Skocz do zawartości
rampus

[F650] Akcesoryjny filtr paliwa

Recommended Posts

Jak mawiają - lepsze jest wrogiem dobrego...

Pokusiło mnie zamontować w eFce przepływowy filtr paliwa na przewodzie między bakiem, a gaźnikiem, tak aby móc obserwować przepływ paliwa, a przy okazji dodatkowo je odfiltrować, o taki:

8028235.jpg

Chociaż wiem, że w układzie są już dwa filtry - kranik i wlot do gaźnika, to mimo wszystko z polecenia CG zdecydowałem się na taki zabieg.

No i tutaj pojawiła się niemiła i dość upierdliwa niespodzianka. W określonych warunkach, a konkretnie w ruchu miejskim (korki) przy mocno rozgrzanym silniku, po przejechaniu jakiegoś 1-2km w filtrze robi się korek parowy i klapa. Trzeba się zatrzymać, otworzyć bak, pobujać i leci dalej. Zaobserwowałem to zjawisko jedynie, gdy bak jest do połowy pełny, bez względu na położenie kranika - otwarty czy rezerwa. Identyczne objawy opisywane są na stronach CG przez jednego użytkownika.

Co zrobiłem:

- sprawdziłem odpowietrzenie baku, przedmuchane, oba przewody drożne,

- kierunek przepływu paliwa zgodnie ze strzałką.

- paliwo naturalnie jest, j/w połowa baku,

- odpowietrzałem filtr i przewody.

Do zrobienia:

- czyszczenie baku i kranika.

Hipotezy:

- filtr za blisko bloku silnika (3-5cm) - nagrzewa się w czasie jazdy start-stop (1-2 bieg) i powstaje korek parowy,

- filtr ma za małą przepustowość,

- zanieczyszczony bak/kranik i słabe ciśnienie paliwa.

Sugerowane rozwiązania:

- olać filtr i wrócić do pierwotnej konfiguracji - sam przewód paliwowy,

- zmienić filtr na jeszcze mniejszy, z możliwie większą średnicą i przepustowością,

- inne?

Proszę o sugestie :)

Więcej: http://faq.f650.com/...%20Vapor%20lock

Edytowane przez rampus

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ciekawe... Centrino - masz taki sam filtr. Założyłeś? Jeździsz?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak się wczytać w "zagramaniczne" fora i w CG to nie jest to odosobniony przypadek, ale muszą nastąpić razem wszystkie czynniki:

- jazda miejska lub terenowa, start-stop,

- gorący silnik,

- połowa baku.

W czasie płynnej jazdy problemu nie ma, więc jeśli ktoś nie jeździ w korkach to raczej nie zanotuje problemu.

Do tej pory znalazłem sugestie, żeby filtr był najmniejszy, jak się da i raczej siateczkowy, niż papierowy. No, ale to się trochę mija z celem, bo dwie siateczki już są ;)

Można spróbować odizolować filtr termicznie, polepszyć odpowietrzenie baku - większe średnice przewodów, szersze przewody paliwowe, pytanie tylko, na ile to ma sens, bo filtr miał być ulepszeniem... ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dmuchnij z kompresora w kranik i najprawdopodobniej będzie po problemie ;)

Jeszcze raz sprawdź odpowietrzenie baku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dmuchnij z kompresora w kranik i najprawdopodobniej będzie po problemie ;)

Jeszcze raz sprawdź odpowietrzenie baku.

Kranik przedmuchany, odpowietrzenie baku też, sprawdzone dokładnie - drożne.

Próbowałem wywołać problem, rozgrzałem silnik i wykonałem symulację kilku kilometrów jazdy w korku, nie udało się, można więc uznać, że problem rozwiązany.

Przy okazji następnego grzebania zrobię pełną baktomię, znaczy się czyszczenie w środku wraz z kranikiem.

Ja mam podobny filterek w eFce i chwale sobie http://moto.allegro....2195994229.html

Wygląda na solidny. Jak długo na nim jeździsz? Na jakiej średnicy przewód jest dedykowany?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wygląda na solidny. Jak długo na nim jeździsz? Na jakiej średnicy przewód jest dedykowany?

Jeżdżę na nim już prawie sezon i nic złego się nie dzieje. Założyłem go na oryginalny wężyk w połowie długości

sd.jpg

Edytowane przez karolsieradz

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Łopata ;)

Fajny filtr - daje +5 do mocy? ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie mam innej fotki. Wytłumaczyłem Łopatologicznie :mrgreen: Zdecydowanie +10 do lansu po wsi :mrgreen:

Edytowane przez karolsieradz
  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby nie ta strzała :-D

Gdzie szczała ? :?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dziadostwo.

Niby wszystko pięknie, w sobotę rano na obwodnicę (odc. A2), rozpędziłem się do jakichś 110km/h i tak sobie lecę, z 10km i sru. Zaczyna dostawać czkawki od braku paliwa, zgasł. No to pobocze, bak, bujanie, nalatuje paliwo, jadę dalej.

Kilka kilometrów dalej już w mieście to samo, no to wąż z kranika, patrze czy leci, nakapało jadę dalej, ale już do domu. Po kolejnych 5km znów to samo. No nie będę się zatrzymywał na wietrzenie baku, co kilka km...

W niedzielę rano truję sąsiadów oparami benzyny. Wtachałem bak do mieszkania, na balkon i dawaj go na stół operacyjny. Korzystając jeszcze z niefrasobliwego filtra spuściłem z baku pozostałe 7l paliwa. Wyjąłem kranik:

DSCF0408.JPG

(Tak, tak, wiem, że miałem fajną pościel ;))

Czystością to on nie lśnił, przedmuchany i wypucowany wrócił na swoje miejsce. W międzyczasie przepłukałem bak odrobiną paliwa starając się wydobyć zalegający syf. Dużo tego wcale nie było.

Przy okazji korek od baku rozebrałem na części, wyczyściłem, przesmarowałem. Tak samo krążek łączący przewody odpowietrzające, chociaż jego brałem pod lupę już wcześniej.

Przed założeniem baku stwierdziłem, że warto przejrzeć elektrykę, bo a nuż coś szwankuje. No to Izol w rękę i po kolei wszystkie strategiczne połączenia. Poza zaśniedziałą kostką przewodów od regulatora napięcia nic podejrzanego nie zanotowałem. Zmontowałem wszystko odpuszczając sobie filterek, no i działa elegancko. Co się naczyściłem to moje, przy okazji obejrzałem sobie dokładnie filtr siateczkowy z kranika - prędzej się zapcha niż przepuści większy "babol". Mając świadomość, że jeszcze jeden filtr znajduje się w gaźniku zastanawiam się nad sensownością stosowania dodatkowych ustrojstw tego typu.

Jedyny wniosek jaki mogę wysnuć to, że filtr ma za słabą przepustowość. Na pełnym baku, przez pierwsze 100km nie było problemu, lecz gdy poziom paliwa spadł to zaczęły się kaprysy. Nie polecam tego modelu, chyba, że ktoś lubi tankować co 100km skracając sobie zasięg.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Tego typu filtry zakłada się do układu z wymuszonym obiegiem - ( jakiś rodzaj pompy paliwa jest wskazany ). Tutaj nie ma co ciągnąć czy pchać, a jedyne źródło siły to grawitacja i napierająca masa ( opad ). Mało paliwa to mało masy, a różnica wysokości też nie zabija - i mamy problem ;)

Filtr w tym miejscu jest pożyteczny, ale raczej siatkowy i raczej jako kontrolka niż filtr do precyzyjnych zadań ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Teraz już mam nauczkę :) Zostawie go sobie za pamiątkę i do przelewania paliwa, jakby zaszla kiedyś taka konieczność ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Hmm. Mam papierowy filtr, do BB i z powrotem praktycznie caly czas 90 - 120km/h i nic nie zauwazylem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Hmm. Mam papierowy filtr, do BB i z powrotem praktycznie caly czas 90 - 120km/h i nic nie zauwazylem.

Nie każda bibuła filtracyjna jest taka sama ;)

Czasem też się zdarza, że uszczelka w kraniku się "ukruszy" i jak się przedostanie do kanału to blokuje przepływ paliwa ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Trochę problem nie daje mi spokoju - bo filtr filtrem, ale ....

Jako, że moje oczy widziały różne rzeczy ( nawet te nieprawdopodobne ) to zapytam: czy przypadkiem ktoś kiedyś .. nie wprowadził odpowietrzenia do jednego z 3 króćców w airbox'ie ??? - dodam dla potomnych, że odpowietrzenie baku powinno sobie wisieć luzem ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

:)

Jak może pamiętasz, a forum pamięta na pewno, jesienią airbox był wybebeszony w celu czyszczenia (piaskarka ;)). Pomimo wstępnych podejrzeń jakichś braków, wszystko było na swoim miejscu i nic nie zostało zmienione przy montażu. Odpowietrzenie idzie luzem wzdłuż baku, koło gaźnika i zwisa luzem koło lewego podnóżka. Przedmuchiwane było ze wszelakich stron i jest drożne. Z baku, z krążka pod korkiem, wychodzą dwa przewody, jeden to odpowietrzenie, a drugi zapobiegający ew. przelaniu paliwa (jak domniemam), oba spotykają się koło gaźnika (trójnik), pod kanapą i dalej wędrują jedną rurką w okolice podnóżka.

Wykluczyłbym również filterek w gaźniku, we wrześniu ubiegłego roku gaźnik przeszedł solidny przegląd i czyszczenie u Alika, a od tamtej pory przebieg był już raczej śladowy.

Ale...

patrząc na fiszki, oryginalny przewód paliwowy powinien mieć średnicę wew. 7,5mm, a mój aktualny ma na oko 6mm. Zmierzę dokładnie, na ile myli się oko. Mam w domu wąż 8mm i jest zdecydowanie grubszy, więc nie jest to różnica 0,5mm.

O ile nigdy wcześniej nie było niepokojących objawów braku paliwa, to przy dodatkowym filtrze być może to średnica robi różnicę?

Dodajmy jeszcze warunki "zewnętrzne", ważę swoje (oscyluję w granicach 2-3cyfr), a mierzę jeszcze więcej, pewne źródła podawały 2 z przodu... Umówmy się, że stawiam stosunkowo duży opór i raczej nie osiągam takich wyników spalania, jak Marcin, mimo poprawnie ustawionego gaźnika itp., Osiągniecie spalania rzędu 6l przy dynamicznej jeździe (często z pasażerem czy w mieście) to nic dziwnego w moim przypadku, więc i przepływ paliwa musi być wystarczający.

To może jeszcze mała sonda, jakiej średnicy przewody paliwowe macie między kranikiem, a gaźnikiem?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To może jeszcze mała sonda, jakiej średnicy przewody paliwowe macie między kranikiem, a gaźnikiem?

Jak dobrze pamiętam, a mówię z pamięci to 7

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dobrze Jarku pamiętasz

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Centrino czy skorzystałeś z tych rurek, które Ci dalem - jedna była 7 a druga 8 mm.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wg fabryki: 12 Przewód elastyczny 7,5X13 ? 16122345065

Spotkałem opinię, że na 5mm nie da się nawet silnika uruchomić.

Pomierzę po powrocie do domu, wspomniany filtr ma króćce 6 i 8mm, przy czym wciągnięcie go na 8mm wymaga już sporej siły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

wspomniany filtr ma króćce 6 i 8mm, przy czym wciągnięcie go na 8mm wymaga już sporej siły.

Ale jak go nawet naciągniesz na fi 8 to i tak konstrukcyjnie przepuści fi 6 ;) - chyba, że będziesz go obcinał .....,ale czy jest w tym sens ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×