Skocz do zawartości
kris_pp

F650 Twin pytania, odpowidzi, sugestie, tzn. blog.

Recommended Posts

Witam serdecznie,

w tym poście chciałbym o ile to możliwe zacząć zgłębiać wiedzę o modelu F650GS Twin.

W roku 2013 zakupiłem prawie nowy egzemplarz bo z przebiegiem 1500km i na gwarancji ale nurtuje mnie wiele pytań i chciałbym na bieżąco tutaj je z Wami rozwarzać i rozwiązywać.

Moje moto:

wb1j.jpg

Z dodatków to mam założone:

- Turystyczna szyba PUIG zaprojektowana do motocykla BMW, niestety mimo tej szyby i mojego niewielkiego wzrosty 180cm podmuch powietrza nadal waliły mi w kask. zdecydowałem się na deflektor. Wiele zastanawiałem się nad tym jaki, rozważałem dwa firmy Turatech i Darkojak. Ostatecznie padło na darkojak głównie z powodu tego że bałem się iż system mocowania w Turatech jest zbyt rozbudowany i będzię ograniczał mi widoczność. Teraz jest naprawdę super.

- osłona silnika oryginał BMW, Turatech ma fajniejszą ale droższą.

- kufry Vario BMW wraz z uchwtami, nie wybierałem takie były już przy moto. Ja osobiście wybrał bym aluminiowe.

- nawigacja Garmin 276C wraz z różnuymi mapami i uchwytem RAM Mount

- uchwyt na telefon RAM Moun. RAM-B-149Z-AQ7-2U wodoszczelny futerał do smartfonów AQUA BOX™ Pro 20 montowany do ramy kierownicy. Fajny ale zbyt dużo miejsca na smartfona i trzeba było zastosować podkładki.

Teraz przyechodząc do pytań.

We wcześniejszym poście pytałem o gmole Heed typu bunkier, zdecydowałem się ostatecznie je oddać. Wybrałem natomiast gmole Turatech coprawda cena 2x większa ale nie są montowane do silnika tylko do ramy i są znacznie zgrabniejsze. Tutaj pytanie jakie jest wasza opinie co do tych gmoli

http://shop.touratechpolska.pl/roll-bar-extension-bmw-f650gs-f800gs-up-to-2012.html

http://shop.touratechpolska.pl/roll-bar-for-bmw-f650gs-f800gs-up-to-2012.html

Kolejna sprawa to handbary, jakie są bardziej użyteczne oryginały BMW czy Turatech?

Pytanie drobne które mnie nurtują to:

- czy można zmieniać biegi w tym moto bez sprzęgła?, jeśli tak to do którego biegu? oczywiście odpuszczając obroty...

- czy przrabiać gniazdo zapalniczki aby nie wyłączało się po 10-15min po wyłączeniu zapłonu czy zakładać osobne normalnej wielkości?

- zniezależne zasilanie GPS tak aby działało dopiero po przekręceniu stacyjni czy na sztywno, co się bardziej sprawdza?

- czy podniesienie kierownicy znacznie zwiękasza komfort podróżowania? zastanawiam się też na rozwiązaniem Turatecha

Dalsze sprawy na bieżąco

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Hej,

właśnie od niedawna też jestem użytkownikiem tego modelu, ale mój to zupełny golas :) i zamierzam trochę go doposażyć.

Mam prośbę o fotkę Twojej szyby z deflektorem oraz zbliżenie płyty pod silnik. Właśnie zastanawiam się nad wyborem płyty i rozważam tą :

http://www.motochallenge.pl/sklep/product_info.php?products_id=2351

tylko wygląda trochę pancernie aczkolwiek na pewno dobrze chroni.

Podoba mi się ta:

http://www.altrider.eu/altrider-skid-plate-for-bmw-f-650-gs-f-700-gs/pcid/606-1

taka ażurowa lekka, konstrukcja :) ale trochę drożej.

Jeżeli chodzi o handbary to już wybrałem i zamówiłem takie:

http://www.twistedthrottle.com/shop-by-bike/bmw/f650gs-f650gs-dakar-00-03/kobra-handguard-kit-for-bmw-r1200gs-adventure-04-13-f800gs-07-13-f650gs-00-07

akurat spodobały mi się i zamówiłem z tymi kierunkowskazami i poszerzeniami - zobaczymy jak się wkomponują, ale myślę że będą ok. :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Pytanie drobne które mnie nurtują to:

- czy można zmieniać biegi w tym moto bez sprzęgła?, jeśli tak to do którego biegu? oczywiście odpuszczając obroty...

- czy przrabiać gniazdo zapalniczki aby nie wyłączało się po 10-15min po wyłączeniu zapłonu czy zakładać osobne normalnej wielkości?

- zniezależne zasilanie GPS tak aby działało dopiero po przekręceniu stacyjni czy na sztywno, co się bardziej sprawdza?

- czy podniesienie kierownicy znacznie zwiękasza komfort podróżowania? zastanawiam się też na rozwiązaniem Turatecha

Moje doświadczenia w tym zakresie.

- jakoś tak mi szkoda serducha i skrzyni na trzaskanie biegami bez sprzęgła, wyjątek stanowią zmiany biegów przy górnym zakresie obrotów jeżeli potrzeba jest pojechać "dosyć żwawo" spod świateł, wtedy bez sprzęgła fajniej się zmienia :twisted: (oczywiście 1 ze sprzęgłem)

- zasilanie nawigacji, gniazdek, to kwestia indywidualna, jak dla mnie dwa gniazda, to minimum jeżeli jeździsz gdzieś dalej. Zasilanie na stałe, czy zasilanie które wyłączy się po określonym czasie to też w zależności od tego do czego ma służyć. Pisałem już gdzieś jak to jest u mnie ogarnięte. "Większe" odbiorniki np halogeny mam ustawione na "czasówkę" tak na wypadek żeby się nie zdziwić jak zapomnę wyłączyć ;)

- w tym roku podniosłem kierownicę o 30mm i jak dla mnie jest dużo wygodniej (choć na stojąco i tak muszę się delikatnie przychylić do kiery). 30mm to już chyba maksymalna wysokość do uzyskania bez zmiany przewodów hamulcowych przy kierownicy.

... ale to moje spostrzeżenia :)

Edytowane przez lcoo

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Co do pytań Robos to:

- co do płyty to faktycznie ta ażurowa jest ładna...

- co do handbarów to te co wybrałeś są strikte na asfalt, a ja planuję w przyszłym roku poprzekładać dodatki do F800GS stąd bardziej szukam produktów pod offroad

- co do deflektora to wygląda tak:

ts17.jpg

sgfp.jpg

Proszę o podpowiedź co do zmiany biegów, czy zmieniacie np. od 2-3 3-4 4-5 5-6 i w dół 6-5 5-4 4-3 3-2 bez sprzęgła czy zawsze ze sprzęgłem? Jak to wpływa na skrzynie biegów?

Kolejna prośba dotyczy ponizszego zdjęcia:

2idg.jpg

Do czego są puste wtyczki nr 1 i nr 2 ?

Pod które przewody macie wpięte zasilanie GPS, takie które dziła tylko ze stacyjką. Nie chciałbym podpinać pod gniazdo zapalniczki MINI, aby nie obciążać tego źródła zasilania dwa razy. Na krótko do akumulatora GPS dla mnie odpada. Czy ktoś może ma dokładny schemat instalacji elektrycznej do F650GS Twin?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Proszę o podpowiedź co do zmiany biegów, czy zmieniacie np. od 2-3 3-4 4-5 5-6 i w dół 6-5 5-4 4-3 3-2 bez sprzęgła czy zawsze ze sprzęgłem?

Można bez sprzęgła, zdecydowana większość osób używa jednak klamki podczas zmiany biegów.

Jak dobrze pamiętam to na wtyczce nr 2, zasilanie znika po ok 60 sekundach od wyłączenia zapłonu (jest to najprawdopodobniej dodatkowa wtyczka np pod gniazdo zapalniczki). Jeżeli nie chcesz "przeciążać" tego wyjścia to możesz zastosować przekaźnik, załączany z tej wtyczki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To moje pierwsze moto to się nie będę 'wymandrzał' :twisted: aleee.. napiszę, co zauważyłem, a zauważyłem że zmieniając biegi ze sprzęgłem ( bez sprzęgła to nawet mi do głowy nie przyszło żeby zmieniać choć już o tym słyszałem ) to przed odpuszczeniem sprzęgła mogę spokojnie podrzucić na obrotach silnik żeby zmiana biegów była 'gładka' - bez szarpnięcia. Nie wiem czy się tak da bez sprzęgła i raczej nie będę sprawdzał bo raczej szkoda mi skrzyni, aczkolwiek nie wiem jak zmiana bez sprzęgła wpływa na jej żywotność. Wydaje mi się, że to tylko w jeździe typowo sportowej na zawodach, gdzie ważne są ułamki sekund, takie zmienianie biegów jest po prostu szybsze.

Dzięki za fotki szyby. Teraz trzeba będzie wymyślić - taką z deflektorem czy V-stream :idea:

A jeszcze pytanie - tą nakładkę czarną na nos to gdzie nabyłeś ??

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nakładka Turatecha.

Co do elektryki to:

- wtyczka nr 2 jest wolna/zaślepiona i nie wiem do czego jest wyprowadzona ale tam prowadzą 3 przewody elektryczne, dość cieńkie i napewno nie prądowe, do tego sama wtyczka jest bardzo delikatna (tak sobie tylko dogdybuję ale może jest to wtyczka serwisowa?, do podpięcia pod komputer)

- wtyczka nr 1 jest wtyczką w której pojawia się napięcie, ale po przekręceniu stacyjki, natomiast napięcie jest mniejsze niż na aku coś w rodzaju 8V i nadal nie wiem do czego może służyć?

Wtyczka o której pisał "Icoo" na której znika napięcie po jakimś czasie to wtyczka idąca do gniazda zapalniczki, jest ona niewidoczna na zdjęciu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nakładka Turatecha.

Co do elektryki to:

- wtyczka nr 2 jest wolna/zaślepiona i nie wiem do czego jest wyprowadzona ale tam prowadzą 3 przewody elektryczne, dość cieńkie i napewno nie prądowe, do tego sama wtyczka jest bardzo delikatna (tak sobie tylko dogdybuję ale może jest to wtyczka serwisowa?, do podpięcia pod komputer)

- wtyczka nr 1 jest wtyczką w której pojawia się napięcie, ale po przekręceniu stacyjki, natomiast napięcie jest mniejsze niż na aku coś w rodzaju 8V i nadal nie wiem do czego może służyć?

Wtyczka o której pisał "Icoo" na której znika napięcie po jakimś czasie to wtyczka idąca do gniazda zapalniczki, jest ona niewidoczna na zdjęciu.

Wg oznaczeń na rysunku "2" to ta nad akumulatorem i o tej pisałem. I nie jest to wtyczka do podpięcia kompa :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wtyczkę do kompa masz po prawej stronie zdjęcia "z wtyczkami" taka okrągła pod siedzeniem (przy kluczyku do regulacji amortyzatora).

Edytowane przez lcoo

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

wtyczka nr 2 (na zdjęciu) na pewno ma prąd po załączeniu stacyjki, rozłącza się on po jakimś czasie od wyłączenia stacyjki, miałem tam podłączona nawigację, tylko odciąłem tę koncówkę/wtyk ;-)

Ogólnie jest ona przewidziana do podłączenia nawigacji BMW poprzez dokupienie "specjalnego" :-D kabelka z pasującą wtyczką za chore pieniądze w serwisie BMW ;-)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

wtyczka nr 2 (na zdjęciu) na pewno ma prąd po załączeniu stacyjki, rozłącza się on po jakimś czasie od wyłączenia stacyjki, miałem tam podłączona nawigację, tylko odciąłem tę koncówkę/wtyk ;-)

Ogólnie jest ona przewidziana do podłączenia nawigacji BMW poprzez dokupienie "specjalnego" :-D kabelka z pasującą wtyczką za chore pieniądze w serwisie BMW ;-)

To samo opisałem wyżej, ale jakoś zostało to inaczej zrozumiane, albo ja tak zamieszałem ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Co do wtyczki nr 2 to dziękuje za pomoc i przepraszam za niedowierzanie, jest to wtyczka zasilajaca na 12V np. do NAVI :)

Ida tam trzy przewody w kostce ponumerowane 1,2,3; rozumię że 1 czerwony z białym to "+", 3 brazowy to "-", 2 niebieski z zielonym to dodatkowe uziemienie?

Kiedyś jak była skrzynka z bezpiecznikami to życie było łatwiejsze....

Jeszcze jedno pytanko jak byście podłączali navi przez dodatkowy bezpiecznik czy ze względu na listwę BMW bez? Kolejna sprawa przewód niebieski z zielonym paskiem izoluje i zostawiam wolny.... jak mniemam.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dziękuje za odpowiedzi, Navi przymocowane i działa tak jak chciałem :).

Co do przełączania biegów to link wyjaśnił wszystko...

Natomiast mam niestety inne pytanie dotyczące regulacji zawieszenia w F650GS Twin.

Czytałem coprawda co pisze w instrukcji: dla kierowcy 85kg i pełnego baku, ale nadal nie wiem jak to regulować przy obciążeniu, i czy dla tego kierowcy 85kg przykładowo regulujemy pokrętłem jak siedzi na moto?

Bardzo proszę o objaśnienie jak poprawnie wyregulować zawieszenie.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Aha.. bardzo ciekawy ten artykuł o biegach, ale ja na razie pozostanę przy zmianie ze sprzęgłem bo u mnie zmiana szczególnie w dół to potrafi trwać i ze 3 sek. Najwięcej czasu zajmuje proces myślowy który bieg załączyć :oops: a i tak się okazuje że na ten wymyślony bieg to jest już za późno i trzeba jeszcze jeden w dół.. :roll: Ale dojdę do wprawy.. :-D

Dzięki za 'nosek' - ten z BMW Store już do mnie leci :)

Edytowane przez Robos

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

u mnie zmiana szczególnie w dół to potrafi trwać i ze 3 sek. Najwięcej czasu zajmuje proces myślowy który bieg załączyć :oops: a i tak się okazuje że na ten wymyślony bieg to jest już za późno i trzeba jeszcze jeden w dół.. :roll: Ale dojdę do wprawy.. :-D

Dzięki za 'nosek' - ten z BMW Store już do mnie leci :)

1. A to nie jest intuicyjne :)?!

2. Czasem nowy jest tańszy niż używki na Allegro :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

1. A to nie jest intuicyjne :)?!

Normalnie... - pierwsze trzeba pomyśleć co zrobić, potem popatrzeć po rękach gdzie sprzęgło i w którą stronę odjąć gazu, potem szybko na buty w celu zlokalizowania dźwigni, chwileczka na decyzję ..... wszystko intuicyjnie, ale trochę trwa :lol:

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ktoś ma pomysł jak regulować to zawieszenie bo ja rozkładam ręce, ciężko coś znaleźć konkretnego. Na jednym forum anglojęzycznym znalazłem tali link do zawieszenia:

http://www.uthd.com/jeremy/f800st_config_metric.html

natomiast ono jest do F800GS i nie wiem na ile można wykorzystać, ponadto jak wprowadzam tylko kierowcę 85kg to wychodzi jednak co innego niż w instrukcji (znaczy z linku wychodzi twardsze zawieszenie)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zacznij jeździć! Jak już się rozluźnisz i poczujesz motek to wtedy bez wagi, tabelek ... będziesz wiedział jak ustawić pod swoje potrzeby ;)

Edytowane przez Jarek
  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To napewno dobra rada i tak zrobię ale na chwilę obecną jest zima i jeśli wchodzą w grę wyjazdy to tylko drobne wkoło komina, np. do pracy póki nie ma śniegu...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dziękuje za odpowiedzi, Navi przymocowane i działa tak jak chciałem :).

Co do przełączania biegów to link wyjaśnił wszystko...

Natomiast mam niestety inne pytanie dotyczące regulacji zawieszenia w F650GS Twin.

Czytałem coprawda co pisze w instrukcji: dla kierowcy 85kg i pełnego baku, ale nadal nie wiem jak to regulować przy obciążeniu, i czy dla tego kierowcy 85kg przykładowo regulujemy pokrętłem jak siedzi na moto?

Bardzo proszę o objaśnienie jak poprawnie wyregulować zawieszenie.

Ciężko będzie Ci dłubać przy zawiasie siedząc na moto ;-)

Jeśli chcesz opierać się na książce serwisowej to przelicz kg swoje i bagażu i wtedy zastosuj się do jej zapisów.

Niestety książka sobie a rzeczywistość sobie!

Na komfortowe ustawienie zawieszenia (olewając książkę) duży wpływ ma: rodzaj nawierzchni, temperament i doświadczenie jeźdźca oraz prędkości z jakimi połykasz km.

Warto pamiętać że każdy z nasz jest inny i jeden "kierownik" woli miększe ustawienia a drugi twardsze.

Osobiście z zawiasem walczę już dwa lata i dopiero po kilku większych wypadach udało mi się dopasować je do siebie.

Zawias zawiasem ale możesz jeszcze regulować kierownicę i manetki a to także znacząco wpływa na komfort jazdy.

Wniosek jest jeden!

Jeździć dużo jeździć bo tylko to da Ci możliwość wyczucia i dostrojenia Twojej maszyny do Ciebie samego!

PS

A moto masz cudne!

Tylko nie przeginaj z bajerami ..........warto czasami skupić się TYLKO na czerpaniu przyjemności z jazdy i tego co Cię podczas niej otacza.

Szerokości!

  • Like 4

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzięki DYROTON za odpowiedź.

Niestety moja natura jest jaka jest i ciągle szukam odpowiedzi.... co do zawieszenia. Czytam i czytam tą stronę z instrukcji i pisze tak:

- im bardziej zwiększone wstępne naprężenie sprężyny, czyli pokrętłem plastikowym zgodnie z wskazówkami zegara; tym wymaga twardszej amotryzacji czyli śrubę w kierunku H czyli zgodnie z wskazówkami zegara

I to mi się zgadza, ale jak czytam instrukcję ustawienie podstawową czyli na kierowcę 85kg to powyższy zapis wyklucza się z tym co oni napisali.

Cytat:

Naciąg sprężyny - "obrócić śrubę nastawczą do oporu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara", czyli zawieszenie najbardziej miękkie

Amortyzacja - "obrócić śrubę nastawczą w kierunku zgodnym do ruchu wskazówek zegara, a następnie cofnąć o 2 obroty", zgodnie z ruchem wzkazówek zegara to w kierunku H czyli po mojemu "H hard" "S Soft" czyli zalecają ustawić amotryzację w max

Nie ma tu błędu? jak dla mnie to się przecież wyklucza a te informacje są z jednej i tej samej strony instrukcj.

.......................................................

Co do bajerów, to niestety zawsze byłem i jestem gadżeciarzem, planuje założyć jako dodatki jeszcze:

- gmole turatecha, te co na foto firmy Heed oddaje, nie widzą mi się

- handbary turatech lub oryginał BMW (na chwilę obecna 40% / 60%)

- oświetlenie LED Turatech lub niezależny uchwyt i wówczas LED VisonX 2" Solistice Solo Prime 20° XIL-SP120 (nie mogę się zdecydować muszę pogadac z kims z Turatecha, co do VisonX to mam te ledy w quadzie Honda Rincon tylko jako listwa ledowa i jest super)

- przedłużka przedniego chlapacza (tak na 70%) bo widzę że łatwo bez niej chłodnica się zabija brudem

- podniesienie kierownicy o 20mm firmy Turatech to na 90%

Jeśli z czymś przesadzam to proszę o uwagi, ale myslę że to takie minimum aby dostosować moto...:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

To może moje trzy grosze:

Sugeruję inwestycję w ciuchy i może jakieś doszkolenie. Zacznij śmigać, bo dość szybko może się okazać, że obecne moto "nie smakuje" czy to z powodu sprecyzowania wymagań, czy też większej świadomości potrzeb wynikających z doświadczenia i po sezonie, dwóch będzie wymiana ;-) i będziesz miał kilka pudeł dodatków. Akurat przerabiam ten temat, wyrosłem z Gustawa o dwa sezony wcześniej niż planowałem.

  • Like 6

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×