyćwiczoną rękę, ale to trwa parę lat - to doświadczenie jest bezcenne za wszystko inne można zapłacić kartą .... ;)

Edytowane przez Jarek
  • Like 6

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zwrócę uwagę na jeszcze jedną kwestię… a mianowicie kompatybilność z posiadanymi nasadkami. Zazwyczaj małe ¼” występują w rozmiarze do maks. 13mm, potem zaczynają się już nasadki ½” lub ⅜”. Zazwyczaj klucze mają jeden rozmiar 4-kąta - jeżeli będziemy chcieli przykręcić śrubę M6 lub M8 momentem dla niej przewidzianym to możemy napotkać problem.

Poza tym zwyczajnie dużym, „uniwersalnym” kluczem o długim ramieniu, łatwiej zrobić krzywdę małej śrubie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To problem rozwiązuje jedynie częściowo - patrz 2 część wypowiedzi o ramieniu i dozowalności momentu dokręcenia w zakresie małych sił.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na małe siły to nie używam klucza tylko swoich mięśni.

A ty Alik pewnie jak ja robisz.

I na pewno wiesz że nie wszystkie stare śrubki da rade dokręcić kluczem za duże ryzyko zerwania gwintu lub urwania śruby.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Łatwiej o brak precyzji przy dokręcaniu małymi "siłami", niż dużymi.

Tutaj różnica o 2-3Nm może mieć kolosalne znaczenie dla "higieny" gwintu i ryzyka odkręcenia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Te 2-3Nm sądzę, że nie mają większego znaczenia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×