Skocz do zawartości
jblaze

Zużyty łańcuch, wymiana płynu chłodniczego, tylny amortyzator

Recommended Posts

Napiszę krótko. Łańcuch po naciągnięciu i przejechaniu kilku km dalej stuka i jest luźny więc pora go wymienić. Teraz mam takie pytanie. Czy warto wymieniać napęd w warsztacie (przy sezonie raczej trochę poczekam) czy lepiej babrać się z tym samemu? Chyba, że jest ktoś w okolicy kto za przysłowiową flaszkę może pomóc.

Wymieniając napęd byłbym jednak za odkręceniem wahacza (jakoś łączenie łańcucha do mnie nie przemawia)

Druga sprawa to płyn chłodniczy. Czy warto wymienić na taki lepiej oddający ciepło? W upalne dni, w korku temp potrafi ładnie skoczyć.

Jeśli zaś chodzi o amortyzator to mam wrażenie jakby nie był taki twardy w max położeniu. Wydaje się dość miękki, a co dopiero jak załaduje się bagaż.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Przy tym przebiegu tylny amor zazwyczaj nadaje się do wymiany. Jest bardzo miękki. Może jestem 2 lewe ręce, ale łańcuch dałbym fachowcowi i nie wymieniał bez zębatek.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wg mnie nie ma większego znaczenia czy łańcuch jest zakuty fabrycznie, zakuwany przez mechanika czy na zawleczkę.

W ostatnim przypadku wymiana banalna (poza przednią zębatką nad którą trzeba się napocić i sposobem odkręcić), ściągając wachacz zawsze wyjdzie jakieś łożysko :)

Płyn co jakiś czas należałoby wymienić natomiast czy poprawi się wydajność to nie wiem

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Właśnie tej przedniej zębatka powstrzymuje mnie przed własnoręcznym dłubaniem. Wracając do amortyzatora to chyba poszukam jakiejś używki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No nówka parę złociszy kosztuje

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nowy nie ma sensu. z tego co pamiętam, przekracza 2k zł.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

95 rocznik przednia zebatke ma na pierscien segera chyba, no nie? To co za problem? :) Ja wymienialem samodzielnie lancuch bez sciagania wahacza. Na zapinke. A potem podjechalem z zakuwką do warsztatu i za 20 zl mi zamienil spinke na zakuwke.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Co do amortyzatora to polecam przejrzenie wątku:

http://f650gs.pl/topic/2797-hydrauliczny-napinacz-sprezyny-amortyzatora/

Z dużym prawdopodobieństwem da się odzyskać pewien zakres regulacji napięcia sprężyny przez uzupełnienie płynu w napinaczu. Chcąc nie chcąc "wyparowuje" on z czasem. Można też wymienić sprężynę na twardszą, jak w wątku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Napiszę krótko. Łańcuch po naciągnięciu i przejechaniu kilku km dalej stuka i jest luźny więc pora go wymienić. Teraz mam takie pytanie. Czy warto wymieniać napęd w warsztacie (przy sezonie raczej trochę poczekam) czy lepiej babrać się z tym samemu? Chyba, że jest ktoś w okolicy kto za przysłowiową flaszkę może pomóc.

Wymieniając napęd byłbym jednak za odkręceniem wahacza (jakoś łączenie łańcucha do mnie nie przemawia)

Druga sprawa to płyn chłodniczy. Czy warto wymienić na taki lepiej oddający ciepło? W upalne dni, w korku temp potrafi ładnie skoczyć.

Jeśli zaś chodzi o amortyzator to mam wrażenie jakby nie był taki twardy w max położeniu. Wydaje się dość miękki, a co dopiero jak załaduje się bagaż.

Przeczytaj swój tekst na spokojnie i powiedz mi:

- jak łańcuch jest luźny jak naciągnięty ?

- przysłowiową flaszkę - co znaczy "przysłowiową" - taką obiecaną? ;) Wymienić napęd to jedno, a wyjąć wahacz to zupełnie co innego - prawdopodobnie jak go wyjmiesz to jeszcze kilka rzeczy będzie trzeba zrobić ;)

- wymień mi gatunki płynów chłodniczych, które lepiej odprowadzają ciepło i te co gorzej ?

- co znaczy łączenie łańcucha? Każdy łańcuch jest łączony - jedne oryginalnie, a inne poprzez zakuwkę lub spinkę. Pytanie dodatkowe: jaki masz łańcuch ? ( ten który chcesz wymienić )

- co znaczy miękki ? - a tłumienie pracuje ??? Możesz ten problem jakoś po ludzku opisać ?

Edytowane przez Jarek
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wracając do amortyzatora to chyba poszukam jakiejś używki.

Przy tym przebiegu tylny amor zazwyczaj nadaje się do wymiany. Jest bardzo miękki. Może jestem 2 lewe ręce, ale łańcuch dałbym fachowcowi i nie wymieniał bez zębatek.

- na podstawie czego uważasz że używka jest w lepszym stanie od Twojego?

- dlaczego uważasz że po "jakimś" przebiegu amortyzator jest do wymiany? - amortyzatory przednie (czyt. lagi) nie wymienia się po "jakimś" przebiegu :P - przeczytaj uważnie wątek o tylnym amortyzatorze ;)

- skąd wiesz że nie potrzeba wymieniać całego napędu a tylko łańcuch bez weryfikacji?

To tylko pytania (część ;) ) które mi się nasuneły Pzdr :beer:

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Pisząc równocześnie z Jarkiem zadaliśmy więcej pytań w temacie - :beer: na które odpowiedz (albo znajdź odp) a dopiero później podejmuj działania Pzdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Pisząc równocześnie z Jarkiem zadaliśmy więcej pytań w temacie - :beer: na które odpowiedz (albo znajdź odp) a dopiero później podejmuj działania Pzdr

Pozdawiam Cię Wojbm :beer:

Jak przeczytałem tekst początkowy wątku to odniosłem takie wrażenie, że autor albo wie o czym pisze ( zna się ) i nasza pomoc nie jest mu specjalnie potrzebna, albo jego wiedza techniczna jest taka, że ma trudności z opisaniem objawów - wtedy lepiej prosto do warsztatu ;)

Jak jest to nie wiem - i tego bym chciał się dowiedzieć. Chętnie pomogę, ale muszę wiedzieć w czym ;)

Edytowane przez Jarek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

:beer: - wymień mi gatunki płynów chłodniczych, które lepiej odprowadzają ciepło i te co gorzej ?

Ja odpowiem - gdyby był zalany wodą (to też płyn chłodniczy :P ) to woda ma inną przewodność cieplną od glikoli ;) - ale to tylko teoretyczna odpowiedź w temacie i nie dotyczy problemu :lol:

"W upalne dni, w korku temp potrafi ładnie skoczyć".

A parafrazując klasyka - "to takie jest niezmnienne prawo natury że jak są upalne dni to temp. "potrafi ładnie skoczyć" panie Kierowniku"

Pzdr

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja proponuję zalać układ chłodzenia ciekłym azotem. Wtedy to będzie wypas. A może da się podkręcić silnik jak procek w kompie?

;)

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Widzę, że zrobił się tu lekki zamęt. Spróbuję odpowiedzieć na tę serię pytań.

Przeczytaj swój tekst na spokojnie i powiedz mi:

- jak łańcuch jest luźny jak naciągnięty ?

Nie do końca rozumiem o co pytasz... Łańcuch miał przed naciągnięciem około 4 cm luzu. Naciągnąłem go tak jak w instrukcji i lekko przesmarowałem. Poprawa była znaczna, ale na kilka dni. Łancuch znów lekko chałasuje przy przyspieszaniu. Tylna zębatka wygląda w porządku, ale jak wymieniać to całość.Pamiętam, że przy naciąganiu łańcucha ciężko było ustawić luz bo zmieniał się on przy obracaniu koła. Jakby był nierówno wyciągnięty.

- przysłowiową flaszkę - co znaczy "przysłowiową" - taką obiecaną? ;) Wymienić napęd to jedno, a wyjąć wahacz to zupełnie co innego - prawdopodobnie jak go wyjmiesz to jeszcze kilka rzeczy będzie trzeba zrobić

Flaszka taka namacalna, np 0,7 Finlandii. O jakich tu innych rzeczach mówisz?

- wymień mi gatunki płynów chłodniczych, które lepiej odprowadzają ciepło i te co gorzej ?

Muszę zrobić lekkie rozeznanie, a chwilowo nie mam czasu więc i linków nie podam. Co do tych płynów to czytałem taki artykuł o mocno kręconych dwusuwach w których stosowano płyny chłodnicze jakich normalnie używa się w sportowych motorówkach.

- co znaczy łączenie łańcucha? Każdy łańcuch jest łączony - jedne oryginalnie, a inne poprzez zakuwkę lub spinkę. Pytanie dodatkowe: jaki masz łańcuch ? ( ten który chcesz wymienić )

Obecny łańcuch jest oryginalnie zakuty więc wolałbym żeby nowy był taki sam. Łączenie spinką jakoś do mnie nie przemawia i tyle.

- co znaczy miękki ? - a tłumienie pracuje ??? Możesz ten problem jakoś po ludzku opisać ?

Przy ustawieniu regulacji na HARD mam wrażenie jakby siedziało się niżej w porównaniu z ubiegłym sezonem. Sam może bym nic nie zauważył, ale powiedział mi o tym brat który jeździł moim moto w zeszłym sezonie. Najlepiej zrobić porównanie z inną F-ką.

Jeszcze odwołując się do wypowiedzi kolegi rampusa, czy można sprawdzić stan oleju w napinaczu?

Sprawą priorytetową jest napęd. Niechciałbym doświadczyć zerwania łańcucha w zakręcie więc wymiana wydaje się rozsądnym rozwiązaniem.

Edytowane przez jblaze

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie chcę wchodzić nikomu w kompetencje, ale chętnie zweryfikuję swoją wiedzę:

Nie do końca rozumiem o co pytasz... Łańcuch miał przed naciągnięciem około 4 cm luzu. Naciągnąłem go tak jak w instrukcji i lekko przesmarowałem. Poprawa była znaczna, ale na kilka dni. Łancuch znów lekko chałasuje przy przyspieszaniu. Tylna zębatka wygląda w porządku, ale jak wymieniać to całość.Pamiętam, że przy naciąganiu łańcucha ciężko było ustawić luz bo zmieniał się on przy obracaniu koła. Jakby był nierówno wyciągnięty.

To jak najbardziej normalne, że łańcuch nie wyciąga się równo.

Jeszcze odwołując się do wypowiedzi kolegi rampusa, czy można sprawdzić stan oleju w napinaczu?

Jest to element nierozbieralny, więc raczej nie. A to nie jest amor gazowy?

Sprawą priorytetową jest napęd. Niechciałbym doświadczyć zerwania łańcucha w zakręcie więc wymiana wydaje się rozsądnym rozwiązaniem.

Bardzo słusznie ;)

Jeżeli gdzieś się pomyliłem, proszę o wskazanie błędu i poprawię ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A ja powtórzę poprzednie słowa - jak wymienić tylko łańcuch chcesz to jesteś w stanie w ciągu godziny zrobić to samodzielnie w garażu. Większość mechaników powie Ci, ze eFka jest za slaba na to, by straszyć zerwaniem zapinki, ale mozesz zawsze zrobic jak ja - na zapinkę a potem zakuć w serwisie :)

A co do grzania się - jak latasz duzo po mieście to się nie dziw - u mnie wystarczy chwila podciągania do świateł i wentylator już chodzi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Moim zdaniem tak:

- Łańcuch do wymiany (wg.Ciebie). Czy zastosujesz zapinkę, zakuty fabrycznie (bezsensowna dodatkowa robota) czy też do zakucia w warsztacie - jak dla mnie nie ma różnicy. Kwestia czy będziesz to robił sam czy też w warsztacie. Choć jeżeli w warsztacie to zapewne mechanik i tak rozkuje łańcuch bo mu się nie będzie chciało wahacza wyciągać.

- z płynami nie kombinuj bo nie za wiele w tej kwestii wykombinujesz

- oleju w napinaczu raczej nie sprawdzisz. Tutaj raczej demontaż i po prostu jego wymiana/uzupełnienie. Może przy pokrętle coś zobaczysz ale nie masz gwarancji na to.

Edytowane przez Centrino
  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby nikogo nie drażnić to już więcej o nic nie pytam, nie piszę - nie znam się, nie rozumie ;)

Edytowane przez Jarek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

[...]

Przy ustawieniu regulacji na HARD mam wrażenie jakby siedziało się niżej w porównaniu z ubiegłym sezonem. Sam może bym nic nie zauważył, ale powiedział mi o tym brat który jeździł moim moto w zeszłym sezonie. Najlepiej zrobić porównanie z inną F-ką.

Jeszcze odwołując się do wypowiedzi kolegi rampusa, czy można sprawdzić stan oleju w napinaczu?

Przeczytaj dokładnie wątek, o którym wspominałem wcześniej.

Sprawdzić stanu nie można bez zlania zawartości zbiorniczka napinacza, natomiast możesz zdiagnozować przesłanki, że jest go tam za mało lub w ogóle. Czy pokrętło regulacji napięcia kręci się swobodnie czy z wyczuwalnym oporem? Opór jest od początku czy dopiero po kilku obrotach/kliknięciach? Operacja niespecjalnie czasochłonna, a można odzyskać 10mm napięcia sprężyny, co jest zdecydowanie odczuwalne.

Jeżeli gdzieś się pomyliłem, proszę o wskazanie błędu i poprawię ;)

Gazowy nie jest. Rozbieralny jest zbiorniczek hydraulicznego regulatora napinacza ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×