kleyff

Klucz dynamometryczny

73 postów w tym temacie

hej...

niebawem przeprowadzę pierwszą w życiu wymianę oleju silnikowego.

Zaopatrzyłem się w serwisówkę i teraz stoję przed problemem zakupu klucza dynamometrycznego.

jeden z nich to ten 2-24 Nm kosztuje niewiele

http://xtrabike.pl/?co=59&nr=2165&utm_s ... 820c2d2832

a drugi to jakiś pomiędzy 10-110 Nm tych jest cała masa w różnej cenie.

Trochę się zastanawiam, czy nie przeżywam tego jak mrówka okres. Może niekonieczny jest taki wydatek??

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Da się oczywiście wymienić olej bez tego klucza. No ale wiesz jak jest :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Chyba faktycznie trochę za bardzo to przeżywasz ;)

Przy wymianie oleju uważam, że się obejdziesz bez niego.

Jednak jeśli myślisz o jego zakupie to go kup. Takowy klucz to super sprawa - wcześniej czy później na pewno go wykorzystasz i zawsze będziesz miał pewność, że dokręciłeś z właściwym momentem. Ja takowego nie posiadam i tylko śrubę mostka w rowerze przekręciłem dwa razy :D Z czego jeden raz w Austrii - dekiel+śruba kosztowały mnie tyle co klucz :o

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

no właśnie pomyślałem, że zerwanie gwintu w bloku silnika to chyba bolesna sprawa :shock: , a głupi klucz parę złociszy...

Jak spojrzałem w serwisówkę to każda śruba ma podany moment. I kilka z nich to naprawdę małe wartości.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Trochę się zastanawiam, czy nie przeżywam tego jak mrówka okres. Może niekonieczny jest taki wydatek??

Nieee.. przeżywasz to raczej jak stonka opyski :D , ale jeśli ma Ci to pomóc to się niezastanawiaj.. ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
no właśnie pomyślałem, że zerwanie gwintu w bloku silnika to chyba bolesna sprawa :shock: , To na pewno sprawa paskudna Ja kupiłem moto z zerwanym gwintem właśnie i musiałem co nieco pokombinować żeby było dobrze

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

no to poszło zamówienie :-)

Jak trafi do mnie jakaś zagubiona dusza z mapy to będzie miał pewność, że zostanie wkręcony z właściwym momentem :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na alledrogo podobne klucze chodzą po 80zeta (5-25Nm). Nie wiadomo co prawda ile warte, ale mają certyfikaty kontroli jakości poręczone przez inspektora Xion Yanga z rodziną, czy tym podobnych... ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

z prywatnych przemyśleń : luknijcie na tabele momentów z instrukcji - większość opisanych srub ma bardzo skrajne momenty - jedne dajmynato 3 to nawet takich kluczy delikutaśnych niema, inna znowu 200 czyli pudziany tylko by mogły to przedobrzyć - pozostałe trzeba z głową i "wyczuciem", kto się nie czuje na siłach w kwestii wyczucia oczywiście klucz powinien nabyć ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zgadzam się. Ja takowy kluczyk nabyłem i po wymianie oleju doszedłem do wniosku, że owszem, jest to fajna sprawa, ale tak naprawdę nie jest niezbędny, o ile posiada sie trochę wyobraźni (no chyba, że ktoś z natury ma za dużo pary w łapach ;) ). Szczerze mówiąc nie jest potrzebny specjalny klucz aby wiedzieć, że jak śruba jest delikatna należy przykręcać ją z umiarem. Faktycznie, trochę miałem pietra przykręcając korek od spustu oleju co by nie zerwać gwintu, albo nie dokręcić go za słabo i później zgubić go gdzieś na dziurach. Ostatecznie okazało się, że 25-40Nm to po prostu 'całkiem mocno', jeżeli ramie klucza ma ok. 25cm... Szczerze mówiąc, tyle to wiadomo i bez takiego klucza ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ja nabyłem dwa klucze 2-25 i 13-110 Nm. Wymieniłem olej i dokręciłem śruby z właściwym momentem.

Ale...

Kiedy odkręcałem śrubę główną od silnika to stwierdziłem, że ten co ją przykręcał to się pomylił na głowy z własnym 'tym'. Zakręcił śrubę z momentem chyba 200... porażka.

Przykręcanie śruby od zbiornika oleju zakończyłbym wcześniej. Z kluczem robiłem to spokojnie, choć pełen obaw ;-)

Potem na czuja przykręciłem osłony plastikowe. Jak się okazało. Nie dokręciłem ich. Z kluczem o momencie 2 Nm dociągnąłem jeszcze o ponad pół obrotu, a nieraz i cały obrót.

Wydałem na te klucze 200 zł. Zgubione śruby na trasie, lub zerwane gwinty bolą bardziej :shock:

Takie jest moje zdanie.

I jeszcze coś. Klucz 2-25 kupiłem z końcówkami. ten klucz służy do serwisowania rowerów. Ale miał też jeden torx reszta imbusy. Niemniej, kupiłem przejście (2 zł) z 1/4 na sześciokąt i cały zestaw który mam pasuje jak ulał :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Teraz kleyff, masz najlepiej poskręcany motocykl :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

nie do końca... ;-)

Nie znalazłem w książce serwisowej wartości momentu dla śruby mocującej zbiornik oleju :-)

więc przykręciłem na czuja :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Też miałem problem z gubieniem śrub, ale wtedy wykręciłem każdą po kolei i przykręciłem na kleju do śrub problem rozwiązany. Polecam tubka kleju kosztuje kolo 15zl a wystarcza na bardzo długo i masz pewność że same się nie odkręcą.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Nie znalazłem w książce serwisowej wartości momentu dla śruby mocującej zbiornik oleju :-)

już Ci mówie: to chwila-moment ten montaż :lol:

a Loctite do śrub niebieski to podstawa w enduro :)

poza tym bardziej od momentów bym się martwił jakością końcówek i kluczy które używamy - torksy jak i imbusy bardzo łatwo się orają końcówkami z "kastoramy" :|

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

...

poza tym bardziej od momentów bym się martwił jakością końcówek i kluczy które używamy - torksy jak i imbusy bardzo łatwo się orają końcówkami z "kastoramy" :|

Ojj tak, mam ten problem z wieloma śrubami w moim moto zjechanymi przez kiepskie klucze poprzednich właścicieli.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Odgrzebuję nieco temat, ale od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem kupna klucza dynamometrycznego. Przejrzalem ofertę na alledrogo i znalazlem coś takiego.

http://allegro.pl/klucz-dynamometryczny3-8-19-110nm-cert-kalib-katom-i3083219745.html

Czy zakres 19-110 wystarczy do wykonania standardowych czynności serwisowych, takich jak wymiana napędu, zdjęcie tylnego/ przedniego kola, wymiana oleju, świec itp.?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Powienien spokojnie wystarczyc. Dla mnie nie ma sensu kupowanie klucza dynamometrycznego w celu przykrecania plastikow, owiewek itp. czyli z zakresu 5-25Nm. Takie rzeczy jak hamulce, lozyska glowki ramy, zawieszenie nada sie. Chociaz bedziesz bardzo blisko dolnej granicy. Ja mam taki od 10-100Nm i pokrywa mi wszystko.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Chociaz bedziesz bardzo blisko dolnej granicy.

A do czego oprócz plastików wykorzystuje się zakres 10-20 Nm?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A do czego oprócz plastików wykorzystuje się zakres 10-20 Nm?

Zdecydowanie nie do plastików ;)

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jarek, już myślałam, ze napiszesz "po co komu klucz dynamometryczny" ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jarek, już myślałam, ze napiszesz "po co komu klucz dynamometryczny" ;)

Jak ktoś nie ma zdolności odmierzania kilogramów z uwzględnieniem ramienia z ręki to klucz dynamometryczny mu jest niezbędny ;)

A ja .... kiedyś Kałużyński zapytany czy wie do czego służy odkurzacz powiedział: wiem, a nawet mam, ale nie używam ;)

3 osoby lubią to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A do czego oprócz plastików wykorzystuje się zakres 10-20 Nm?

Dla przykładu w 8setce dodatkowe śruby zaciskające przednią ośkę trzeba z momentem 19Nm dokręcić ;-)

Do amatorskich zastosowań moim zdaniem wystarczy coś takiego: http://allegro.pl/ni...3074314937.html

Idealny zakres i niska cena.

Wlaśnie taki z polecenia zakupiłem i działa, co prawda nie ma blokady ale jest wystarczający, nawet go dzisiaj używałem po raz kolejny :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Do amatorskich zastosowań moim zdaniem wystarczy coś takiego: http://allegro.pl/ni...3074314937.html

Idealny zakres i niska cena.

Mam też taki i też podobnie jak na jednym zdjęciu w pozycji "wyluzowanej" nie mieści się w etui. Trzeba trzymać poza...

2 osoby lubią to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz