Skocz do zawartości
Pawel

Suzuki DRZ 400 - wersje

Recommended Posts

DRZ 400 Y

Najlżejsza i najbardziej Hardcorowa wersja DRZ.

Palona na kopniak, bez rozrusznika. Zasadniczo bez homologacji. Plastikowy bak i minimum osprzętu. Uproszczona instalacja elektryczna, jedynie z przednia lampą i światłem pozycyjnym z tyłu. Silnik i jego osiągi, a także zawieszenie identyczne jak wersja E.

Moc: 49KM

Moment obrotowy: 41Nm

Waga: 113kg

Długość: 2235mm

Szerokość: :825mm

Wysokość: 1245mm

Wysokość siedzenia: 945mm

Prześwit: 325mm

Pojemność baku:10l

Stopien sprezania: 12,2:1

Gaznik: KEIHIN FCR39

Generator 125W

DR-Z400.jpg

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

DRZ 400 E

Bardziej cywilizowana niż wersja Y.

Zapalana rozrusznikiem, nie posiada kopnika. Poprzez zastosowanie rozrusznika cięższa od wersji Y. Posiada bardziej rozbudowana instalacje elektryczną, jednak w dalszym ciągu bez kierunkowskazów i świateł stopu. Tak jak wersja Y posiada plastikowy bak. Brak podnóżków dla pasażera.

Fabrycznie nie posiada homologacji, jednak często zdarzają się motocykle zarejestrowane „z przymknięciem oka”. Do nowych motocykli kupowanych w salonach można było dokupić za ok. 2 tyś zł specjalny kit homologacyjny pozwalający zarejestrować moto. W skład niego wchodziły: homologowana lampa, kierunkowskazy i czujniki świateł stopu.

Można powiedzieć ze jest to niemal hardenduro, jednak ze znacznie mniejszymi wymaganiami obsługowymi i trochę słabszym zawieszeniem niż typowy, rasowy Hardendurak. Jest wiec pewnym kompromisem miedzy Hard-a-bezawaryjnością.

Moc: 49KM

Moment obrotowy: 41Nm

Waga: 119kg

Długość: 2235mm

Szerokość: :825mm

Wysokość: 1245mm

Wysokość siedzenia: 945mm

Prześwit: 325mm

Pojemność baku:10l

Stopień sprężania: 12,2:1

Gaźnik: KEIHIN FCR39

Generator 150W

drz400e.jpg

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

DRZ 400 S

W pełni homologowana wersja DRZ. Pełna instalacja elektryczna, metalowy bak, podnóżki dla pasażera, licznik. Silnik „zdławiony” do ok. 40KM, jednak posiadający w zupełności wystarczającą moc do sprawnego poruszania się w terenie, a za to bardzo wytrzymały i wymagający rzadkich czynności obsługowych.

Modele do 2002 roku miały trochę słabsze zawieszenie, po 2002 identyczne jak w E.

Jest to przedstawiciel raczej softenduro.

Moc: 40KM

Moment obrotowy: 39 Nm

Waga: 132kg

Długość: 2310mm

Szerokość: 875mm

Wysokość: 1240mm

Wysokość siedzenia: 935mm

Prześwit: 315mm

Pojemność baku:10l

Stopień sprężania: 11,2:1

Gaźnik: MIKUNI BSR36

Generator: 175W

DRZ400S.jpg

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

DRZ 400 SM

Fabryczny SUPERMOTARD. Silnik z identycznym osprzętem jak w wersji S, jednak 17” koła, nieco inna geometria ramy, przednie zawieszenie UPS i większe tarcze hamulcowe przystosowują go do jazdy po ulicach.

Jest typowym FUN-bikiem, w fabrycznym wydaniu niezbyt nadającym się jednak do startów w zawodach, jednak po kilku przeróbkach silnikowych i układu hamulcowego w pełni dorównuje innym SM klasy 450.

Moc: 40KM

Moment obrotowy: 39 Nm

Waga: 134kg

Długość: 2220mm

Szerokość:870mm

Wysokość: 1185mm

Wysokość siedzenia: 860mm

Prześwit: 305mm

Pojemność baku: 10l

Stopień sprężania: 11,2:1

Gaźnik: MIKUNI BSR36

Generator: 175W

DRZ400SM.jpg

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

TUNING WERSJI DRZ S/SM

Zacznijmy od tego ze wersja S i SM maja takie same silniki jak wersja E/Y. Różnią się jedynie osprzętem silnika stąd wynika różnica w mocy. Inny jest przede wszystkim gaźnik i układ wydechowy. Ponadto różnią się też wałkami rozrządu i stopniem sprężania.

Moc uzyskana po kolejnych modernizacjach dla lepszego obrazowania będzie podawana jako moc na wale (tak jak moc podawana przez producentów), niemniej należy pamiętać ze jest ona o jakieś 12-14% wyższa od mocy rzeczywistej mierzonej na hamowni (na kole).

WERSJA S/SM 40KM

Poniżej przedstawię sposób wzmocnienia seryjnego silnika S/SM w kolejności od najtańszego (najprostszego) do metod bardziej kosztownych i skomplikowanych. Silnik w wersji S/SM jest mocno zdławiony i wskrzesac z niego można znacznie więcej mocy, nawet do niemal 70KM!(czytaj:60KM na kole)

Wykonanie tuningu w innej kolejności niż przedstawiony, poniekąd mija się z celem, bo zostawiony element w dalszym ciągu będzie nam dławił silnik. Oczywiście pewne czynności można pominąć i od razu przejść do wyższej formy tuningu.

1.DYSZE

Najtańszym i najprostszym sposobem wzmocnienia naszej DRZ jest zmiana oryginalnych dysz w gaźniku Mikuni BRS36 na dysze DynoJets. Jednocześnie aby zapewnić odpowiednia ilość dostarczanego powietrza do silnika musimy wyciąć większy otwór w airboksie w górnej jego części (częściowo pod modułem CDI). Otwór powinien mieć wielkość mniej więcej 10x10cm. Wycinamy go brzeszczotem, lutownica, lub czym kto potrafi. Jest to czynność konieczna przy wymianie dysz!

Moc po zmianach: 41-42KM

Koszt: zestaw dysz DynoJets : ok. 210zl

2.WYDECH

Następnym elementem dławiącym nam moc jest wydech. Najlepiej było by go wymienić w całości (tłumik + rura + kolanko) na wydech tuningowy dedykowany specjalnie do tego motocykla. Doda to i mocy i dźwięku naszemu motorkowi.

Jeśli nie stać nas na kompletny układ wydechowy wówczas można wymienić sam tłumik końcowy i zastosować do niego kolanko od wersji E które ma większą średnicę od kolanka z S(co jest dość ważne).

Jeśli nie mamy dostępu do kolanka wówczas wymieniamy sam końcowy tłumik.

A jeśli nie zamierzamy wcale wymieniać tłumika to należy przynajmniej usunąć zwężkę z końcówki oryginalnego tłumika.

UWAGA: wymiana samego wydechu z oryginalnego na przelotowy musi się łączyć z wymiana dysz w gaźniku. W przeciwnym wypadku może ulec uszkodzeniu głowica(wypalanie gniazd zaworowych).

Moc po zmianach: 42-43 KM

Koszt: w zależności od wydechu 500 – 4000zl

3.GAŹNIK

Znaczny przyrost mocy i znacznie lepszą reakcje na gaz otrzymamy zamieniając oryginalny gaźnik z wersji S(MIKUNI BSR36) na gaźnik z wersji E tzn KEIHN FCR39.

Oczywiście będzie trzeba dobrać do niego odpowiednie dysze, najlepiej oryginalne. Dysze DynoJets w gaźniku FCR nie zdają egzaminu...

Moc po zmianach: 45-46KM

Koszt: używane gaźniki od 600zl

4.WAŁKI ROZRZĄDU

Wersja S i E różnią się również wałkami rozrządu. Zatem wymiana wałków w standardowej S na wyższe walki z wersji E przyniesie wzrost mocy jak i momentu obrotowego. Oczywiście jeszcze lepiej by było wstawić wałki tuningowe np. HotCams

Moc po zmianach: ok. 48KM

Koszt: walki HotCams ok. 600 zł/sztuka

W tym momencie otrzymujemy moc taka sama lub nawet większą (w zależności od wydechu i zastosowanych wałków rozrządu) jak posiada wersja E, czyli niemal 50KM (mierzonych na wale)

5.ZWIĘKSZENIE STOPNIA SPREZANIA

Aby jeszcze zwiększyć osiągi naszego motocykla możemy zastosować cieńszą uszczelkę pod cylindrem z wersji E, która zwiększa stopień sprężania z 11:1 do 12:1.

Zwiększymy w ten sposób moment obrotowy naszego silnika.

Moc po zmianach: 49KM

Koszt: uszczelka 35zl + koszty wymiany

W związku z tym ze w tym momencie dysponujemy mocą taka sama jak w wersji DRZ E obok opisany tuning będzie nazwany tuningiem wersji E, niemniej można go oczywiscie kontynuować dla wersji S/SM

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

TUNING WERSJI DRZ Y/E 49KM

Chcąc zwiększyć moc wersji E należy na początku upewnić się czy przypadkiem nie jest ona zdławiona poprzez mniejsze dysze w gaźniku i gumową zwężkę w airbokie jak również zwężkę w końcówce tłumika (niektóre wersje E z USA tak miały). Jeśli tak to wstawiamy oryginalny rozmiar dysz (165), wyrzucamy gumowa zaślepkę z airboksu i usuwamy zwężkę z końcówki tłumika wraz ze znajdującym się tam sitkiem.

1. WYDECH

Jak już wcześniej było opisane najlepiej wymienić cały kompletny wydech dedykowany dokładnie do tego modelu motocykla. Ewentualnie sam końcowy tłumik przelotowy.

Pod wydech trzeba zestroić gaźnik.

Wydechem dającym największe przyrosty mocy, szczególnie przy dalszym tuningu jest tytanowa Yoshimura TRS/TRC, lub stalowy MRD/SSW.

Moc po zmianach: 51-52KM

2. WAŁKI ROZRZADU

W kolejności od oryginalnych do najbardziej efektywnych

Org. walki z wer. S/SM < HotCams stage1 < RHC 208

Dwa ostatnie rodzaje wałków stosuje się jedynie po zwiększeniu pojemności powyżej 450ccm

Moc po zmianach: 53KM

3. BIG BORE KIT (zwiększenie pojemności)

Zestaw BB daje zdecydowanie odczuwalny wzrost mocy

Na rynku dostępne są różne zestawy zwiększające pojemność (cylinder+tlok+uszczelki)


  • Cylinder Works pojemnosc 436ccm

  • Athena, poj. 436ccm

  • Yoshimura 440ccm

  • Lukes Racing 436ccm, 440ccm, 450ccm

Zestaw BB aby dał pożądany efekt musi być stosowany z przelotowym wydechem i min walkami rozrządu z wersji E. Po zastosowaniu zestawu BB wraz z odpowiednimi wałkami i wydechem uzyskujemy moc porównywalna z innymi obecnie produkowanymi motorami klasy 450.

Niestety właściwie niezbędnym zabiegiem przy zwiększaniu pojemności (o którym niektórzy zapominają lub niewiedzą) jest odświeżenie głowicy: wymiana oryginalnych zaworów na zawory lepszej jakości, jak i zastosowanie nowych sprężyn zaworowych. Polecane są zawory FERRERA i WISECO. Zaniechanie tej czynności może się skoczyć urwaniem zaworu lub pęknięciem sprężyny zaworowej, a wiec zniszczeniem naszego nowego zestawu BB. Jedynie przy motocyklach z małym przebiegiem(do ok. 5tys km) można wstawić BB bez odnawiania głowicy.

Moc po zmianach: 56KM

Koszt: 1500 – 2800zl + koszty odnowienia głowicy

4. STROCKER

Czyli zwiększenie pojemności poprzez zastosowanie dłuższego korbowodu. Dostępne są kompletne wały firmy HOTRODS o większym skoku: 4mm i 5mm. W zależności od tego jaki tłok zastosujemy potrzebna może być aluminiowa podkładka pod cylinder. Pojemność wówczas wrasta do 470ccm lub 485ccm. Aby właściwie wykorzystać możliwości „STROCKERa” musza być zastosowane min walki HotCams stage1

Moc po zmianach: 61-62KM

Koszt: 1200zl

5.GAZNIK

Kolejnym etapem zwiększania mocy jest zmiana gaźnika z FCR39 na większy FCR41. Daje to kilka koni i znacznie lepsza reakcje na gaz. Motocykl staje się gwałtowniejszy i bardziej agresywny w związku z czym modernizacja ta nie zalecana jest do jazdy offroadowej, a jedynie do SM i jedynie przy pojemności większej niż 450ccm.

Moc po zmianach: 64KM

Koszt: od 800zl

6.POLEROWANIE I POWIEKSZENIE GNIAZD W GLOWICY

Ostatnim etapem tuningu w DRZ jest wymiana zaworów ssących na większe +1mm i polerowanie kanałów dolotowych.

Koszt: ???

Końcowym produktem w/w tuningu jest potwór o mocy ok. 60KM na kole - czyli niemal 70 KM„katalogowych”!!!

Jeśli komuś mało to może się pokusić o wstawienie TURBO ;)

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

SERWIS

Wersja E,S,SM

Pojemność oleju silnikowego: Wymiana samego oleju 1,7l

Wymiana oleju i filtra 1,8l

Silnik suchy 1,9l

płyn chłodzący: 1,25l

luzy zaworowe: in: 10-20

ex: 20-30

pasowanie tłoka: 0,03-0,04 mm, max: 0,12

kompresja: 1000kPa

ciśnienie oleju: 40-140 kPa przy 3000obr/min

swieca: NGK CR8E

szczelina świecy: 0,7-0,8mm

luz łańcucha napędowego w środku miedzy dwoma zębatkami: 4-5cm

ilość oleju w lagach(E i S) : przód 720ml, tyl 380ml

łożyska kola przedniego: 2 x 20x37x9

łozyska kola tylniego: 20X47X14, 20X42X12, 20X42X12

uszczelniacz kola przedniego:25X37X6

uszczelniacze kola tylniego: 29X42X6, 29X47X5

Serwisowanie:

Wersja S/SM

wymiana oleju silnikowego: co 6000km

luzy zaworowe: co 24000km

filtr oleju : co 2 wymiany oleju

płyn chłodniczy i hamulcowy: co 2 lata

wersja E/Y

olej: 60mh(2400km)

filtr: 60mh

luzy zaworowe: 60mh (2400km)

płyn chłodniczy i hamulcowy: co 2 lata

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Gażnik

DRZ w zależności od wersji posiada dwa rodzaje gaźników:

E/Y gaznik KEIHIN FCR39

S/SM gaźnik MIKUNI BSR36

Gaźnik FCR39 jest jednym z najlepszych i najmniej zawodnych gaźników stosowanych w motocyklach sportowych. Stosuje go większość producentów w swoich wyczynowych motocyklach klasy 450. Charakteryzuje się on doskonałą reakcja na gaz i wysokim wykorzystaniem potencjału silnika. Natomiast słabą jego stroną jest płytka przepustnicy z której czasem łuszczy się zewnętrzna powłoka i sama przepustnica która umie pękać. W razie zauważenia jakichkolwiek pęknięć na przepustnicy lub w.w. płytki należy natychmiast wymienić przepustnice gdyż może się to skończyć wpadnięciem jej elementu do silnika. koszt przepustnicy: około 400zl.

Wymieniając dysze na tuningowe najlepiej zastosować dysze JD(dostępne w US) lub dysze większe ale oryginalne. Dysze DynoJets nie zdają w tym gaźniku egzaminu.

Gaźnik Mikuni stosowany w wersji S/SM jest trochę słabszym gaźnikiem. Jest on sterowany podciśnieniowo w związku z czym reakcja na gaz jest nieco ospała, a poprzez mniejsza średnicę gardzieli generuje mniejsza moc. W razie kłopotów z tym gaźnikiem sprawdzanie należy zacząć od sprawdzenia membrany przepustnicy pod katem pęknięć i szczelności. Do jego tuningu doskonale nadaje się zestaw dysz DynoJets.

Ustawienia fabryczne gaźnika:

FCR39:

Main jet: 165

Slow jet: 45

Jet needle: OBDXP - 4 ząbek

Slow air jet: 60

air jet : 90

Pilot screw: 1 i ½ obrotu

Float height: 9mm

BSR36

Main jet: 140

Pilot jet: 22,5

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wow, Paweł nudzi Ci sie w pracy, czy od tak, wena Cie poniosła:D

Edytowane przez klansman
  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak szukałem motocykla wiosną to doktoryzowałem się z DRZ :-D

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

na KTMa to i profesura z mechaniki może być za mało :P

ps. bardzo fajnie zebrane informacje - sm to mój faworyt :)

Edytowane przez red
  • Like 4

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

(ciach)

ps. bardzo fajnie zebrane informacje - sm to mój faworyt :)

cóż za zaskocznie ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Paweł ADMINIE nasz nie pomyliłeś forum :?: ;-)

  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Eee, a to nie jest "pszelarstwo i ogrodnidztwo" ? :-)

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak szukałem motocykla wiosną to doktoryzowałem się z DRZ :-D

Ale zmadrzales w pore i kupiles KTM

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak patrzę na zdjęcia z relacji Pawła, to zazwyczaj dłubią przy DRZetach :) więc KTM chyba nie jest taki zły? :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

DRZ to trwala konstrukcja, ale slabo sprawdza sie w terenie. Zawieszenie i waga to glowne wady

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

slabo sprawdza sie w terenie. Zawieszenie i waga to glowne wady

ojtam ojtam ;-)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

DRZ to trwala konstrukcja, ale slabo sprawdza sie w terenie. Zawieszenie i waga to glowne wady

Zawieszenie słabe, z tym się zgodzę ale waga? Bez przesady, różnica z 450 EXC to 5 kg...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Świetnie zebrane informacje. Dzięki! A właśnie jestem na etapie przesiadki z xt600 na drz400s. :)

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zawieszenie słabe, z tym się zgodzę ale waga? Bez przesady, różnica z 450 EXC to 5 kg...

DRZe na papierze, na sucho, jest chyba tylko 1kg ciezszy od mojego 2003 EXC. Jezdzilem z kumplem, ktory mial DRZ400e i w trakcie jazdy wydawal sie jednak sporo ciezszy. Model 400s to juz zupelnie inna historia.

178045_472987352729046_1188158286_o.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

DRZe na papierze, na sucho, jest chyba tylko 1kg ciezszy od mojego 2003 EXC. Jezdzilem z kumplem, ktory mial DRZ400e i w trakcie jazdy wydawal sie jednak sporo ciezszy. Model 400s to juz zupelnie inna historia.

KTM i DRZ 400e "romansuja w lesie"

178045_472987352729046_1188158286_o.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×