Skocz do zawartości
wilku

stelaż pod uchwyt do navi/telefeonu

Recommended Posts

Zamarzyło mi się mieć uchwyt do telefonu/nawigacji. Ale bardzo nie chciałem na kierownicy, tyko tuż nad zegarami - żeby nie musieć wzroku odrywać i żeby zawsze był w tej samej pozycji.

Nie mam niestety takiego warsztatu do dyspozycji jak Czeczuga, więc musiałem sobie poradzić bardziej domowymi metodami i materiałami.

Krótka wersja:

Takie coś zmajstrowałem. To na razie wersja beta. Będzie kolejna.

21606952379_f6856ab21d.jpg

Dłuższa wersja:

Plan:

Plan był taki, że bazowym materiałem będzie rurka miedziana fi 15mm, a na zewnątrz dam grubościenną rurę termokurczliwą. Mocowanie to cztery śruby - te, na których trzyma się owiewka (owiewkę przymocuję później do uchwytu).

Zależało mi na tym, żeby zrobić to z jednego kawałka, bo to i estetyczniej i pewniej.Kupiłem więc metr miękkiej miedzianej rurki (wcale nie tak łatwo to dostać - wszędzie mają tylko twardą) i zacząłem kombinować z wyginaniem starą kowalską metodą, tzn. wypełniłem rurkę suchym piaskiem i zakorkowałem z obu stron.

Realizacja:

Niestety próby gięcia ciasnych łuków z barierką balkonową jako formą nie przyniosły dobrych rezultatów, więc w końcu - po zmarnowaniu metra miękkiej miedzianej rury - kupiłem metr twardej i kolanka. I giętarkę do rur.

Łączenia zrobiłem na (blacho)wkrętach (z jakiegoś starego komputera), bo lutowanie mija się z celem przy takich wibracjach.

Później wyrównałem grubość głównego elementu do grubości kolanek za pomocą koszulek termokurczliwych (zwykłych, cienkościennych, bo grubościenne tylko na zamówienie można dostać), a następnie całość oblekłem kolejną warstwą termokurczliwej izolacji - niestety na zagięciach efekt nie jest rewelacyjny, bo widać pomarszczenia. Dołożyłem jeszcze grube podkładki (z samowiercących blachowkrętów) i przymocowałem kolejną warstwą izolacji.

Wnioski, błędy, etc.:

  • miękka miedź jest za miękka - łatwo się deformuje i trudno jest zrobić idealny kształt
  • twarda miedź jest zbyt łamliwa - wyginanie o więcej niż 15-20 stopni to duże ryzyko pęknięcia (a nie mam warunków, żeby miedź zglejować, czyli rozhartować, a nawet jeśli to patrz pkt wyżej).
  • z jednego kawałka jest to cholernie trudno zrobić - warto najpierw spróbować zrobić prototyp kształtu np. z PCV, albo jednak zrobić to z kawałków - łatwiej dopasować.
  • koszulka termokurczliwa nie zgina się łatwo i pofałdowań "pod kolanami" nie wyrówna obkurczanie (spróbuję jeszcze paru metod - może coś mi się uda zmajstrować.
  • czasza GS'a jest niesymetryczna - warto to uwzględnić w projekcie
  • otwory w owiewce nie będą pasować do otworów w stelażu - otwory są w stosunku do siebie ułożone promieniście, a nie równolegle, więc dołożenie 15mm grubości rurki zmienia ich rozstaw - trzeba dorobić poprzeczki do zamocowania owiewki (tu chyba grany będzie płaskownik ze stali albo aluminium)

Więcej fot:

21172789263_a26fbac184.jpg

21605998128_5a2ddb7665.jpg

A jutro wrzucę zdjęcie z tego, jak to wygląda na motocyklu.

  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

co z tym zdjęciem z motóra bo mnie zainteresowałeś tym?? :P jak to wygląda? jak się trzyma? :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Się zastanawiam, czy nie dałoby się tego zrobić z rurki i kształtek pvc?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Teraz moja wersja (rev.01) ;)

Z racji tego, że sezon w pełni nie mam czasu na siedzenie w garażu.

1. Rozkręciłem uchwyt - została tylko śruba z zatrzaskiem mocującym pokrowiec.

2. Znalazłem dwie gumowe, jedną metalową podkładkę i nakrętkę w odpowiednim rozmiarze.

3. Uchwyt przykręciłem do mocowania deflektora.

Zrzut-ekr_shxxnse.png

4. Ogień na tłoki (testy).

Test a: do 170km/h nie odpadło :)

Zrzut-ekr_shxxxhn.png

Test b: nikt się nie czepia. Mało tego - pan w głębi kadru ma już na kufrze wypisane świadectwo homologacji ;)

Zrzut-ekr_shxxnsp.png

Zrzut-ekr_shxxnnh.png

Profesjonalna (czytaj normalna) wersja uchwytu powstanie gdy aura uniemożliwi jazdę na 2oo.

Edytowane przez Debian
  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zagapiłem się z dodaniem zdjęcia. Na motocyklu wygląda to tak (już z uchwytem na telefon):

21340796474_7212597499.jpg

21342435573_b6c927d1ef.jpg

ale nie jestem do końca zadowolony - będę robił nową wersję - na prostych rurkach, do której owiewkę będę mógł przykręcić bez kombinacji.

Się zastanawiam, czy nie dałoby się tego zrobić z rurki i kształtek pvc?

Można - ale rurka pcv jest grubsza (to w sumie dobrze), co oznacza, że kolanka i łączniki do niej będą jeszcze grubsze (to już nie za dobrze, bo to wyjdzie potwornie grube). Wyginanie PCV też do łatwych nie należy.

Edytowane przez wilku
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wyginanie odpada - chcesz proste robić :) A obróbka plastikowej hydrauliki w porównaniu do miedzianej to przepaść. No ale to taka luźna sugestia była. Szkoda że montaż tego uchwytu umiemożliwia montaż szyby.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wyginanie odpada - chcesz proste robić :) A obróbka plastikowej hydrauliki w porównaniu do miedzianej to przepaść.

Na korzyść plastiku czy Cu?

No ale to taka luźna sugestia była. Szkoda że montaż tego uchwytu umiemożliwia montaż szyby.

Nie uniemożliwia. Przerobienie otworów to nie jest jakiś duży problem. Zrobię wersję 2.0 to pogadamy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wilku , A połączyć kolana z rurka zamiast wkrętów twardym lutem ? Po podgrzaniu rurkę też się lepiej gnie . Gdybyś był w moich okolicach to temat do ogarnięcia. Sam będę też coś próbował zmajstrować bo fajny pomysł .

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A jakby jeszcze spłaszczyc koncowke rurki na goraco tam gdie jest mocowana do stelaza to byloby cieniej zeby owiewke zamocowac.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Probowałem dzis rurke 12 splaszczyc normalnie w imadle i moim zdaniem nie stracila tyle na wytrzymalosci zeby nie utrzymac telefonu czy navi w czasie jazdy po dziurach czy wertepach a jest o wiele cieniej niz 15 plus wszelkie gadzety dolozone zeby zrobic plaskie podejscie. Ja mam rocznik 00 i mam mocowanie szyby tylko na 3 srubach z czego jedna na dole na srodku zobaczymy jak to sie bedzie trzymac w dwoch miejscach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Wczoraj po testach, przymiarkach i rozebraniu części plastików zdecydowałem się na takie rozwiązanie mocowania uchwytu do telefonu. 690476e418fe12bc5751ae6c532ba2ad.jpgf153e4ca05139f6469e6e5be36b24fa7.jpg9ccdba58f8470351cdd87ffea8c40940.jpg

Efekt po złożeniu plastików:

9b0a317e76a0f0370a6dfa7cdc8e1378.jpgc608124dd3bbf6874a18c804b0083605.jpg

I co powiecie na taki patent ? Jeszcze z tym nie jeździłem ale myślę że będzie ok. Na razie zrobiłem to ze spłaszczonej rurki miedzianej , przetestuje jej wytrzymałość jeżeli będzie kiepska to będę myślał o innym materiale .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Lipa, to właśnie lubię, czyli szybkie i proste rozwiązania, bo one najczęściej są skuteczne i tanie ;-). Tylko ta miedziana "konstrukcja"musi być podparta chyba w dwóch punktach,bo inaczej to będzie forma wibratora a nie navi :-)

Pewnie zaraz odezwą się "esteci", którym Twoje rozwiązanie może nie pasować do wymagającego i drogiego lansu :roll:

pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Po testach w terenie na pewno dodam opinię co i jak się sprawuje , na postoju wydaje się dość sztywne. Do mocowania uchwytu użyłem też podkładki takiej z ząbkami , jazda pokaże słabe punkty konstrukcji.

A co do drogiego lansu , to podniosłem wartość moto bo wiadomo miedź droga .... :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Może mi się wydaje ale... Miedź..... Długie ramię... Efekt pewnie będzie taki, że telefon opadanie na licznik opierając sie o niego. Niepotrzebne mu wibracje. Wystarczy temperatura.

Robiłem taki stelaż co prawda pod trochę cięższą navi. (razem z uchwytem było koło 400g). To co poczyniłeś nie zda egzaminu. Nawet gdybyś użył stali to tak mocowany uchwyt w postaci płaskownika będzie wiotki a sam stelaż czaszy też do bardzo stabilnych nie należy,

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

odkopię...

Mutomb - widziałem fotki Twojego stelaża - z czego go robiłeś? i do czego był mocowany?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Pozwolisz, że nie będę zakładał kolejnego tematu tylko tutaj wrzucę, może ktoś z różnych pomysłów zmontuje coś swojego.

Po długim myśleniu i kombinowaniu w końcu zrobiłem sobie mocowanie navi nad zegarami. Koszt 30 zł.

- rurka aluminiowa

- dwa łączniki kątowe płaskie

- kątownik 60x60x80

- chińskie mocowanie telefonu

do końców rurek włożone i przynitowane łączniki kątowe, przykręcone pomiędzy owiewkami i szybą. Kątownik rozcięty i przynitowany na środku do rurki i do blachy z kątownika przyklejone i przykręcone mocowanie telefonu. Na końcach rurki od strony szyby przyklejona czarna pianka, żeby nie rysować szyby i schować nity.

27973045704_281f174b49_c.jpghttps://flic.kr/p/JBTaVs

27973046084_bca8f648f5_c.jpghttps://flic.kr/p/JBTb31

Jeszcze tylko myślę nad jakimś daszkiem, żeby przysłonić światło ale jest o wiele lepiej niż mocowanie na kierownicy. Uprzedzając pytania, jest prosto tylko jakoś dziwnie obiektyw mi zniekształcił :). Niestety nie zdążyłem przetestować w czasie jazdy, bo zaczęło mocno padać ale na postoju nie ma dużych drgań ale jeżeli będzie konieczność to dołożę listwę na środku aby usztywnić całość.

Edytowane przez dito
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

odkopię...

Mutomb - widziałem fotki Twojego stelaża - z czego go robiłeś? i do czego był mocowany?

Rurka stalowa o małym przekroju. Nie pamiętam ile. Spawane migomatem do oryginalnej czachy. W sumie ok ale przydały by się jeszcze dwa dodatkowe ramiona do usztywnienia. Montana z uchwytem TT to waga z tego co pamiętam ok 0.5kg i czasem wpadała w lekkie drgania.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No fajny. A czemu tak lepiej niż na kierownicy?

Wytapatalkowane z magicznego pudełka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No fajny. A czemu tak lepiej niż na kierownicy?

Wytapatalkowane z magicznego pudełka

Bo bardziej na wysokości wzroku. Jak chcesz zerknąć na GPS to nie spuszczasz wzroku z drogi przed motocyklem. Gorzej za to się obsługuje ręką w czasie jazdy. No ale przecież wiadomo, że zmian w odbiorniku nie robi się w czasie jazdy ;)

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Brawo za inwencję. Nie chcę podcinać skrzydeł samozadowolenia ale nie mieści się w ramach mojego poczucia estetyki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A mi się podoba i muszę sobie skminić do Trampka podobne :-)

wytapatalkowano

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Brawo za inwencję. Nie chcę podcinać skrzydeł samozadowolenia ale nie mieści się w ramach mojego poczucia estetyki.

mojego też nie :D, jeżeli to do mnie było. Dlatego z pozostałej części rurki zrobiłem dzisiaj wersję 2, bez zadrapań, uszkodzeń i pozbawioną wad prototypu ale koncepcja pozostała taka sama :).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Spoko, to Ty będziesz z tym jeździł. Liczy się chęć, Tobie pasuje to ok.

A mi się podoba i muszę sobie skminić do Trampka podobne :-)

wytapatalkowano

Pewnie prototyp jest do przytulenia ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Spoko, to Ty będziesz z tym jeździł. Liczy się chęć, Tobie pasuje to ok.

Pewnie prototyp jest do przytulenia ;)

A dziękuję, dziękuję. Zrobię sobie sama, jakieś tam umiejętności mam a i frajda będzie większa.

No i ja do innego motóra potrzebuje

wytapatalkowano

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×