Skocz do zawartości
MTBiker

Naprawa zerwanego gwintu - aluminium

Recommended Posts

XChallenge ma aluminiowy subframe.

DSC_0468.JPG

Tylni bagażnik jest mocowany na 4 śruby M6. Po kilku wyjazdach na Ukrainę przerobiłem je na M8, tuleje dystansowe, podkładki, klej loctite.

Na bagażniku jest 6l zbiornik paliwa i (co obciąża go bardziej) mocowanie rogala Giantloop

Na Islandii znów było szybko po kamieniach. Bagaż plus rogal plus zamocowany na szczycie tego wszystkiego 5l kanister pełny paliwa spowodował że gwinty luzowały się i wyrobiły.

Mając na uwadze spore obciążenia może ktoś mógłby mi doradzić czy:

1. Wklejać śruby na jakiś 'płynny metal' (na wyjeździe bym może tak zrobił ale teraz nie ma ciśnienia)

2. Naprawiać gwinty zestawami typu Heli-coil (jak to jest wytrzymałe ??)

3. Na stałe wspawać śruby i tuleje do subframe (odrobinę będzie utrudniać zdejmowanie plastików i prace przy elektryce tylniego błotnika)?

4. ???

DSC_0855.JPG

Mam drugi zapasowy subframe ale nie zamierzam go zmieniać z powyższych powodów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Pytanie:

Czy jest możliwość montażu przelotowego ? - od dołu ?

Myślę o takim patencie ( rozmiary są różne )

http://www.narzedzia...prawcza_m9x1,25

EDIT:

... a jak nie to bym rozważył http://www.forch.pl/product.aspx?p=2a079b51-8a31-4861-9a41-1cef8b66476b&g=59e63c05-87d1-4e1c-ac63-b5b610748d0b - z tym, że tulejkę ( dla pewności ) bym wkleił na stałe. Nie musi to być dokładnie taki patent, ale tulejka oparta na zasadzie podwójnego gwintu - wtedy można dobrać wszystkie parametry ( długość, skok, materiał .... )

Edytowane przez Jarek
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Używałem tych tulejek samogwintujących właśnie w elementach alu, które musiały być często rozkręcane. Na prawdę świetny patent. Jeśli jeszcze wkręcisz to na klej - pancerne.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Pytanie:

Czy jest możliwość montażu przelotowego ? - od dołu ?

Myślę o takim patencie ( rozmiary są różne )

http://www.narzedzia...prawcza_m9x1,25

To jest dobre rozwiązanie, kolega w Twinie ma zniszczone jedno z mocowań na "zadupku" i nitonakrętka jest do tego dobrym rozwiązaniem. Jak coś to odezwij się na PW, to dam Ci namiar do niego i dopytasz co, gdzie i jak.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja używam rozwiązania heli coil - coś na wzór - http://www.moto-akcesoria.pl/zestaw-do-naprawy-gwintow-helicoil-plus-m6,p,21771 (sam się zdziwiłem że motoa to mają, raczej egzotyka w Polsce - na szybko mi to wpadło).

Stary patent kriegsmarine, sprawdza się w motoryzacji i na koncie parę napraw w przemyśle - to co widziałem i wiem że działa.

Tutaj opis:

http://www.4metal.pl/artykuly/helicoil-plus-zestawy-naprawcze-do-uszkodzonych-gwintow/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja korzystałem parokrotnie z tego typu rozwiązania - http://www.baercoil....tur_saetze.html Komplet do gwintu M6 ok. 100 PLN.

Z tym, że te tulejki pokazane przez Jarka i Piotrka chyba lepszym rozwiązaniem są, bo od razu służa za mocowanie. Można też dospawać do subframe odpowiednie wzmocnienia i np. podwójne nakrętki w odpowiednim rozmiarze - nie wiem jak tam z miejscem (mówisz, że jest mało.).

Edytowane przez alik

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Też nie widziałem dokładnie tego umiejscowienia gwintu, ale jeżeli jest to coś podobnego jak w twinie to tylko nitonakrętka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Podejscia z drugiej strony brak - gwint jest w jednej ze scianek profilu o przekroju kwadratu

Obejrze sobie jeszcze raz na spokoj to w piatek sprawdzajac dlugosc gwintu w ramie i to na ile zostalo jeszcze materialu na rozwiercanie i mocowanie sprezyn czy tulei.

Dziekuje wszystkim raz jeszcze za opinie

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Znalazłem bezpośredniego linka: http://www.bollhoff.pl/pl/pl/elementy-zlaczne/specjalne-elementy-zlaczne/tecnika-gwintowa/wkladki-gwintowe-helicoil.php

Warto skontaktować się z ich konsultantem, nie ma błądzenia we mgle i przynajmniej kilka lat temu byli tam inzynierowie potrafiący przeliczyć parę rzeczy i dobrać rozwiązanie (konkurencja tam poległa). Poza tym taka naprawa jest uznana i certyfikowana chocby TUV no i cholerna EN9100 - że niby lotnictwo ;).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×