Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 DRZ 400 Y Najlżejsza i najbardziej Hardcorowa wersja DRZ. Palona na kopniak, bez rozrusznika. Zasadniczo bez homologacji. Plastikowy bak i minimum osprzętu. Uproszczona instalacja elektryczna, jedynie z przednia lampą i światłem pozycyjnym z tyłu. Silnik i jego osiągi, a także zawieszenie identyczne jak wersja E. Moc: 49KM Moment obrotowy: 41Nm Waga: 113kg Długość: 2235mm Szerokość: :825mm Wysokość: 1245mm Wysokość siedzenia: 945mm Prześwit: 325mm Pojemność baku:10l Stopien sprezania: 12,2:1 Gaznik: KEIHIN FCR39 Generator 125W 2 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 DRZ 400 E Bardziej cywilizowana niż wersja Y. Zapalana rozrusznikiem, nie posiada kopnika. Poprzez zastosowanie rozrusznika cięższa od wersji Y. Posiada bardziej rozbudowana instalacje elektryczną, jednak w dalszym ciągu bez kierunkowskazów i świateł stopu. Tak jak wersja Y posiada plastikowy bak. Brak podnóżków dla pasażera. Fabrycznie nie posiada homologacji, jednak często zdarzają się motocykle zarejestrowane „z przymknięciem oka”. Do nowych motocykli kupowanych w salonach można było dokupić za ok. 2 tyś zł specjalny kit homologacyjny pozwalający zarejestrować moto. W skład niego wchodziły: homologowana lampa, kierunkowskazy i czujniki świateł stopu. Można powiedzieć ze jest to niemal hardenduro, jednak ze znacznie mniejszymi wymaganiami obsługowymi i trochę słabszym zawieszeniem niż typowy, rasowy Hardendurak. Jest wiec pewnym kompromisem miedzy Hard-a-bezawaryjnością. Moc: 49KM Moment obrotowy: 41Nm Waga: 119kg Długość: 2235mm Szerokość: :825mm Wysokość: 1245mm Wysokość siedzenia: 945mm Prześwit: 325mm Pojemność baku:10l Stopień sprężania: 12,2:1 Gaźnik: KEIHIN FCR39 Generator 150W 2 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 DRZ 400 S W pełni homologowana wersja DRZ. Pełna instalacja elektryczna, metalowy bak, podnóżki dla pasażera, licznik. Silnik „zdławiony” do ok. 40KM, jednak posiadający w zupełności wystarczającą moc do sprawnego poruszania się w terenie, a za to bardzo wytrzymały i wymagający rzadkich czynności obsługowych. Modele do 2002 roku miały trochę słabsze zawieszenie, po 2002 identyczne jak w E. Jest to przedstawiciel raczej softenduro. Moc: 40KM Moment obrotowy: 39 Nm Waga: 132kg Długość: 2310mm Szerokość: 875mm Wysokość: 1240mm Wysokość siedzenia: 935mm Prześwit: 315mm Pojemność baku:10l Stopień sprężania: 11,2:1 Gaźnik: MIKUNI BSR36 Generator: 175W 2 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 DRZ 400 SM Fabryczny SUPERMOTARD. Silnik z identycznym osprzętem jak w wersji S, jednak 17” koła, nieco inna geometria ramy, przednie zawieszenie UPS i większe tarcze hamulcowe przystosowują go do jazdy po ulicach. Jest typowym FUN-bikiem, w fabrycznym wydaniu niezbyt nadającym się jednak do startów w zawodach, jednak po kilku przeróbkach silnikowych i układu hamulcowego w pełni dorównuje innym SM klasy 450. Moc: 40KM Moment obrotowy: 39 Nm Waga: 134kg Długość: 2220mm Szerokość:870mm Wysokość: 1185mm Wysokość siedzenia: 860mm Prześwit: 305mm Pojemność baku: 10l Stopień sprężania: 11,2:1 Gaźnik: MIKUNI BSR36 Generator: 175W 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 TUNING WERSJI DRZ S/SM Zacznijmy od tego ze wersja S i SM maja takie same silniki jak wersja E/Y. Różnią się jedynie osprzętem silnika stąd wynika różnica w mocy. Inny jest przede wszystkim gaźnik i układ wydechowy. Ponadto różnią się też wałkami rozrządu i stopniem sprężania. Moc uzyskana po kolejnych modernizacjach dla lepszego obrazowania będzie podawana jako moc na wale (tak jak moc podawana przez producentów), niemniej należy pamiętać ze jest ona o jakieś 12-14% wyższa od mocy rzeczywistej mierzonej na hamowni (na kole). WERSJA S/SM 40KM Poniżej przedstawię sposób wzmocnienia seryjnego silnika S/SM w kolejności od najtańszego (najprostszego) do metod bardziej kosztownych i skomplikowanych. Silnik w wersji S/SM jest mocno zdławiony i wskrzesac z niego można znacznie więcej mocy, nawet do niemal 70KM!(czytaj:60KM na kole) Wykonanie tuningu w innej kolejności niż przedstawiony, poniekąd mija się z celem, bo zostawiony element w dalszym ciągu będzie nam dławił silnik. Oczywiście pewne czynności można pominąć i od razu przejść do wyższej formy tuningu. 1.DYSZE Najtańszym i najprostszym sposobem wzmocnienia naszej DRZ jest zmiana oryginalnych dysz w gaźniku Mikuni BRS36 na dysze DynoJets. Jednocześnie aby zapewnić odpowiednia ilość dostarczanego powietrza do silnika musimy wyciąć większy otwór w airboksie w górnej jego części (częściowo pod modułem CDI). Otwór powinien mieć wielkość mniej więcej 10x10cm. Wycinamy go brzeszczotem, lutownica, lub czym kto potrafi. Jest to czynność konieczna przy wymianie dysz! Moc po zmianach: 41-42KM Koszt: zestaw dysz DynoJets : ok. 210zl 2.WYDECH Następnym elementem dławiącym nam moc jest wydech. Najlepiej było by go wymienić w całości (tłumik + rura + kolanko) na wydech tuningowy dedykowany specjalnie do tego motocykla. Doda to i mocy i dźwięku naszemu motorkowi. Jeśli nie stać nas na kompletny układ wydechowy wówczas można wymienić sam tłumik końcowy i zastosować do niego kolanko od wersji E które ma większą średnicę od kolanka z S(co jest dość ważne). Jeśli nie mamy dostępu do kolanka wówczas wymieniamy sam końcowy tłumik. A jeśli nie zamierzamy wcale wymieniać tłumika to należy przynajmniej usunąć zwężkę z końcówki oryginalnego tłumika. UWAGA: wymiana samego wydechu z oryginalnego na przelotowy musi się łączyć z wymiana dysz w gaźniku. W przeciwnym wypadku może ulec uszkodzeniu głowica(wypalanie gniazd zaworowych). Moc po zmianach: 42-43 KM Koszt: w zależności od wydechu 500 – 4000zl 3.GAŹNIK Znaczny przyrost mocy i znacznie lepszą reakcje na gaz otrzymamy zamieniając oryginalny gaźnik z wersji S(MIKUNI BSR36) na gaźnik z wersji E tzn KEIHN FCR39. Oczywiście będzie trzeba dobrać do niego odpowiednie dysze, najlepiej oryginalne. Dysze DynoJets w gaźniku FCR nie zdają egzaminu... Moc po zmianach: 45-46KM Koszt: używane gaźniki od 600zl 4.WAŁKI ROZRZĄDU Wersja S i E różnią się również wałkami rozrządu. Zatem wymiana wałków w standardowej S na wyższe walki z wersji E przyniesie wzrost mocy jak i momentu obrotowego. Oczywiście jeszcze lepiej by było wstawić wałki tuningowe np. HotCams Moc po zmianach: ok. 48KM Koszt: walki HotCams ok. 600 zł/sztuka W tym momencie otrzymujemy moc taka sama lub nawet większą (w zależności od wydechu i zastosowanych wałków rozrządu) jak posiada wersja E, czyli niemal 50KM (mierzonych na wale) 5.ZWIĘKSZENIE STOPNIA SPREZANIA Aby jeszcze zwiększyć osiągi naszego motocykla możemy zastosować cieńszą uszczelkę pod cylindrem z wersji E, która zwiększa stopień sprężania z 11:1 do 12:1. Zwiększymy w ten sposób moment obrotowy naszego silnika. Moc po zmianach: 49KM Koszt: uszczelka 35zl + koszty wymiany W związku z tym ze w tym momencie dysponujemy mocą taka sama jak w wersji DRZ E obok opisany tuning będzie nazwany tuningiem wersji E, niemniej można go oczywiscie kontynuować dla wersji S/SM 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 TUNING WERSJI DRZ Y/E 49KM Chcąc zwiększyć moc wersji E należy na początku upewnić się czy przypadkiem nie jest ona zdławiona poprzez mniejsze dysze w gaźniku i gumową zwężkę w airbokie jak również zwężkę w końcówce tłumika (niektóre wersje E z USA tak miały). Jeśli tak to wstawiamy oryginalny rozmiar dysz (165), wyrzucamy gumowa zaślepkę z airboksu i usuwamy zwężkę z końcówki tłumika wraz ze znajdującym się tam sitkiem. 1. WYDECH Jak już wcześniej było opisane najlepiej wymienić cały kompletny wydech dedykowany dokładnie do tego modelu motocykla. Ewentualnie sam końcowy tłumik przelotowy. Pod wydech trzeba zestroić gaźnik. Wydechem dającym największe przyrosty mocy, szczególnie przy dalszym tuningu jest tytanowa Yoshimura TRS/TRC, lub stalowy MRD/SSW. Moc po zmianach: 51-52KM 2. WAŁKI ROZRZADU W kolejności od oryginalnych do najbardziej efektywnych Org. walki z wer. S/SM < HotCams stage1 < RHC 208 Dwa ostatnie rodzaje wałków stosuje się jedynie po zwiększeniu pojemności powyżej 450ccm Moc po zmianach: 53KM 3. BIG BORE KIT (zwiększenie pojemności) Zestaw BB daje zdecydowanie odczuwalny wzrost mocy Na rynku dostępne są różne zestawy zwiększające pojemność (cylinder+tlok+uszczelki) Cylinder Works pojemnosc 436ccm Athena, poj. 436ccm Yoshimura 440ccm Lukes Racing 436ccm, 440ccm, 450ccm Zestaw BB aby dał pożądany efekt musi być stosowany z przelotowym wydechem i min walkami rozrządu z wersji E. Po zastosowaniu zestawu BB wraz z odpowiednimi wałkami i wydechem uzyskujemy moc porównywalna z innymi obecnie produkowanymi motorami klasy 450. Niestety właściwie niezbędnym zabiegiem przy zwiększaniu pojemności (o którym niektórzy zapominają lub niewiedzą) jest odświeżenie głowicy: wymiana oryginalnych zaworów na zawory lepszej jakości, jak i zastosowanie nowych sprężyn zaworowych. Polecane są zawory FERRERA i WISECO. Zaniechanie tej czynności może się skoczyć urwaniem zaworu lub pęknięciem sprężyny zaworowej, a wiec zniszczeniem naszego nowego zestawu BB. Jedynie przy motocyklach z małym przebiegiem(do ok. 5tys km) można wstawić BB bez odnawiania głowicy. Moc po zmianach: 56KM Koszt: 1500 – 2800zl + koszty odnowienia głowicy 4. STROCKER Czyli zwiększenie pojemności poprzez zastosowanie dłuższego korbowodu. Dostępne są kompletne wały firmy HOTRODS o większym skoku: 4mm i 5mm. W zależności od tego jaki tłok zastosujemy potrzebna może być aluminiowa podkładka pod cylinder. Pojemność wówczas wrasta do 470ccm lub 485ccm. Aby właściwie wykorzystać możliwości „STROCKERa” musza być zastosowane min walki HotCams stage1 Moc po zmianach: 61-62KM Koszt: 1200zl 5.GAZNIK Kolejnym etapem zwiększania mocy jest zmiana gaźnika z FCR39 na większy FCR41. Daje to kilka koni i znacznie lepsza reakcje na gaz. Motocykl staje się gwałtowniejszy i bardziej agresywny w związku z czym modernizacja ta nie zalecana jest do jazdy offroadowej, a jedynie do SM i jedynie przy pojemności większej niż 450ccm. Moc po zmianach: 64KM Koszt: od 800zl 6.POLEROWANIE I POWIEKSZENIE GNIAZD W GLOWICY Ostatnim etapem tuningu w DRZ jest wymiana zaworów ssących na większe +1mm i polerowanie kanałów dolotowych. Koszt: ??? Końcowym produktem w/w tuningu jest potwór o mocy ok. 60KM na kole - czyli niemal 70 KM„katalogowych”!!! Jeśli komuś mało to może się pokusić o wstawienie TURBO ;) 3 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 SERWIS Wersja E,S,SM Pojemność oleju silnikowego: Wymiana samego oleju 1,7l Wymiana oleju i filtra 1,8l Silnik suchy 1,9l płyn chłodzący: 1,25l luzy zaworowe: in: 10-20 ex: 20-30 pasowanie tłoka: 0,03-0,04 mm, max: 0,12 kompresja: 1000kPa ciśnienie oleju: 40-140 kPa przy 3000obr/min swieca: NGK CR8E szczelina świecy: 0,7-0,8mm luz łańcucha napędowego w środku miedzy dwoma zębatkami: 4-5cm ilość oleju w lagach(E i S) : przód 720ml, tyl 380ml łożyska kola przedniego: 2 x 20x37x9 łozyska kola tylniego: 20X47X14, 20X42X12, 20X42X12 uszczelniacz kola przedniego:25X37X6 uszczelniacze kola tylniego: 29X42X6, 29X47X5 Serwisowanie: Wersja S/SM wymiana oleju silnikowego: co 6000km luzy zaworowe: co 24000km filtr oleju : co 2 wymiany oleju płyn chłodniczy i hamulcowy: co 2 lata wersja E/Y olej: 60mh(2400km) filtr: 60mh luzy zaworowe: 60mh (2400km) płyn chłodniczy i hamulcowy: co 2 lata Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 Gażnik DRZ w zależności od wersji posiada dwa rodzaje gaźników: E/Y gaznik KEIHIN FCR39 S/SM gaźnik MIKUNI BSR36 Gaźnik FCR39 jest jednym z najlepszych i najmniej zawodnych gaźników stosowanych w motocyklach sportowych. Stosuje go większość producentów w swoich wyczynowych motocyklach klasy 450. Charakteryzuje się on doskonałą reakcja na gaz i wysokim wykorzystaniem potencjału silnika. Natomiast słabą jego stroną jest płytka przepustnicy z której czasem łuszczy się zewnętrzna powłoka i sama przepustnica która umie pękać. W razie zauważenia jakichkolwiek pęknięć na przepustnicy lub w.w. płytki należy natychmiast wymienić przepustnice gdyż może się to skończyć wpadnięciem jej elementu do silnika. koszt przepustnicy: około 400zl. Wymieniając dysze na tuningowe najlepiej zastosować dysze JD(dostępne w US) lub dysze większe ale oryginalne. Dysze DynoJets nie zdają w tym gaźniku egzaminu. Gaźnik Mikuni stosowany w wersji S/SM jest trochę słabszym gaźnikiem. Jest on sterowany podciśnieniowo w związku z czym reakcja na gaz jest nieco ospała, a poprzez mniejsza średnicę gardzieli generuje mniejsza moc. W razie kłopotów z tym gaźnikiem sprawdzanie należy zacząć od sprawdzenia membrany przepustnicy pod katem pęknięć i szczelności. Do jego tuningu doskonale nadaje się zestaw dysz DynoJets. Ustawienia fabryczne gaźnika: FCR39: Main jet: 165 Slow jet: 45 Jet needle: OBDXP - 4 ząbek Slow air jet: 60 air jet : 90 Pilot screw: 1 i ½ obrotu Float height: 9mm BSR36 Main jet: 140 Pilot jet: 22,5 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
klansman 1 025 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 (edytowane) Wow, Paweł nudzi Ci sie w pracy, czy od tak, wena Cie poniosła:D Edytowane 17 Lipiec 2014 przez klansman 3 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 Jak szukałem motocykla wiosną to doktoryzowałem się z DRZ :-D 3 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
red 4 330 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 (edytowane) na KTMa to i profesura z mechaniki może być za mało :P ps. bardzo fajnie zebrane informacje - sm to mój faworyt :) Edytowane 17 Lipiec 2014 przez red 4 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
artex 8 447 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 (ciach) ps. bardzo fajnie zebrane informacje - sm to mój faworyt :) cóż za zaskocznie ;) 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
jasinek 6 042 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 Paweł ADMINIE nasz nie pomyliłeś forum :?: ;-) 5 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
Pawel 53 648 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 Eee, a to nie jest "pszelarstwo i ogrodnidztwo" ? :-) Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
looksgoodinblack 1 509 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 Jak szukałem motocykla wiosną to doktoryzowałem się z DRZ :-D Ale zmadrzales w pore i kupiles KTM 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
enlil 3 208 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 Jak patrzę na zdjęcia z relacji Pawła, to zazwyczaj dłubią przy DRZetach :) więc KTM chyba nie jest taki zły? :) Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
looksgoodinblack 1 509 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 DRZ to trwala konstrukcja, ale slabo sprawdza sie w terenie. Zawieszenie i waga to glowne wady Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
ARG 1 050 Zgłoś ten post Napisano 17 Lipiec 2014 slabo sprawdza sie w terenie. Zawieszenie i waga to glowne wady ojtam ojtam ;-) 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
LosTerenos 498 Zgłoś ten post Napisano 18 Lipiec 2014 DRZ to trwala konstrukcja, ale slabo sprawdza sie w terenie. Zawieszenie i waga to glowne wady Zawieszenie słabe, z tym się zgodzę ale waga? Bez przesady, różnica z 450 EXC to 5 kg... Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
zaczekaj 1 466 Zgłoś ten post Napisano 18 Lipiec 2014 Świetnie zebrane informacje. Dzięki! A właśnie jestem na etapie przesiadki z xt600 na drz400s. :) 2 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
looksgoodinblack 1 509 Zgłoś ten post Napisano 18 Lipiec 2014 Zawieszenie słabe, z tym się zgodzę ale waga? Bez przesady, różnica z 450 EXC to 5 kg... DRZe na papierze, na sucho, jest chyba tylko 1kg ciezszy od mojego 2003 EXC. Jezdzilem z kumplem, ktory mial DRZ400e i w trakcie jazdy wydawal sie jednak sporo ciezszy. Model 400s to juz zupelnie inna historia. Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
looksgoodinblack 1 509 Zgłoś ten post Napisano 18 Lipiec 2014 DRZe na papierze, na sucho, jest chyba tylko 1kg ciezszy od mojego 2003 EXC. Jezdzilem z kumplem, ktory mial DRZ400e i w trakcie jazdy wydawal sie jednak sporo ciezszy. Model 400s to juz zupelnie inna historia. KTM i DRZ 400e "romansuja w lesie" Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach