Skocz do zawartości
ajezier

opony... Dakar

Recommended Posts

Nie żebym Was zniechęcał:

ENDURO-INVADER.jpg

Skoro na stronie wisi taki obrazek to jak bardzo zaawansowany mają dział R&D oraz marketingu? ;)

Może skupili się na dostawach na pierwszy montaż, nie wiem... ale to nadal opona niszowa. Nie znalazłem na ich temat wiele informacji, ale tutaj:

http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=3530

napisali o nich:

Der »Invader MC 30« wird ausdrücklich für ältere Reiseenduros vom Schlage einer BMW R 80 GS/R 100 GS empfohlen.

"Invader MC30" jest polecany wyłącznie do starszych motocykli enduro w rodzaju BMW R80 GS/R 100 GS.

W ogóle ten artykuł prezentuje dość kompletny przegląd dostępnych (głównie na rynku niemieckim, ale nasz jest podobnie zaopatrzony w tym segmencie) opon do motocykli naszego typu i sposobu użytkowania.

Opony Sava częściej spotyka się w segmencie skuterów i maxi-skuterów. Była chyba nawet w pewnych okresie czasu montowana do niektórych Vesp i Piaggio.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Rozważył bym w takim wypadku Haidenau Scout.

Jezdze 50% asfalt 50% roznisty teren od lekkiego do ciezkiego. Moj zestaw to Metzeler Enduro Sahara 3 na przodzie i TKC80 tyl. Przy proporcjach z poczatku watku poszukal bym jakiejs jodelki ktora bedzie sie dobrze trzymac na mokrym asfalcie gdzie Mitasy E-10 slizgaja sie niemilosiernie. Heidenau'y K60 sa calkiem ok. TKC na asfalt szkoda bo szybko leca ale w lekkim terenie spisuja sie niezle. U mnie wyglada to tak, ze wole miec uslizg w terenie niz na asfalcie ale kazdy robi jak uwaza.

Masz kase kup TKC, masz mniej szukaj czegos w stylu Heidenau K60. Bedzie brakowac Ci opon w terenie kup cos typowo terenowego. Jak cos jest do wszystkiego to jest przewaznie do d.........

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Niestety Heidenau K60 też są zajebiaszczo drogie :-(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Skoro już w innym wątku został poruszony temat zakupów grupowych dotyczących opon, to chciałbym się dołączyć. Ale za nim to zrobię, to muszę zadać zasadnicze pytanie rzekę czyli - Jakie opony wybrać? :)

Niedawno kupiłem Fkę (ukłony dla Rampusa za dobry cynk) i opony tam zamontowane są do wymiany - bieżnik ok, ale produkcja 2008. Tylna opona jest kwadratowa pewnie ze względu na to, że motor stał przez dłuższy czas nieużywany.

Dopiero rozpoczynam przygodę i nie mam doświadczenia. Na razie nie planuje ostrego terenu, zdecydowanie bardziej asfalt i minimalnie polne, leśne dróżki (90/10).

Zależmy mi przede wszystkim na bezpieczeństwie oraz wytrzymałości (zminimalizować np. możliwość pęknięcia podczas jazdy), no i nie chcę przepłacać.

Przyglądam się do MICHELIN ANAKEE 2, które nie są oponami tanimi. Ale mają podobno świetną przyczepność na suchym/ mokrym asfalcie. Zbierają dobre opinie, no i generalnie są naj naj, ale ta cena...

Może polecacie coś tańszego? :) Chyba, że wszystko tańsze jest kompromisem? :)

PS i jakie są lepsze dętkowe czy bezdętkowe? W samochodach już od dawna są bezdętkowe, natomiast w motorach jest różnie. Na chłopski rozum bezdętkowa jest lepsza chociaż ze względu na możliwość szybkiej naprawy nie zdejmując koła.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na temat opon bylo naprawde wiele. Chcesz taniej to moze Heidenau K60 scout. Na polnych drogach bedzie tez ciut lepiej.

Jesli chodzi o kwestie detkowe czy bezdetkowe... W zasadzie nie ma zadnej kwestii bo i tak musisz miec detke. Wymuszone jest to budowa felgi. Skoro musi byc detka to bezsens doplacac do opony bezdetkowej. Opone bezdetkowa bedzie tez ciezej zalozyc.

Jesli uwazasz ze latwiej i prosciej naprawic opone bezdetkowa to jestes w bledzie. Jesli nawiniesz juz troche km, zaczniesz jezdzic poza drogami utwardzonymi, zlapiesz porzadnego kapcia lub zdarzy Ci sie uszkodzic obrecz kola bedziesz dziekowal Bogu za kola detkowe.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Alternatywą cenową są też Mitasy - E07 i E08. We wrześniu założyłem E08 na tył, na razie nie mam wyrobionej opinii, oprócz tego, że na mokrym przez pierwsze kilkaset km były pieruńsko śliskie. Jak dojechałem na zlot na Mazury, to miałem mokro i ciepło w majtach (cała droga w deszczu), dobrze, że było ciemno, a wszyscy pijani ;)

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Niestety Heidenau K60 też są zajebiaszczo drogie :-(

Ja tak nie uważam, skąd takie stwierdzenie? Uważam że to najtańsza porządna opona ;-)

Jeśli jednak będziesz się uczył, wydaj więcej kasy odżałuj i kup porządne opony, a tak w ogóle 2008 to nie taka stara opona, tym bardziej jak ma sensowny bieżnik, aby nie była guma zmurszała/spękana ;-)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na temat opon bylo naprawde wiele. Chcesz taniej to moze Heidenau K60 scout. Na polnych drogach bedzie tez ciut lepiej.

Jesli chodzi o kwestie detkowe czy bezdetkowe... W zasadzie nie ma zadnej kwestii bo i tak musisz miec detke. Wymuszone jest to budowa felgi. Skoro musi byc detka to bezsens doplacac do opony bezdetkowej. Opone bezdetkowa bedzie tez ciezej zalozyc.

Jesli uwazasz ze latwiej i prosciej naprawic opone bezdetkowa to jestes w bledzie. Jesli nawiniesz juz troche km, zaczniesz jezdzic poza drogami utwardzonymi, zlapiesz porzadnego kapcia lub zdarzy Ci sie uszkodzic obrecz kola bedziesz dziekowal Bogu za kola detkowe.

Nie wiem nawet czy mam u siebie dętkę i sądziłem, że jak będę kupował nowe opony, to mogę wybrać.

Po za tym w bezdętkowych oponach podobała mi się możlwość naprawy opony takim kitem teoretycznie nie zdejmując koła, dlatego sądziłem że jest łatwiej.

repair_kit_3.jpg

czyli rozumiem, że na standardową felgę do f650 raczej się nie da założyć opony bezdętkowej i są potrzebne specjalne felgi do tego?

Wtedy jeszcze jedno pytanie jak mogę odróżnić oponę bezdętkowa od tej z dętką? Są specjalne oznaczenia? W opisach do opony nie spotkałem się z taką infomracją.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Alternatywą cenową są też Mitasy - E07 i E08. We wrześniu założyłem E08 na tył, na razie nie mam wyrobionej opinii, oprócz tego, że na mokrym przez pierwsze kilkaset km były pieruńsko śliskie. Jak dojechałem na zlot na Mazury, to miałem mokro i ciepło w majtach (cała droga w deszczu), dobrze, że było ciemno, a wszyscy pijani ;)

Rampus twój opis raczej nie zachęca do ich kupowania ;) , ale ceny rzeczywiście są atrakcyjne

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

dakarowy generalnie też jestem zdania, ze na tym nie warto oszczędzać.

Obecne opony nie są popękane i na pierwszy rzut oka są ok. Tylko, że Pan z serwisu, gdzie robiłem mały przeglądzik zwrócił uwagę, że są bardzo twarde, a tylna kwadratowa, no i że będą się ślizgać. Dlatego też zacząłem się zastanawiać na wymianą.

A tak na marginesie, to oprócz anakeenów jakie jeszcze polecasz?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Za nową w jakiejś promocji zapłaciłem równo 200zł, a że na promocję nie ma rady, to wziąłem. Mitasy chyba ogólnie mają twardsze mieszanki, ale też bez przesady :) Na pewno to nie są anaki, ale eFki to nie ścigacze, jak się jeździ z głową... Potestujemy, zobaczymy. Teraz poluje na przód - Heide K60 lub Mitas E07.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie wiem nawet czy mam u siebie dętkę i sądziłem, że jak będę kupował nowe opony, to mogę wybrać.

Po za tym w bezdętkowych oponach podobała mi się możlwość naprawy opony takim kitem teoretycznie nie zdejmując koła, dlatego sądziłem że jest łatwiej.

repair_kit_3.jpg

czyli rozumiem, że na standardową felgę do f650 raczej się nie da założyć opony bezdętkowej i są potrzebne specjalne felgi do tego?

Wtedy jeszcze jedno pytanie jak mogę odróżnić oponę bezdętkowa od tej z dętką? Są specjalne oznaczenia? W opisach do opony nie spotkałem się z taką infomracją.

Jesli masz mala dziurke to mozesz takim psikaczem ja zalatac ewentualnie zakolkowac. Jesli dziura bedzie duza to zaden szuwaks Ci nie pomoze. Detke mozesz zawsze zmienic. Opone na zapas zabrac trudniej.

Opony rozroznisz po oznaczeniach. Na kazdej oponie to znajdziesz:

TT- TubeType (detkowa)

TL- Tubeless (bezdetkowa)

Roznice miedzy nimi sa takie ze bezdetkowa jest troche "ciasniejsza" i dokladniej wykonana (ranty) tak aby scisle dolegala do obreczy. Bezdetkowa ma wiecej luzu tak aby ja latwiej bylo samemu zalozyc za pomoca np lyzek. Zeby zmienic opone bezdetkowa trzeba sie bardziej napocic i potrzeba wiekszego cisnienia przy pompowaniu aby wskoczyla na ranty. Nie ma tu detki i musi byc szczelnie miedzy opona a felga. Z oponami detkowymi jest latwiej.

Do kazdego kola przeznaczonego na detke opone bezdetkowa mozesz zalozyc... Tylko po co? Jesli nie wlozysz do srodka detki to powietrze i tak Ci ucieknie :) Spotkalem sie tez ze zjawiskiem ze posiadacze kol bezdetkowych zabierali detki w daleka podroz aby ratowac sie w razie podgiecia felgi. Szczegolnie w duzych turystycznych enduro. Ogolnie temat rzeka. Opony bezdetkowe tez maja swoje zalety.

Dla mnie ze wzgledu na funkcjonalnosc zastosowanie opon i kol bezdetkowych w enduro wyprawowym to totalne nieporozumienie i dyskwalifikacja motocykla.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dla mnie ze wzgledu na funkcjonalnosc zastosowanie opon i kol bezdetkowych w enduro wyprawowym to totalne nieporozumienie i dyskwalifikacja motocykla.

Dzięki za obszerne wytłumaczenie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mam pytanie. Czy ktoś testował Anakee 2 w terenie ? Sam je miałem wcześniej ale ich w terenie nie testowałem :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mam pytanie. Czy ktoś testował Anakee 2 w terenie ? Sam je miałem wcześniej ale ich w terenie nie testowałem :D

Podejrzewam, że dużo lepiej niż z jedynkami nie jest (czyli beznadziejnie) ale oczywiście mogę się mylić bo nie testowałem. Profil bieżnika jest jednak zbliżony do jedynek.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A co tutaj testować - wystarczy popatrzeć i już wszystko wiadomo ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

dzień dobry Panie Jarku :) Czasem pozory mylą i dobrze potestować ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Czasem pozory mylą i dobrze potestować ;)

Pozory tak, ale bieżnik nie :lol:

Pewnie, pewnie - testuj, ale zrób / załóż sobie porządne gmole i koniecznie ubierz mocną zbroję - szkoda zdrowia, żeby w szpitalu dojść do rewolucyjnego wniosku: "im nitka cieńsza tym słabsza" ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jezdzilem sezon na anakee 2 w terenie - jak jest twardy szuter to sa spoko, jak jest miekko i kopny piasek - masakra. To jest opona asfaltowa bardziej niz terenowa. W terenie maja za duze polacie plaskiej gumy i sie slizgaja.

Ogolnie w lekki naprawde lekki teren i szuter ok ale nic poza tym. Wystarczy mokra gorka i jedziesz w dol - brak przyczepnosci, trawa, kaluze tak samo.

Edytowane przez MADRAFi

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Lekki teren bardzo ok,. ciężki teren - dla masochistów. Były w Maroku na pustyni i w wysokich górach, na poligonie w Drawsku na GS trophy dawały radę, czasem lepiej niż inni na kostkach, ale może to "umiejętności" kierownika (-czki) ;-)

Generalnie ja przejeździłam 95% czasu na Anakinach 2 w Gustawie (5% na Metzlerach Tourance) i do niego nie założyłabym, innych opon, bo spisywały się idealnie do charakteru mojej jazdy

Edytowane przez Doodek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

[...]

Generalnie ja przejeździłam 95% czasu na Anakinach 2 w Gustawie (5% na Metzlerach Tourance) i do niego nie założyłabym, innych opon, bo spisywały się idealnie do charakteru mojej jazdy

tak przy okazji - na czym odbierasz 800? Battlewing-i, czy TKC?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Do wyboru sa:

PIRELLI SCORPION TRAIL

Metzler Karoo

Tylko ze jak chcialem dostac moto na kostkach to byl wielki problem :(

Wyglada jakby BMW Polska miala sciagniete konkretne konfiguracje i bierzesz co jest albo czekasz ilies miesiecy na nastepny batch produkcji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam Kolegów!

A co powiecie o oponach: DUNLOP D602F, miał ktoś, używał szukam jakiś opinii ale ciężko.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam , mam pytanie czy będzie pasowała mi opona metzeler tourance 150/70/17 do tyłu? bo katalogowo jest że oryginalnie wchodzą 130.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×