Skocz do zawartości
Grundziulek

Alternator F650 - jakie napięcia?

Recommended Posts

Witam,

Wygląda na to że mam problem z alternatorem, czy ktoś z kolegów wie / pamięta / może zmierzyć jakie napięcia prądu zmiennego podaje alternator do regulatora? Czy wszystkie 3 fazy są jednakowe i jakie mają wartości? Pytanie dotyczy F-ki 96 rok ale podejżewam że reszta 650 działa tak samo.

pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No to mnie kolega zaskoczył, to są wartości katalogowe czy doświadczone empirycznie? Regulator podaje mi 12,7V przy 5000rpm bez obciążenia, natomiast alternator gdzieś w okolicy 13V przy 5000rpm z tym że jedną fazę mam uwaloną. 80V to miało być miedzy przewodem a masą czy między przewodami?

pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Empirycznie. Wymieniałem wiosną regulator napięcia, więc przy okazji robiłem pełną diagnostykę wszystkiego wokół.

Zerknij sobie na:

http://f650gs.pl/topic/3028-uszkodzony-regulator-napiecia-alternator-lub-spadki-w-instalacji-elektrycznej/page__p__86158#entry86158

2 krok:

- silnik zgaszony, oporność kabli fazowych regulatora, wszystkie ze wszystkimi, każdy daje wynik 0,5Ω (po odjęciu oporności kabli miernika, wg ścieżki wartości prawidłowe),

- pomiar oporności każdego z kabli fazowych z masą na ramie - brak odczytu (prawidłowo wg. ścieżki),

- silnik odpalony, pomiar prądu przemiennego pomiędzy kablami fazowymi: wynik taki sam dla wszystkich - ok. 23V na wolnych i do 80V przy 5000rpm (no właśnie, po odpięciu reglera silnik wkręca się swobodnie powyżej 2k, wynik prawidłowy wg powyższego).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam,

Udało mi się jeszcze raz wszystko dokładnie pomierzyć, napięcie międzyfazowe na wszystkich kablach około 70-75 V przy 5000rpm (wcześniejsze pomiary robiłem razem z regulatorem dlatego wyszły takie dziwne) oporność kabli fazowych w przybliżeniu taka sama. Napięcie ładowania bez obciążenia 12,7V pod obciążeniem spada do 11,7V. Miałem już raz upalony regulator i dawał wtedy około 18V, wygląda na to że następny jest zepsuty ale inaczej... Niedawno pozbyłem się wtyczki alternator -> regulator, przegrzał się w nim styk od jednej fazy (słaby styk lub zaśniedziały) więc mogło to być przyczyną uszkodzenia.

Rozumiem że nie ma sposobu na to żeby przetestować / sprawdzić regulator poza podłączeniem do układu?

pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Więc pomierzyłem regulator. Okazuje się że pomiar diody które są w regulatorze zaraz za wtyczką od alternatora (tak przypuszczam) dał wynik negatywny w przypadku jednej fazy, czyli dioda przepuszcza prąd w obie strony. Co ciekawe, zastosowanie diody około 5A w tym przewodzie przed regulatorem naprawiło regulator który w takim przypadku ładuje napięciem 13,2V do 14,5V. Wniosek z tego taki że warto ze sobą wozić mały multimetr i taką diodę bo w przypadku awarii regulatora, można go "naprawić" w warunkach polowych. Przynajmniej w przypadku takiej awarii jaka wystąpiła u mnie. W regulatorze który ładował napięciem powyżej 15V który mam również walnięta jest dioda, być może i jego dało by się "naprawić" w wyżej opisany sposób.

pozdrawiam

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

to ciekawy wniosek a jakieś parametry diody dla "wzrokowców"?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

U mnie nastąpiła awaria w druga stronę, tj. ładował prądem 17-18V, niestety pomiar diod nie dał jednoznacznego rezultatu, bo jak później doczytałem daje on obraz 6 diod, tymczasem w japońskiej konstrukcji zastosowanej w naszych moto mamy ich 9.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ale, o ile się nie mylę, spowoduje to na jednej fazie podanie jedynie połówki prądu - drugiej nie dostanie, bo jej dioda nie puści. Czyli jak z poniższego rysunku, dostane jedyne górną lub dolną wartość

pure-sine-wave.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zgadza się. Zakładając teoretycznie że diodę montujemy na pierwszej fazie i prąd pojawia się na niej, wszystko mamy po staremu. Jeśli prąd pojawia się na fazie drugiej, może płynąć jedynie do fazy trzeciej zamiast do pierwszej i trzeciej. Tak samo z prądem z fazy trzeciej, może płynąć tylko do fazy drugiej... Tu się rodzi pytanie, jakie to może mieć skutki uboczne? Jeśli na fazie 2 mamy "+" prąd płynie jednostajnie w czasie do fazy 1 i 3 czy przez chwilę do 1 a później do 3? Kupiłem nowy regulator, niemniej metoda wydaje się skuteczna jeśli chcemy reanimować regulator w warunkach polowych i to w wypadku uszkodzenia "tej" diody, a mamy ich trzy. Elektrykiem nie jestem, nawet amatorem...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mam w garażu trampka z tak padniętą diodą, z ciekawości sprawdzę. Na chłopski rozum na chwilę ścięta jedna połówka trochę zmniejszy moc, ale prund bydzie ;)

Tutaj jest ciekawy temat: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic839328.html Też elektrykiem nie jestem, ale jak się uprę, to dojdę co i jak :roll: Na razie miałem do czynienia z reglerami, które zbytnio zmniejszały napięcie po obciążeniu - jak wyłączyć światła, to ładowanie się pojawia, marne ale jednak (13-13.5V). Tak mam u siebie, tak padł trampkowy regler jak byliśmy w tzw. czarnej du.ie daleko od domu - na szczęście kumpel wziął zapas do DRZty i się przerobiło.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×