Skocz do zawartości
ladek

jakie powinno byc napiecie przy zapalonym silniku

Recommended Posts

Mam problem u mnie pokazuje 15,3 i to jest chyba za duzo co moze byc przyczyna (czy to regulator napieci)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie pamiętam ale chyba od 13.8 do 14.4 albo 14.8

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A to nie jest temat do działu elektrycznego ??? ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Sorki powinienem napisac w zagadnieniach elektrycznych ale teraz juz zapozno ale teraz co trzeba zrobic zmienic regulator i jaka kasa wchodzi w gre

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nic nie jest za późno - na dole masz ikonkę " zgłoś" - poproś Admina o przeniesienie ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja do swojego ST wstawiałem regler od GSa. Podobno lepciejszy. Zapłaciłem za niego 120zł.

Odradzano mi te dostępne na allegro zamienniki gdyż podobno bardzo się grzeją

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

stary aku padl 3 dni temu nowy i przy okazji zmierzylem napiecie obojetne czy przy zapalonych czy nie to powyzej 15

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To jest przyczyna że padł akumulator , to ładowanie powyżej 15. Chyba akceptowalne jest około 14,4 a powyżej tych wartości akumulator może nie wytrzymać. Jest jeszcze pewna tolerancja w zależności od rodzaju akumulatora , ale i tak nie więcej niż 14,6. Wartości przytaczam z pamięci z informacji od fachowca od akumulatorów, który twierdził jak napisałem, bodajże graniczną górną wartością było 14,6 ale przy jakimś rodzaju akumulatora. Moim zdaniem ilość odbiorników nie ma wpływu na wartości produkowane przez alternator, czynnikiem stabilizującym powinien być akumulator a gdy go zabraknie to mogą być problemy z obsługą odbiorników prądu. Przykładem tego była mija jazda z padniętą baterią , w momencie gdy próbowałem załączyć z ciekawości halogeny lub klakson to brakowało prądu do obsługi silnika i pojawiły się błędy sterowania zawieszeniem, elektronika nie lubi skoków napięcia.

Edytowane przez marekw

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

zacznę może od tego że 15V to za dużo..

a o ile za dużo to już zależy od akumulatora..

generalnie powyżej 14,4 nie powinno się wchodzić ponieważ albo jest zbyt silne gazowanie (wodór)

albo podnosi się niebezpiecznie temp.

powoduje to zmniejszenie pojemności akumulatora i w konsekwencji zostaje nam kilka kg złomu..

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ok dzieki wszystkim jutro pojade zmienic regulator a i jeszcze pytanie czy musi byc BMW (jest drogi) czy moze byc od Aprili

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Postaram się uporządkować troszkę wiedze w tym temacie :-D - nie będę cytował wszystkich wypowiedzi ale w zasadzie w większości z nich info "praktyczne" choć prawidłowe nie do końca poparte jest własciwą "wiedzą teoretyczną"

Układ którego dotyczy problem to układ(w uproszczeniu) - akumulator - alternator - regulator napięcia (z naciskiem właśnie na napięcie)

akumulator (kwasowy najczęsciej w 2oo) to żródło(magazyn) energii elektrycznej wykorzystywanej do wiadomych celów :-D podlega dwóm procesom - rozładowanie i naładowanie. Jest zbudowany z kilku ogniw połączonych szeregowo - w naszym przypadku z żeby uzyskać 12 V dokładnie z 6-ciu. Nie wchodząc w szczegóły dalszej budowy w naszym przypadku ważne są następujące parametry - napięcie pomiędzy pojedynczym ogniwem to 1,75 V jak aku jest padnięte do 2,4 V jak jest w pełni naładowane. Ogniwa są zalane elekrolitem (roztwór kwasu siarkowego o gęstości ca. 1,27-1,28 g/cm3 w stanie naładowanym

W czasie dwóch procesów o których wspomniałem czyli - naładowanie i rozładowanie aku dochodzi w skrócie do reakcji chemicznej w skutek czego na biegunach ogniwa mamy dwa skrajne poziomy napięcia 1,75 i 2,4 V. Pytanie jest następujące - co dzieje się jak napięcie osiągnie 2,4 V a my nadal ładujemy aku? Tu wlaśnie pojawia się problem ponieważ w takim przypadku nie zgromadzimy już więcej energii natomiast aku podlega destrukcji - rosnie temp., aku gazuje (następuje rozkład wody na wodór i tlen, rośnie gęstość elektrolitu a z płyt ogniwa zaczyna wypadać masa czynna.

Jak już odpalimy nasze 2oo wykorzystując zmagazynowaną w aku energię to zaczyna pracować alternator - prądnica prądu przemiennego która wytwarza prąd. I tu pojawia się kolejny problem - ponieważ silnik kręci się już cały czas jak jedziemy i produkuje w zależności od obrotów raz więcej a raz mniej prądu to aku przy prostym podłączeniu - alternator - aku - będzie ładowane cały czas a do czego to prowadzi po uzupełnienie (naładowaniu) energii pobranej do rozruchu napisałem wyżej - destrukcji aku. Żeby uniknąć teg typu sytuacji potrzebny jest właśnie regulator napięcia

Regulator napięcia to urządzenie które wykorzystuje dwa fakty :

1. nie wchodząc w szczegóły - alternator produkuje prąd dzięki prądowi wzbudzenia wirnika - jak ten prąd wzbudzenia się zmniejszy to alternator "traci moc" :-P - produkuje mniej pradu

2. ponieważ jest prądnicą prądu przemiennego a nam potrzebny jest prad stały to posiada prostownik dzięki któremu prąd płynie tylko w kierunki alternator aku a w drugim przepływ nie jest mozliwy jak układ jest sprawny

Regulator zawiera więc układ sterujący prądem wzbudzenia i działa to tak że jak alternator wytworzy prąd o napieciu 14,4 V to regulator ogranicza mu prad wzbudzenia wirnika i napięcie nie powinno przekraczyć 14,4 V Dlaczego akurat tyle bo 2,4 V * 6 to właśnie 14,4 V (patrz wyżej info o aku) Aku przestaje być ładowane

Kolejnym wyzwaniem jest jednak żeby napięcie wytwarzane nie spadło zbyt mocno a to z tego powodu ze układ jest bardziej rozbudowny i są inne odbiorniki które w przeciwieństwie do alternatora potrafią z aku "pociągnąć", jak nie mają z alternatora

To drugie zadanie regulatora który nie pozwala żeby w układzie napięcie spadło ponizej 13,8 V

Reasumujac - zakres pracy regulatora napięcia (jego charakterystyka jest więc (a w zasadzie powinna być) pomiędzy 13,9 do 14,4 V ( czasami podają 14,6) w zależnośći od pomiaru - na jałowo czy pod obciązeniem

Mam nadzieję że przybliżyłem "ciut" problem a napisałem to dlatego zeby zapamiętać jedno - przy 12 V instalacji każdy regulator napięcia "regler" ma ten sam zakres regulacji napięcia(podany wyżej) i zależy on od warunków pracy które wymusza konieczność ładowania aku.

Inną sprawą jest natomiast pojemność ładowanego aku czy tez potrzebna moc alternatora do zaspokojenia potrzeb które jak to mają w zwyczaju rosną - manetki, halogeny, ogrzewanie klima itd. :-P -ale to osobny problem i sam regler tego nie załatwi - może co najwyżej się popsuć razem z alternatorem jak przesadzimy - Pzdr :beer:

  • Like 7

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jednym z błędów "amatorów elektryków" jest kupowanie nowego regulatora przy każdym stwierdzeniu napięcia odbiegającego od wartości 13,8 - 14,4 ( 14,6), a to nie zawsze musi być problem tegoż właśnie regulatora. Uszkodzenie mostka prostowniczego lub którejś diodki z tego układu czy inne problemy - samego alternatora czy zaśniedziałych połączeń mogą dać złe napięcie.

Kto opisze problem tak ładnie jak Pan Wojbm6? - ja nie :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzieki sliczne za wszyskie informacje nowy regler juz kupiony 130 euro(k.....wa drogo) ale czesci do aut i motocykli sa tu drogie

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jarek proszę bez Pan :oops: - bo mi głupio - moja wypowiedź jest (chciałbym zeby była :oops: ) bardziej teoretyczną podbudową do praktyki niż praktycznym diagnozowaniem problemów i ma na celu zwrócenie uwagi na problem a nie odpowiedzią co jest problemem - to są dwie rózne sprawy - zresztą zawsze trochę mnie bawi jak czytam takie wypowiedzi - "to na pewno to bo jak tak miałem" diagnoza na odległość i 110% racji :-D - Pzdr :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×