Skocz do zawartości
august

Światła dziękczynienia

Recommended Posts

Od jakiegoś czasu wkurzało mnie klekotanie czachy, lampy, szyby i wszystkiego co tam jest przykręcone.

Postanowiłem zrobić z tym porządek.

Na dodatek ostatnio już całkiem oberwało się mocowanie lampy:

da1845ff8a86d.jpg

Kupiłem nowe śruby, nową czachę i wszystkie drobiazgi.

a95964645d91c.jpg

6cfa598c1f9c5.jpg

Śruby imbusowe M5 z kołnierzem z hurtowni śrub sprzedającej na allegro. Nie polecam FABORY (tylko jedna długość i cena 2,30zł za sztukę), a w ASO chyba 3,60zł.

Ja zapłaciłem za całą garść kilkanaście złotych z wysyłką.

efbe5b9f8f085.jpg

Przy okazji rozkręcania całości postanowiłem dołożyć mały gadżet: światła dziękczynienia.

Zrobiłem schemacik, płytkę, schowałem w obudowie i zacząłem rezać:

d52c6a4336cc6.jpg

Użyłem do tego takiego fajnego przycisku dotykowego (piezo, więc działa w rękawiczkach). Całkowicie wodoodporny, z podświetleniem LED. W tle, pod licznikami, mam drugi taki niebieski, to przełączania funkcji termometru. Oczywiście na zdjęciu wyszło bardzo jasno, wiadomo, że świeci ładnie :)

70e366827db35.jpg

No ok, a tak to działa:

Wystarczy raz puknąć w przycisk, żeby awaryjne mrugnęły 3-krotnie. I nie trzeba zdejmować ręki z gazu :)

Edytowane przez august
  • Like 13

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

zajefajne, gratuluję pomysłu i wykonania

czy mógłbyś podesłać link gdzie kupiłeś przełącznik-przycisk podświetlony na zielono/niebiesko?

Edytowane przez red

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No bardzo ładnie :-)

Tak jak koledzy wcześniej...

Proszę o szczegóły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzięki.

Oto schemat:

81485d0ea40b4.png

Złącze X1:

1,2 - podświetlenie przycisku LED

3,4 - dowolny przycisk monostabilny na kierownicy

5 - zasilanie układu z pominięciem efektu czasowego (np. żeby podłączyć włącznik awaryjnych. Jak kupię taki po taniości to założę).

6 - masa

Złącze X2:

1 - lewy kierunek do żarówki

2 - lewy kierunek z instalacji

3,6 - zasilanie po zapłonie (wziąłem z gniazdka zapalniczki)

4 - prawy kierunek do żarówki

5 - prawy kierunek z instalacji

U1 to układ NE555, tranzystor po lewej, bez oznaczenia to dowolny PNP małej mocy, kondensator C2=10uF, a rezystancję R2 zmieniłem na 47k (za długo mrugało po wciśnięciu).

Początkowo miałem plan, żeby migać tylko tylnymi, ale zmieniłem zdanie i migają wszystkie cztery, więc piny 2 i 5 na złączu X2 zostały nie podłączone.

Piny 1 i 4 trzeba podłączyć odpowiednio do przewodów plusowych lewego i prawego kierunkowskazu. Przewody niebieskie z paskiem.

A przyciski kupiłem w TME:

http://www.tme.eu/pl...oodporne/onpow/

http://www.tme.eu/pl...oodporne/onpow/

Ale mogą być być praktycznie każde inne.

Stosując włącznik bistabilny będziemy mieć awaryjne z opóźnionym wyłączeniem.

Edytowane przez august
  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie no proste, jak metr sznurka :-D dacie radę sami, prawda Panowie? ;) to który otwiera działalność? :P

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Widzę tylko jeden problem, awaryjne to awaryjne, nie zdziwcie się jak "na zachodzie" ktoś da po hamulcach jak się mu tak podziękuję.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Full profeska. Chyba sobie coś takiego zimą w wolnym czasie zmontuje.

EDIT:

Elementy (układ, kondesator, tranzystor, dioda) montowałeś na jakiejś uniwersalnej płytce drukowanej? Jak to wszystko zabezpieczyłeś przed wodą, piachem, błotem? Jakaś obudowa hermetyczna?

Edytowane przez Mutomb
  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Full profeska. Chyba sobie coś takiego zimą w wolnym czasie zmontuje.

EDIT:

Elementy (układ, kondesator, tranzystor, dioda) montowałeś na jakiejś uniwersalnej płytce drukowanej? Jak to wszystko zabezpieczyłeś przed wodą, piachem, błotem? Jakaś obudowa hermetyczna?

Zaprojektowałem i zamówiłem normalną płytkę drukowaną. Zabezpieczona lakierem do płytek.

Obudowa nie hermetyczna, ale można uszczelnić silikonem.

Jak chcesz to mogę Ci zrobić taką płytkę przy następnej okazji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

a nieco off-topic: masz gdzieś opis tego, jak robiłeś podświetlenie zegarów?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

a nieco off-topic: masz gdzieś opis tego, jak robiłeś podświetlenie zegarów?

jest temat, gdzieś na forum, jak zrobić takie podświetlenie zegarów

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

jest temat, gdzieś na forum, jak zrobić takie podświetlenie zegarów

dzięki, poszukam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

tylko mandata za dziękczynienie można dostać :(

Za niezatrzymywanie się na zielonej strzałce podobno też :)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Widzę tylko jeden problem, awaryjne to awaryjne, nie zdziwcie się jak "na zachodzie" ktoś da po hamulcach jak się mu tak podziękuję.

nie tylko na zachodzie...

Awaryjnymi się nie dziękuję.. służą one do ostrzegania o niebezpieczeństwie.

Chcesz dziękować to przerób to na kilka mignięc prawy, lewy i wtedy będziesz gościu :) ...

Ogólnie pomysł bardzo fajny, i ładnie wykonany.

Bardzo przydatny w momencie szybko powstałego korka,,,, tego brakuje mi w moim starym motórze :/

Edytowane przez Robi
  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kierunkowskazów prawy/lewy używa się do sygnalizowania zamiaru wykonania manewru. Też może ktoś zahamować.

Dziękowanie przydaje się w korku, gdy ktoś puszką się przesunie. Zawsze jest mu miło, a nie każdy ma świadomość, że kierownicy puścić się nie da żeby machnąć ręką.

Przycisku używam wtedy gdy sytuacja na to pozwala i nie spowoduje dodatkowego ryzyka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
[...] Zawsze jest mu miło, a nie każdy ma świadomość, że kierownicy puścić się nie da żeby machnąć ręką.[...]

Zawsze jak człowiek nie wie, że się nie da, to mu w życiu łatwiej :)

Trochę bezsensowna ta uwaga o sygnalizacji manewru, ale ciągnięcie tego jest jeszcze bardziej bezsensowne.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zawsze jak człowiek nie wie, że się nie da, to mu w życiu łatwiej :)

Trochę bezsensowna ta uwaga o sygnalizacji manewru, ale ciągnięcie tego jest jeszcze bardziej bezsensowne.

Jasne, mniej wiesz = lepiej śpisz.

A to co napisałem o sygnalizacji manewru dotyczyło:

nie tylko na zachodzie...

Awaryjnymi się nie dziękuję.. służą one do ostrzegania o niebezpieczeństwie.

Chcesz dziękować to przerób to na kilka mignięc prawy, lewy i wtedy będziesz gościu :) ...

Ogólnie pomysł bardzo fajny, i ładnie wykonany.

Bardzo przydatny w momencie szybko powstałego korka,,,, tego brakuje mi w moim starym motórze :/

Edytowane przez august

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Rób jak uważasz, nie będę się przekomarzał co jest lepsze. Ja dziękuję jadąc autem lewy prawy, i tak samo motkiem kiedy nie mogę machnąć ręką lub nogą.

Na zachodzie jest dużo wyższy poziom kultury niż u nas, więc oni nie mają jakiś ustalonych wersji podziękowania. Ale wbij się szybko motkiem w ruchliwą ulicę i podziękuj awaryjnymi jednocześnie patrząc w lusterka.. zobaczysz reakcję na te światła...

Jak dla mnie to co masz to bardzo dobry pomysł o ktorym już wspomniałem... Informowanie o korku.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A jest w tym opcja żeby mrugały np 10 razy ??

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A jest w tym opcja żeby mrugały np 10 razy ??

Tak, trzeba zmienić wartość C3 na około 47uF.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×