Skocz do zawartości
megagame

F650RR - kiedyś musiało do tego dojść

Recommended Posts

Adas wyprowadzil sie do austrii wiec pozostaje Ci kontakt mailowy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ano wyprowadziłem się ale nadal chętnie doradzę.

Na razie w temacie się nic nie ruszyło, przesiadłem się trochę na rower ostatnio i większość czasu spędzam w górach.

Jak tylko się troszkę kasy pojawi, mam w planach odwiedzenie Toura-zrzynacza kasy ;). A póki co raz w miesiącu kupuję jakieś rzeczy do moto więc jak przyjadę do polski, będzie nowa aktualizacja tematu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dawno mnie nie było na forum nawet bardzo dawno więc nie śledziłem postów.

Gratuluję projektu.

Ja również mam coś takiego od roku tylko ze na starej f-ce: przód ktm WP razem z półkami i 21cali koło od ktma (teraz czas na tył) więc również służę pomocą ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dawno mnie nie było na forum nawet bardzo dawno więc nie śledziłem postów.

Gratuluję projektu.

Ja również mam coś takiego od roku tylko ze na starej f-ce: przód ktm WP razem z półkami i 21cali koło od ktma (teraz czas na tył) więc również służę pomocą ;)

No to wrzucaj foty i sklecaj relację!!!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dawno mnie nie było na forum nawet bardzo dawno więc nie śledziłem postów.

Gratuluję projektu.

Ja również mam coś takiego od roku tylko ze na starej f-ce: przód ktm WP razem z półkami i 21cali koło od ktma (teraz czas na tył) więc również służę pomocą ;)

witam wrzuć fotki jak fka wygląda na tym zawieszeniu również zabieram się do zmiany ale nie mogę się z tym pozbierać finansowo , jak najbardziej również chcę zastosować takie zawieszenie na przodzie nie koniecznie z tak wielkim kołem co nie znaczy że nie będzie :)

czy docisk klocków pasuje do zawiechy od kata bez problemu ?

czy długość sztycy jest również odpowiedni ?

z jakiego Ktm zapożyczyłeś te lagi ?

jak rozwiązałeś montaż stacyjki ?

jak wygląda oś skrętu czy są ograniczniki skrętu ?

jak się na tym zawieszeniu prowadzi motorek ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

witam wrzuć fotki jak fka wygląda na tym zawieszeniu również zabieram się do zmiany ale nie mogę się z tym pozbierać finansowo , jak najbardziej również chcę zastosować takie zawieszenie na przodzie nie koniecznie z tak wielkim kołem co nie znaczy że nie będzie :)

czy docisk klocków pasuje do zawiechy od kata bez problemu ?

czy długość sztycy jest również odpowiedni ?

z jakiego Ktm zapożyczyłeś te lagi ?

jak rozwiązałeś montaż stacyjki ?

jak wygląda oś skrętu czy są ograniczniki skrętu ?

jak się na tym zawieszeniu prowadzi motorek ?

Sorki, jakimś dziwnym trafem nie zauważyłem posta :/.

Hamulce przyszły razem z zawieszeniem więc nie miałem problemu z klockami. Aczkolwiek husabergowy hamulec jest mniejszy z przodu więc i hamuje słabiej z mniejszą tarczą. Ani tarcza ani zacisk nie pasuje do nowego zawieszenia. Jedyne rozwiązanie to zakup tarczy i zacisku z wersji adv z lc4 rocznika z tym zawieszeniem. Tamte wersje miały większą tarczę i inny adapter do zacisku.

Długość sztycy półek nie była odpowiednia. Trzeba było dospawać chyba 1cm.

Lagi zaporzyczone z husaberga. Te same lagi były w ktmie lc4 z chyba roczników 99-02 w wersji adv (może też w normalnej). Generalnie lagi to WP50 extreme.

Zdjęcia z rozwiązaniem problemu stacyjki znajdziesz w temacie. Po prostu wyciąłem ją ze starej półki i po wykonaniu dwuch otworów przymocowałem do nowej półki :).

Ograniczniki skrętu są w półce wykonane za pomocą jednej śruby z kontrą po lewej i prawej stronie. Zakres skrętu z półką od tych lag jest ciutkę mniejszy jednak ja nie odczyłem dyskomfortu z tego powodu, a może nawet dla mnie lepiej. Nie lubie za bardzo skręconej kierownicy bo na parkingu można przez to łatwo glebę zaliczyć :).

Hmm, już dawno temu przestałem jeździć po drogach asfaltowych przez to zawieszenie, bo każdy kilometr zapierdalania bezdrożami daje teraz niesamowitą radość. Jedyny problem to wychamowanie potem tego prawie 200kilowego potwora jak się za bardzo rozpędzisz :).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Po długim okresie poza krajem wróciłem wreszcie na dłuższe wakacje i... zamiast odpoczywać wziąłem się za kolejne modyfikacje.

Udało mi się jakiś czas temu zakupić damper skrętu Scotts'a do R1. Niestety ze wdględu na całkowicie inny sposób montażu trzeba były pokombinować i wykonać coś co podwoli utrzymać damper na kierownicy. Ponieważ miałem już stalowe wałki, które wykorzystywałem jako podwyższenia kierownicy, wykorzystałem to żeby przyspawać troszkę obrobiony płaskownik.

Potem troszkę spawania, gómówki żeby ładnie spawy wyglądały, malowanie i oto wynik.

IMAG0048.jpg

IMAG0049.jpg

IMAG0050.jpg

Kolejną częścią będzie kolejny płaskownik, który będzie trzymał bolec w pozycji nieruchomej względem ramy. Będzie on przykręcony do otworów na ramie wykorzystywanych do trzymania środkowej osłony plastikowej z przodu. Mam nadzieję że nie pomyliłem nigdzie wymiarów.

Jak tylko przetestuję zabawkę na piaskach i w lesie dam znać jaki efekt dała modyfikacja.

  • Like 6

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam witam :). Kurde, ile ja czekałem żeby wreszcie dobrać się do GS'a. Tyle projektów czeka a czasu tak mało :).

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

się ma Adaś działaj działaj w końcu masz wakacje przecież nie będziesz się opalał

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Sorki, jakimś dziwnym trafem nie zauważyłem posta :/.

Hamulce przyszły razem z zawieszeniem więc nie miałem problemu z klockami. Aczkolwiek husabergowy hamulec jest mniejszy z przodu więc i hamuje słabiej z mniejszą tarczą. Ani tarcza ani zacisk nie pasuje do nowego zawieszenia. Jedyne rozwiązanie to zakup tarczy i zacisku z wersji adv z lc4 rocznika z tym zawieszeniem. Tamte wersje miały większą tarczę i inny adapter do zacisku.

Długość sztycy półek nie była odpowiednia. Trzeba było dospawać chyba 1cm.

Lagi zaporzyczone z husaberga. Te same lagi były w ktmie lc4 z chyba roczników 99-02 w wersji adv (może też w normalnej). Generalnie lagi to WP50 extreme.

Zdjęcia z rozwiązaniem problemu stacyjki znajdziesz w temacie. Po prostu wyciąłem ją ze starej półki i po wykonaniu dwuch otworów przymocowałem do nowej półki :).

Ograniczniki skrętu są w półce wykonane za pomocą jednej śruby z kontrą po lewej i prawej stronie. Zakres skrętu z półką od tych lag jest ciutkę mniejszy jednak ja nie odczyłem dyskomfortu z tego powodu, a może nawet dla mnie lepiej. Nie lubie za bardzo skręconej kierownicy bo na parkingu można przez to łatwo glebę zaliczyć :).

Hmm, już dawno temu przestałem jeździć po drogach asfaltowych przez to zawieszenie, bo każdy kilometr zapierdalania bezdrożami daje teraz niesamowitą radość. Jedyny problem to wychamowanie potem tego prawie 200kilowego potwora jak się za bardzo rozpędzisz :).

Wielkie dzięki za odp.:)

pozdrawiam jak będę miał jeszcze pytania to piszę na PW.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Dzisiaj odebrałem adapter pod tarczę 320mm. Adapter był potrzebny ponieważ piasta jest pod tarczę o średnicy 120mm, rozstaw otworów to 135mm. Tarcza, którą kupiłem ma 127mm, rozstaw otworów 143mm o średnicy otworu 6,5mm. Adapter jest potrzeby żeby nowe otwory w większej tarczy były zabezpieczone od wewnątrz.

Jeszcze trzeba dorobić adapter pod zacisk oryginalny od GS'a.

Myślałem nad zastosowaniem zacisku od wersji supermoto jednak 1. część osób odradza ze względu na zero-jedynkowe działanie hamulca 2. przy kole 21" zacisk haczył by o szprychy a odsunięcie tarczy adapterem od piasty spowodowało by jej haczenie o amortyzator.

Mam nadzieję że zacisk od GSa przy tej tarczy będzie odpowiedni.

Koszt profesjonalnego zrobienia adaptera 110zł włącznie ze szlifowaniem pod dopasowanie do tarczy :).

Tarczę kupiłem jakąś chińską za 450zł. Przede wszystkim oszczędnie w razie gdyby coś poszło nie tak.

IMAG0054.jpg

IMAG0052.jpg

IMAG0053.jpg

Edytowane przez megagame

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Obrobiłem także płaskownik 16mm. Otwór na trzpień od Scottsa powinien mieć idealnie 8mm, niestety mój płaskownik jest ze stali utwardzanej więc i wiertło mi troszkę biło i otwór ma więcej niż 8mm przez co trzpień lekko się porusza na boki. Jak będę miał czas oddam część do anodowania żeby otwór zmniejszył średnicę - to powinno wyeliminować ruchy trzpienia.

Otwór na trzpień troszkę mi się też przesunął :P. Otwory mocowania do ramy oddalone są od siebie o 52mm.

IMAG0055.jpg

Jako że mocowania plastików w ramie okazały się być przyspawane do ramy pod lekkim kątem w stosunku do osi główki ramy, otwór na trzpień musiał być także pod kątem żeby był równoległy do osi. Dzisiaj już mnie wieczór zastał przy mocowaniu badziewia tak więc fotki całości na moto zrobię jutro.

IMAG0056.jpg

Edytowane przez megagame

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A... udało mi się dzisiaj delikatnie przetestować damper - na razie tylko w piasku i na drodze.

Na ulicy jest bez zmian.

Na piasku jeszcze nie zdążyłem się przyzwyczaić, tak duża zmiana :). Generalnie wcześniej koło latało we wszystkie strony przez co ciężko było sterować kierunkiem jazdy. Teraz kierownica nadal przesuwa się w lewo i prawo ale tylko w 1/4 w stosunku do tego co było poprzednio. Dodatkowo kierownica w tym przypadku przesuwa się płynnie, nie chaotycznie,

Reasumując, na piasku można czuć się pewniej w czasie jazdy i nie trzeba walczyć z kierownicą.

Jeżeli pogoda jutro dopisze, przetestuję damper bardziej i zdam relację.

Moim zdaniem damper przyda się najbardziej na piasku oraz w błocie i koleinach. Tak więc jeżeli GS nie jest wykorzystywany często w tych warunkach, modyfikacji nie polecam ze względu na cenę - mnie używany damper kosztował 1200zł, dodatku jest to damper od wersji szosowej.

Wersja offroad nie blokuje ruchu kierownicy kiedy ta prostuje się. W przypadku wersji drogowej damper działa zawsze.

No i oczywiście zainteresowanych czeka troszkę roboty przy dorobieniu mocowań ponieważ nie ma ich dla małego GS'a.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Czuję się zakłopotany po moim wcześniejszym poście w tym temacie http://f650gs.pl/topic/3510-kolo-18-cali-na-tyl-do-650-gs-dakar/. Po minionym weekendzie kiedy mi tylne koło latało jak szalone na małych głebokich dziurach prawdopodobnie jednak zdecyduję się sam na zmianę na 18".

Odkąd moto testuję z nowym zawieszeniem wszystko jest jeszcze dla mnie dość nowe i na początku uznawałem takie latanie tylnego zawieszenia za normalne ale teraz już nie.

Takie moje małe spostrzeżenie:

Zauważyłem jedną ważną rzecz. Z zawieszeniem od KTM'a przód znacząco się podniósł. Mam przez to wrażenie, że środek ciężkości przeniósł się lekko na tył a zmieniona geometria powoduje duże obciążenie tyłu. Mam nadzieję, że założenie większego koła wyeliminuje ten problem i wyprostuje troszkę moto.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Więc tak, nie udało mi się ze względu na porzegnanie znajomych i dużą ilość alkoholu dokończyć hamulca i przetestować GSka.

Mam natomiast obiecane fotki.

IMAG0057.jpg

Po założeniu tarczy okazało się że adapter tarczy lekko haczył dolną część amortyzatora, czego przy mierzeniu nie zauważyłem.

Na szczęście po dokręceniu śrub okazało się że jest minimalna przerwa na kartkę papieru :P - ma się to szczęście :).

IMAG0058.jpg

Po wywierceniu dużych otworów w plastikach na mocowanie bolca wszystki ciasno weszło. Trzeba było jednak poświęcić najwięcej czasu właśnie na mierzenie wszystkiego co do dziesiątych milimetra żeby idealnie się przykręciło bez luzów.

Musiałem także odwrócić damper w drugim kierunku, inaczej nie był bym w stanie go wsunąć między podwyższenia kierownicy bo już przykręcony bolec przeszkadzał.

Tutaj także dużo szczęścia bo normalnie żeby odwrócić to badziewie pod damperem trzeba mieć specjalne narzędzie - na szczęście udało mi się beb niego. Płytka w którą wchodzi bolec odeszła od dampera dość lekko. Niestety otwór na bolec nie został wywiercony pod kątem prostym w stosunku do dampera, ale nie szkodzi, wszystko działa :).

IMAG0062.jpg

Tutaj natomiast jest już gotowy szablon do pomierzenia - posłuży do zrobienia adaptera pod zacisk. Płaskownik jaki będzie użyty to 16mm. Pocięty zostanie najpierw na dwie części, które potem będą pospawane. Pierwsza będzie przykręcona do amortyzatora a druga do zacisku. Przy czym ta do zacisku docelowo będzie mieć 12mm natomiast pierwsza część w miejscu mocowanie do amortyzatora wyfrezowana zostanie także na 12mm. Cały zabieg ma na celu przesunięcie miejsca styku dwóch części o 4mm względem styku z amortyzatorem. Czemu? Bo o tyle musi być przesunięty zacisk żeby idealnie wszedł na tarczę. Widać to przy łączeniach tych płytek aluminiuwych ze zdjęcia, między nimi są podkładki na 4mm.

Mam nadzieję że nagwintowane 12mm lekko utwardzonej stali wystarczy żeby dokręcić śrubami adapter do amortyzatora.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A propos adaptera do tarczy. Ludzie przerabiajacy pod/z supermoto na enduro w ktmie uzuwaja jakichs gotowych odlewanych adapterow. Moze warto poszukac, ppszperac. Ja mialbym troche obawy z jakims spawanym z 2 czesci.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No właśnie przeszło mi to przez myśl. Problem w tym, że ja mam mocowanie do BMKi a w związku z tym mam inny rozstaw tych bolców co mocują zacisk do tego czegoś co trzyma klocki.

O spaw natomiast się nie boję. Jak się inwertorówką przeleci porządnie to nie ma bata żeby spaw poszedł. Prędzej mi płaskownik pognie :). Dodatkowo oba płaskowniki w miejscu łączenia będą nagwintowane, potem skręcone razem a potem się zetnie łeb śruby i także zaspawa :). No nie ma bata żeby to poszło... przynajmniej tak sobie wmawiam :P.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Brembo w KTMie i w BMW jest (chyba) takie samo. W każdym razie tył jest toczka w toczkę ten sam. Tylko inny adapter do montażu na ośce/wahaczu. Przód jest możliwe, że podobnie. A tarcza jakie ma fi?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Niestety przód jest na 100% inny ponieważ mierzyłem i różnica to chyba 2mm w odległości bolców.

Tarcza ma 320 - większych nie było :P.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ciekawy projekt, może się kiedyś na takowy u siebie zdecyduje :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Polecam. Swoją drogą będę miał na sprzedaż lagi na którym teraz jeżdżę bo zmeiniam na jeszcze większe ;). Półkę i zacisk do niego ma na sprzedaż koleś od którego będę kupował tą większą wersję WP50'ki.

Koła pasują od starszych KTMów. Trzeba tylko sztycę wyprasować i potem lekko obrobić. Pełen opis w moim temacie znajdziesz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Udało się dokończyć najtrudniejszą rzecz ze wszystkich do tej pory, tj. adapter pod zacisk hamulcowy standardowy do BMW. Został on wykonany z dwóch płaskowników z utwardzonej stali (16mm i 10mm). Płaskowniki po odpowiednim wyprofilowaniu i nagwintowaniu zostały razem skręcone śrubami i potem pospawane w każdym miejscu łączenia.

Zanim płaskowniki zostały wyprofilowane gumówką, odpowiedni wzorzec został wykonany najpierw z aluminiowych blaszek żeby mniej więcej ogarnąć jak będzie zrobiony adapter, potem z kartonu 4mm.

Podczas frezowania za dużo materiału zostało zebrane co spowodowało, że zacisk był przesunięty względem tarczy o 0.5mm czyli tarcza dotykała cały czas klocków hamulcowych. Znalazłem jednak podkładki aluminiowe, które włożyłem między zacisk i adapter co rozwiązało problem.

Najtrudniejsze było dopasowanie otworów w płaskownikach, żeby zacisk odpowiednio ułożył się względem tarczy. Jeden błąd i bum, kupę roboty na nic.

Trzeba było także zakupić jeszcze dłuższy przewód hamulcowy, minimum 125mm wraz z końcówkami linki. Ja pokusiłem się na 145mm w razie czego gdybym kiedyś zmieniał na ciutkę większe zawieszenie.

Oczywiście motocyklem o wiele bezpieczniej się teraz jeździ na drogach. Nie wiem na ile tarcza 320mm zmieniła charakterystykę hmowania, ale myślę że nie ma dużej różnicy w stosunku do standardowej tarczy do GS'a.

IMAG0004.jpgIMAG0006.jpgIMAG0009.jpgIMAG0007.jpg

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×