Skocz do zawartości
red

wzmocnienie subframu Xmoto / Xchallenge

Recommended Posts

ponieważ na forum jest sporo użytkowników Xchallenga to opisze tutaj swój autorski pomysł na wzmocnienie subframu

tylny subframe w xmoto i w xchallengu jest dosyć delikatny i nieprzystosowany do wożenia bagażu / paliwa, w późniejszych modelach xcountry subframe został wykonany z metalu i był już zdecydowanie bardziej wytrzymały,

teoria jest taka: ze względu na duże siły działające na końcu subframu (szczególnie przy jeździe w terenie, czy dużych dziurach gdzie zawieszenie intensywnie pracuje i siły są dynamiczne) wygina się, pęka i łamię , itp. dodatkowo koniec subframu nie jest przestrzenny (konsrukcyjnie) a wykonany z pojedynczych profili aluminiowych, ostatnim ale również ważnym elementem jest odległość mocowanego bagażu od mocowania subframu do ramy motocykla (siła x ramię = moment)

1.jpg

tyle teorii, tak wygląda to w praktyce :)

picture.JPG

picture.JPG

źródło: http://www.advrider....ad.php?t=426762

aby subframe był bardziej wytrzymały ludzie wymyślają różne patenty

picture.JPG

546463945_2BsYa-M.jpg

źródło: http://www.advrider....t=426762&page=4

mój patent jest taki:

  1. przeprojektowałem bagażnik TT (zmiana lokalizacji i wielkości otworów, zmiana geometrii całej płyty bagażnika, zmiana gr. blachy aluminiowej z 4 na 5 mm), w sumie to chyba od nowa go zaprojektowałem,
  2. doprojektowanie dwóch elementów z blachy aluminiowej gr. 5 mm mocowanych w miejsca podnóżków pasażera (stwierdziłem, że miejsca mocowania tych podnóżków powinny być w miare wytrzymałe a dodatkowo są bardzo blisko miejsca mocowania subframu do ramy motocykla),
  3. dwie rurki aluminiowe 18x1.5 mm z zagniecionymi końcami – tak aby zamocować je za pomocą śrub do aluminiowych elementów z blachy, aby rurka nie pękła przy spłaszczaniu końcówki włożyłem w nią (rurkę) kawałki blachy aluminiowej o gr. 5 mm
  4. śruby, podkładki, nakrętki (ja użyłem ze stali nierdzewnej), wszystkie śruby/nakrętki wkręcałem na klej
  5. dystanse o długości ok 20 mm wykonane z pręta aluminiowego o śr. 20 mm, przewiercone tak aby przeszła śruba, zeszlifowane tak aby stykały się całą powierzchnią z subframem i bagażnikiem,

wygląda to tak

PICT3134.JPG

PICT3170.JPG

PICT3142.JPG

PICT3148.JPG

PICT3143.JPG

PICT3157.JPG

PICT3165.JPG

od strony tłumika trzeba uważać – rurka aluminiowa nie dotyka do tłumika, ale jak silnik pracuje to tłumik tak drży, że słychać metaliczne stuki – trzeba wstawić gąbke

3.jpg

2.jpg

tak wyglądają rozrysowany bagażnik i dwa dodatkowe elementy

4.jpg

5.jpg

koszt to maks. 200 zł + kilka godzin pracy (ale to już tylko przyjemność) :)

Edytowane przez red
  • Like 9

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

i jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała: między subframe a elementy aluminiowe przykręcane w miejsca podnóżków trzeba włożyć podkładki - tak aby te elementy stykały się z subframem tylko poprzez te podkładki (subframe ma w tym miejscu bardzo nierówną powierzchnię)

tak wyglądają podnóżki pasażera

DSC_0791.JPG

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzieki za tutorial. Dobrze opisane i wykonane.

Teraz tylko opatentowac, zrobic kit i sprzedawac.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×