KRUZOE

Wymiana napędu BMW F650GS Dakar 2005

85 postów w tym temacie

Sprawdzamy luz łańcucha i stan zębatek.

U mnie sprawa już wyglądała od dawna nieciekawie.

Zębatka z pościnanymi zębami i duży luz łańcucha.

Najwyższa pora na wymianę.

Zaopatrzyłem się w cały komplet:

zębatka przednia 402-16, 16 zębów, rozmiar 520 (JTF 402)

http://www.larsson.pl/?c=r&no=MjIwMDY1MQ==&bid=101104

zębatka tylna 5-47, 47 zębów, rozmiar 520

http://www.larsson.pl/?c=r&no=MjMwMTA1Ng==&bid=101104

łańcuch RK 520 XSOZ1/112 X-ringowy wzmocniony wyczynowy

http://larsson.pl/?c=r&no=MjEwMTM3NA==&bid=101105

Na lepszy nie było mnie stać.

Myślę, że jest to dobry wybór. Jakość adekwatna do ceny.

Co do łączenia łańcucha, u mnie była zawleczka do zakucia, ale łańcuch oryginalnie już był zakuty.

Nie opłaca się rozkuwać łańcucha.

Postanowiłem wymontować wahacz, nie pochłania to nam dużo czasu, a plusy to:

- przesmarowanie łożysk w zawieszeniu

- cały łańcuch bez łączenia ( lepiej to działa na psychikę w czasie jazdy )

Dodatkowo kupiłem w sklepie motoryzacyjnym WD 40, odpowiedni smar do łożysk i specyfik do zabezpieczania przed odkręcaniem się śrub.

Po tym jak przyjechałem z małej przejażdżki z tablicą rejestracyjną trzymającą się na jednej śrubce,

uważam, że trzeba takie rzeczy stosować!!!

1.jpg

Potrzebna nam jeszcze będzie może benzyna ekstrakcyjna i pędzel do mycia syfu.

Pierwsze co trzeba zrobić to:

okręcamy pokrywę przedniej zębatki,

odginamy podkładkę zabezpieczającą i odkręcamy śrubę mocującą zębatkę.

Trzymamy nogą pedał hamulca i ostro napieramy przedłużając klucz (30) rurką.

Poszło bez większego problemu, ale z większym wysiłkiem!

2.jpg

Luzujemy jeszcze 2 śruby od wahacza (zaznaczone w kółku)

więcej do zdjęcia wahacza nic nie trzeba odkręcać.

Podnosimy motocykl.

Brak centralnej podnóżki zmusił mnie do małej kombinacji.

3.jpg

Ściągamy koło, odkręcamy do końca śruby od wahacza.

Wyjmujemy czpienie wpychając je do środka wahacza, bo z jednej strony mają kołnierz.

Uważajmy na piankowe uszczelniacze!

Smarujemy ładnie wszystko.

4.jpg

Wymieniamy zębatkę w tylnym kole.

Składamy wszystko, a na koniec dokręcamy śrubę od przedniej zębatki.

Zaklepujemy podkładkę.

5.jpg

Oczywiście jeszcze naciągamy odpowiednio łańcuch.

U mnie w dakarze robię na 4,5 cm.

Czas pracy to 4-5h

koszt:

- 449PLN Zestaw zębatek i łańcuch

- 40PLN chemia

I w drogę.....

6.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzięki za kolejne fotostory :)

Napisz jak się jeździ z zębatką 15 z przodu, ile masz obrotów przy 100km/h? Ja wymieniłem fabryczną 16 na 17 bo jeździłem dużo po autostradach i dzięki temu miałem ok 5000obrt przy 130km/h :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ok mały błąd. zębatkę mam seryjną 16 zębów.

A właśnie też myślałem nad założeniem 17 zębów.

Jak jest u Ciebie z przyśpieszeniem, różnica pewnie jest odczuwalna przy pierwszych jazdach.

Też jeżdżę przeważnie po asfalcie. Warto wymienić zębatkę na 17-skę?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Hej,

Ja tam dużej różnicy w przyśpieszeniach nie odczułem ale zaznaczam iż ja powoli jeżdżę.

Obroty spadły o około 500 więc teraz osobiście wystarcza mi zakres do 5000obrt/min.

Spalanie oczywiście też trochę spadło. Jechałem ostatnio z żoną na zlocik, ok 800km tam i spowrotem to wyszło 4,15l , prędkości 90-110km/h bo takimi akurat drogami podróżowaliśmy.Załadowany tylko topcase i tankbag.

Jedyny mankament do którego trzeba się przyzwyczaić to efekt nadbiegu dla 5tki. Niestety mamy 50KM i trzeba się bujnąć i sobie lecieć na ostatnim biegu. Jak górka czy wiatr w oczy to redukcja, nie wspomnę o jakimkolwiek wyprzedzaniu.

Tak czy siak mi tam pasi. Jak ktoś lubi odkręcić lub offroad to lepiej zostać przy 16tu zębach albo nawet zejść do 15tu. Dopóki sam nie spróbujesz to się nie przekonasz. Ja podjąłem ryzyko bo koszt zębatki Renthala to 12funtów, znośnie.

Pozdrawiam

Piotr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

super relacja! dzieki za przydatne uwagi i zdjęcie!

Pytanie mam Panowie: jak poznać/obadać łańcuch że jest już bardziej/mniej tragicznie zjechany, znaczy sie bardziej lub mniej konieczna wymiana? na czym polega i jak poznać tzw. nierówne wyciąganie sie łańcucha? z zębatkami ocena na oko jest prostsza...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Pierwsze co powinno się zrobić przy ocenie napędu to sprawdzenie zębatki zdawczej. To ona jest odpowiedzialna za naciąnięcie/niszczenie łańcucha.

Jeśli zęby są proste pozostaje sprawdzić jedynie ile jeszcze pozostało nam regulacji/naciągu.

Nierówno wyciągnięty łańcuch objawia się szarpaniem podczas jazdy. Jest to odczuwalne.

Ja osobiście praktykuje, że wymieniam przednią zębatkę minimum 2 razy częściej niż cały napęd czyli na jeden łańcuch zużywam przynajmniej 2 zdawcze zębatki i jeden tył. Stosuję zasadę, że przegląd co 7-9 kkm chyba, że wiem, że więcej offroadu zalicze i pałowania więc zębatka po 6-7 kkm idzie precz jeśli zauważe jakieś znaczące zużycie.

Dodatkowo trzeba smarować - jak kiedyś byłem zwolennikiem pędzelka i oleju tak teraz chyba się stary robię i zamontowałem automatyczną olejarkę. Bardzo dobrze wpływa to na żywotność łańcucha.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

...no to napęd własnoręcznie wymieniony !! :)

dokładnie wg. Twoich KRUZOE wskazówek i nawet na ten sam zestaw firmowy i cenowy

- czas roboty 4,5godz, łącznie z wycieczką w trakcie do marketu po nasadową 30tkę - tylko porządny nasadowy z dźwignią przynajmniej pół metra da rade śrubie na zdawczej :?

ciekawy ten patent z gumą na zdawczej zębatce (widze ze u Ciebie też zużyta taka była) ciszej? mniej syf zbiera? puki co nie zauważyłem żeby było głośniej na tej zębatce bez gum... wreszcie czuje precyzję w napędzie w czasie jazdy :)

...a mojej tylnej już sie należała emerytura :twisted:

DSC00153.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Była właśnie u nie też ta guma, ale żadnej zmiany nie usłyszałem po wymianie na zębatkę bez niej.

Może jak była nowa nie wytarta to to było ciszej.

Ha... widzę, że zęby Ci się nieźle powyginały, miałem tak samo i trochę już się bałem mocniej startować.

Po wymianie napędu zupełnie inna jazda.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie wiem czy dobrze robię że wykopuję temat... ale mam problem z napędem. A jako że mój GS przynajmniej z tyłu stał się Dakarem - po wymianie amortyzatora :lol: to niestety trochę się skomplikowały różne sprawy. Łańcuch ma chyba z 6 cm luzu w pozycji odciążonej. Na jednej z fotek tutoriala KRUZOE widać, że pod spodem łańcuch jest podparty na jakiejś tulei. No i co mam robić jak takiej tulei nie mam? Jest tylko mocowanie na ramie. Czy takie cóś można zrobić samemu z łożyska i śruby czy trzeba kupować w BMW? Ma ktoś może fotkę tego cuda?

Z góry dzięki za pomoc!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

6 cm luzu to za dużo, a rolki sam nie zrobisz (skórka za wyprawkę)

Koniecznie gumowa, bo jest o wiele ciszej, nie kupuj plastikowej zrobionej małymi chińskimi rączkami.

Zobacz na Alledrogo wpisz po prostu: rolka łańcucha

http://allegro.pl/item1044484801_rolka_prowadzaca_lancucha_cr_kx_yz_crf_kxf_wr.html

Wygląda tak jak u mnie.

Mogę Ci jutro zrobić parę fotek jak to wszystko u mnie wygląda w Dakarze.

A tak na marginesie to mam ją do wymiany. Troszkę się wytarła, a łożysko też już troszkę huczy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzięki KRUZOE!

O to właśnie chodziło.

Widzę, że nawet po nocach niezawodnie czuwasz ze wsparciem technicznym forum :lol:

Tą rolkę wystarczy na jakiejś śrubie z kontrą zamontować?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

jackx dobrze odkopujesz wątek dodając cenne informacje;)

Paweł miał problem z tą rolką: się mu tłukła właśnie nie wiem jak rozwiązał problem - może się pochwali :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Mocowanie w ramie masz.

Śruba nie jest taka zwykła.

Zrobię zdjęcie... w wolnym czasie.

A 23:14 to dla mnie wczesny wieczór.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzieki, z ciekawoscia czekam na fotke. Chyba nie obejdzie sie bez zakupow w serwisie cos mi sie zdaje.

A wg czasu forumowego to byla juz 00:14 :lol: ale fakt.. masz inna strefe.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ROLKA: wymiary szerokość 30mm średnica 42mm otwór 8mm

rolka1.jpg

rolka2.jpg

Moja ostro zajechana rolka, nie chodzi o wyżłobienia,

ale o łożysko. Ma już spore luzy i bardzo głośno pracuje.

A zastanawiałem się co mi tak rzęzi!

rolka3.jpg

Śruba Φ8

rolka4.jpg

A jeszcze jedno!

Wyczytałem, że jak nie ma podstawki z nakrętką to stosujemy śrubę Φ10 z nakrętką.

Rolka koniecznie gumowa, bo będzie przenosić stuki łańcucha na ramę.

Będziemy mieli wrażenie, że łańcuch wali nam o ramę.

Coś mi się zdaje, że wyleczy nas tylko oryginał BMW.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

KRUZOE wielkie dzięki za pełen profes fotki i celne uwagi ;)

Chyba faktycznie ratuje nas tylko oryginał. Z braku innych zakupiłem rolkę made in china niestety, plastikową niestety i do tego niebieską na domiar złego. Czyli zupełnie zignorowałem Twoje poprzednie uwagi i już żałuję.

U mnie nie ma tego elementu z gwintem tylko gwint M10 w tulei na ramie. Rolka miała śrubę M8 więc trzyma się na przelot na nakrętce:

f5d9128a4cb84307.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f5d ... 84307.html

pewnie się rozpadnie, szczególnie, że tak jak piszesz, przenosi wibracje i niemiłosiernie hałasuje przy hamowaniu silnikiem. Słychać takie wzzzzzzzzziioooouuuuuuuurrrrrghhhghrghrgr :D

Ale dobrze, że mamy temat rozpracowany dla następnych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

He.. też miałem ochotę ochotę tak "tuningować" swoją maszynę, ale jakoś nie miałem na to czasu.

Ciekawe ile taka oryginalna BMW roleczka będzie kosztować?

Ja stawiam na ponad 200zł!!! Bez żartów!!!

EDIT: Już wszystko jasne!!!

228,63 zł detal brutto

Do zamówienia 4 dni.

Czy ktoś przerabiał ten temat.

Może jest jakiś dobry zamiennik.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Tak jak pisał MIKO mam problem z tą pi....ną tuleją. Jak ide na gazie to jest cisza ale jak spuszcze z gazu i zaczyna hamowac silnik to zaczyna sie hałas, Co do ceny to jak jak pisał KRUZOE, cena kładzie na kolana. Poniżej rysunek napędu gdzie widać tuleję. Jak pytałem w serwisie to trzeba podać srednice bo występują dwie. Pytałem tez czy można ją kupić w częsciach, tak mi sie wydawało patrząc na ten rysunek, ale wystepuje tylko jako całość. Może ktos zakładał zamiennik? Chętnie dowiem sie wiecej o zamiennikach.

276.jpg

Zdj%C4%99cie0087.jpg

Zdj%C4%99cie0089.jpg

Zdj%C4%99cie0090.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Masz średnicę śruby 8 mm, a w częściach to jest górna rolka.

Gdy odpuszczasz gaz łańcuch naciąga się na dole i zasuwa po rolce, stąd ten niemiły dźwięk.

Haa... smarowanie nic nie daje.

Naszych rolek żadna reanimacja nie uratuje, poszły łożyska. Mają luz wzdłużny i poprzeczny.

Na forum f650.com piszą, że są zamienniki po 15 dolców, ale w polandzie na razie nic nie namierzyłem.

Pytałem się kolegi, który ma sklep z częściami zamiennymi do crossów może coś dopasuje.

Kurcze, a może kupić plastikową i owinąć gumą. Może nałożyć na nią jakiś wąż gumowy.

Trochę mi się nie uśmiecha wydawać ponad 200PLN na takie "dziadostwo".

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Masz moze tą rolkę zwymiarowaną? Srednica wew/zew/szerokość ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Już to pisałem , ale..

średnica śruby 8 mm

średnica rolki to 42-43 mm ale to nie jest bardzo istotne, może być od 40mm do 45mm

Bardzo ważna jest szerokość 30 mm, bo inaczej nie wejdzie mi pomiędzy ramę a podpórkę.

Tak się zastanawiam, że jeśli będzie miała trochę mniej to można wsadzić jakieś podkładki dystansujące.

I ostatnia rzecz rolka musi być gumowa.

Pomyślta coś chłopaki!!!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Trochę mniejsza, trochę węższa... tylko średnica otworu się zgadza. Powiedz chociaż, że to guma a nie szajstik.. bo jak szajstik to takie samo cudo kupiłem i lipa straszna.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

powiem Ci ze pasuje bez dystansów no i cisza sie zrobiła

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

a najważniejsza kwestia.. guma?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz