red 4 330 Zgłoś ten post Napisano 18 Styczeń 2015 (edytowane) ponieważ na forum jest sporo użytkowników Xchallenga to opisze tutaj swój autorski pomysł na wzmocnienie subframu tylny subframe w xmoto i w xchallengu jest dosyć delikatny i nieprzystosowany do wożenia bagażu / paliwa, w późniejszych modelach xcountry subframe został wykonany z metalu i był już zdecydowanie bardziej wytrzymały, teoria jest taka: ze względu na duże siły działające na końcu subframu (szczególnie przy jeździe w terenie, czy dużych dziurach gdzie zawieszenie intensywnie pracuje i siły są dynamiczne) wygina się, pęka i łamię , itp. dodatkowo koniec subframu nie jest przestrzenny (konsrukcyjnie) a wykonany z pojedynczych profili aluminiowych, ostatnim ale również ważnym elementem jest odległość mocowanego bagażu od mocowania subframu do ramy motocykla (siła x ramię = moment) tyle teorii, tak wygląda to w praktyce :) źródło: http://www.advrider....ad.php?t=426762 aby subframe był bardziej wytrzymały ludzie wymyślają różne patenty źródło: http://www.advrider....t=426762&page=4 mój patent jest taki: przeprojektowałem bagażnik TT (zmiana lokalizacji i wielkości otworów, zmiana geometrii całej płyty bagażnika, zmiana gr. blachy aluminiowej z 4 na 5 mm), w sumie to chyba od nowa go zaprojektowałem, doprojektowanie dwóch elementów z blachy aluminiowej gr. 5 mm mocowanych w miejsca podnóżków pasażera (stwierdziłem, że miejsca mocowania tych podnóżków powinny być w miare wytrzymałe a dodatkowo są bardzo blisko miejsca mocowania subframu do ramy motocykla), dwie rurki aluminiowe 18x1.5 mm z zagniecionymi końcami – tak aby zamocować je za pomocą śrub do aluminiowych elementów z blachy, aby rurka nie pękła przy spłaszczaniu końcówki włożyłem w nią (rurkę) kawałki blachy aluminiowej o gr. 5 mm śruby, podkładki, nakrętki (ja użyłem ze stali nierdzewnej), wszystkie śruby/nakrętki wkręcałem na klej dystanse o długości ok 20 mm wykonane z pręta aluminiowego o śr. 20 mm, przewiercone tak aby przeszła śruba, zeszlifowane tak aby stykały się całą powierzchnią z subframem i bagażnikiem, wygląda to tak od strony tłumika trzeba uważać – rurka aluminiowa nie dotyka do tłumika, ale jak silnik pracuje to tłumik tak drży, że słychać metaliczne stuki – trzeba wstawić gąbke tak wyglądają rozrysowany bagażnik i dwa dodatkowe elementy koszt to maks. 200 zł + kilka godzin pracy (ale to już tylko przyjemność) :) Edytowane 18 Styczeń 2015 przez red 9 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
red 4 330 Zgłoś ten post Napisano 18 Styczeń 2015 a tu jest z TT - http://shop.touratechpolska.pl/small-luggage-rack-aluminium-bmw-g-650-xchallenge.html znam takiego jednego, któremu ten bagażnik pękł a dodatkowy zbiornik paliwa spadł i wyprzedził go :rolleyes: Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
red 4 330 Zgłoś ten post Napisano 18 Styczeń 2015 i jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała: między subframe a elementy aluminiowe przykręcane w miejsca podnóżków trzeba włożyć podkładki - tak aby te elementy stykały się z subframem tylko poprzez te podkładki (subframe ma w tym miejscu bardzo nierówną powierzchnię) tak wyglądają podnóżki pasażera 2 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach
looksgoodinblack 1 509 Zgłoś ten post Napisano 19 Styczeń 2015 Dzieki za tutorial. Dobrze opisane i wykonane. Teraz tylko opatentowac, zrobic kit i sprzedawac. 1 Udostępnij tego posta Odnośnik do posta Udostępnij na stronach