KRUZOE

Wymiana łożysk główki ramy BMW F650GS Dakar 2005

131 postów w tym temacie

jest tylko jedna możliwość co do kierunku wybijania, bo w drugą stronę są krawędzie... i odnosi się to i do łożysk i do bieżni, o które tu zapewne tak, na prawdę, pytasz ;) potrzeba śrubokrętu, impulsatora kinetycznego, odrobinę wyczucia, szczyptę opanowania... i jedziesz :twisted:

ps. chyba że w f650'98 jest inaczej :?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ps. chyba że w f650'98 jest inaczej :?

Zasada jest taka sama - różnica jest w " skręceniu " góry, ale "zwykłe" mają łatwiej, a przede wszystkim tanie typowe łożyska :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

jest tylko jedna możliwość co do kierunku wybijania, bo w drugą stronę są krawędzie... i odnosi się to i do łożysk i do bieżni, o które tu zapewne

01_czesci_skladowe.gif

Rys. 3.1. Części składowe łożyska tocznego

Już kiedyś miałem to napisać - wydaje mi się, ze jak dział mechaniczny ma być w miarę "ortodoksyjnie fachowy", :-P tzn. bez niepotrzebnych uwag(czyt. off...) oraz merytoryczny - to także używane nazwy części, narzędzi, procedur itd. powinny być "fachowe" cokolwiek to znaczy :-P

Ten problem na który kiedyś akurat w tym wątku zwróciłem uwagę a teraz jest powtórzony to : bieznie i łożyska

Otóż - łożysko toczne jest zbudowane między innymi z bieżni lub jak ktoś woli bieżnie są częścią łożyska. Dotyczy to zarówno takiego łożyska jakiego przykład pokazałem jak i łożysk głowki ramy (wałeczkowych ukośnych)

Zwracam na to uwagę ponieważ wcześniej wpisy dotyczyły zakupu łożysk i stwierdzenia, ze przy zakupie łożysk nie będzie bieżni :-P Otóż - zakup takiego łożyska wiąże się integralnie z zakupem także bieżni z przyczyn które przytoczyłem powyżej.

Nie ma to pewnie zbyt duzego znaczenia praktycznego ale dla "czystość i merytoryczności :-P " działu ma to chyba znaczenie Pzdr :beer:

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wszystko poszło sprawnie i bez bólu :) z demontażem oczywiście jadę teraz po łozyska :) dziwnie bo były zamontowane jakieś z napisem Bulgaria ? ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Montaż rozumiem, lekko wbić je w ramę ? Jadę po łożyska.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Bulgaria ? ;)

Takie one są w eFkach - Bulgaria ! ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie tak znowu lekko mają być wbite. Jedynie trzeba z czuciem w miarę delikatnie nabić. Ale wejść ma do końca czyli do rantu, który jest w ramie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ok kupiłem jakieś KLF czeskie ponoć niezłe. :) koszt 40 zł w zaprzyjaznionej hurtowni :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie tak znowu lekko mają być wbite.

mają być nabite tak, aby przylegały całą powierzchnią do rantu !!!

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzięki wszystkim za pomoc, zrobiłem bez problemu, muszę jeszcze jutro wszystko poskrecac. Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Takie one są w eFkach - Bulgaria ! ;)

U siebie też znalazłem Bulgaria, czyżby oryginalne wytrzymały 50kkm? To by tłumaczyło, dlaczego dolne było w tak opłakanym stanie.

Dla eFki zestaw Allballs to 22-1044, koszt 80zł z uszczelniaczami. Nie najgorszy wybór biorąc pod uwagę, że uszczelniacz w ASO koło 16 zł. Więc, żeby skompletować zestaw w tej kwocie to trzeba by się oprzeć na FŁT czy KLF wspomnianych przez Poterę. SKF, Timkeny, Koyo to wydatek ponad 30zł/szt.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeszcze pytanko dot. siły dokręcenia nakrętki wspornika i właściwego luzu. Robię to pierwszy raz, więc nie mam wyczucia. Manual nakazuje ręczne dokręcenie do momentu, aż nie będzie luzu - góra, dół, boki, jakkolwiek. Czy dopuszczalny jest wyczuwalny, acz nieduży opór przy obracaniu półek względem osi czy raczej układ powinien poruszać się zupełnie swobodnie, bez dokładania siły? Czy "złotym środkiem" jest najsłabsze dokręcenie bez wyczuwalnego luzu czy trochę mocniej? ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Heh, w nowszych jest podane w Nm, kat o jaki trzeba cofnac i gitara. Tu juz potrzebne jak widac doswiadczenie. Mimo, ze zawsze dobijam bieznie tak aby scisle dolegaly i dokrecam jak manual przykazal to i tak czesto okazuje sie ze po jakichs 100km to lozysko lubi sie ulozyc i jest wiecej luzu, ktory trzeba skorygowac.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Starałem się dobić dokładnie. W takim razie będę doświadczał. Ustawie tak, żeby pod obciążeniem "ubranych" lag i koła nie było luzu, i dodam jakieś 45st. od serca ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Hej koledzy i koleżanki. Przymierzam się do wymiany łożysk w główce ramy. czy wam też sie nie wyświetlają zdjęcia z pierwszych stron z tego postu?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A właśnie przeglądając internet natknąłem się na filmik instruktażowy. polecam , choć nie po naszemu ;) ale może być pomocny. Może komuś się przyda.

2 osoby lubią to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Hej koledzy i koleżanki. Przymierzam się do wymiany łożysk w główce ramy. czy wam też sie nie wyświetlają zdjęcia z pierwszych stron z tego postu?

Nie wyświetlają się ponieważ poradnik był robiony przed zmianą silnika forum. Nowy silnik sobie nie skonwertował linków do zdjęć a jak widać nie ma komu fotek poprawić ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam, mam pytanie odnośnie "odbijania" bieżni i łożysk. Czy bieżnie powinny być nabite do równego czy użyć starych i wbić głębiej? To samo z łożyskach czy powinny być nabite na sztycy i nakrętce do końca?

Edytowane przez Maarian

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Tam powinien być taki ząbek do którego się nabija a raczej wprasowuje łożysko i bieżnie

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeżeli chodzi o uszczelniacze to bez większych problemów można je odzyskać.

W obu przypadkach trzeba najpierw ściągnąć "wianuszek". Ja do tego celu użyłem wiertarki z małym wiertłem (3mm) i śrubokręta.

Rozwierciłem wianuszek, wyciągnąłem kilka walców i jakoś zeszło.

1) Z "nakrętki od słoika" - ściągnąć wianuszek, złapać morsem bieżnie (odczołowo), i wkręcać śrubę (tą na duży imbus) - ładnie schodzi.

2) Ze sztycy - jest sporo miejsca, żeby po zdjęciu wianuszka zwyczajnie zbić bieżnię przy pomocy śrubokręta.

Do demontażu użyłem smaru silikonowego w sprayu, który miałem pod ręką.

Myślę, że pół godziny spokojnej roboty i uszczelniacze nie ucierpią, a łożyska można kupić w byle sklepie lekko o połowę taniej niż na all.....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wczoraj poskładałem eFkę po wymianie łożysk główki ramy i zostało mi jeszcze podokręcanie srób i nakrętek.

Podpowiedzcie z jakim momentem należy dokręcić nakrętkę na środku górnej półki?

W Clymer piszą 100Nm, natomiast na http://faq.f650.com/FAQs/Steering_Head_Bearing_Replacement_FAQ.htm podają 40Nm.

Ile tych Newtonów powinno siedzieć na tym metrze?

Edytowane przez Slimak

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz