Skocz do zawartości
Logan

Zmiana żarówki, a może i (bi)ksenon?

Recommended Posts

Muszę przyznać, że mimo czyściutkiego reflektora, uważam iż przednia lampa mojej F daje za mało światła. Niby świeci normalnie, jak na ten model, ale z racji mojego zamiłowania do nocnych wędrówek po lasach i generalnie nocnej jazdy: Zauważyłem żarówkę H4 OSRAM NIGHT BREAKER. Niby +90% światła. Testował ją ktoś? Czy faktycznie mogę liczyć na taką poprawę? Może jest jakaś lepsza żarówka?

Druga sprawa, to oświetlenie ksenonowe, czy jak w przypadku mojego reflektora, biksenonowe. Z tego co się orientuję, nielegalne, ale wolę się upewnić tutaj. W przypadku ksenonów musi być poza żarnikiem i przetwornicą jeszcze inny odbłyśnik, prawda?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

z moich doświadczeń wszelkie "super" żarówki niezależnie od producenta są znacznie mniej trwałe niż zwykłe. A nie lepiej dołożyć jakiś dodatkowy reflektor?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

to kwestia subiektywna, ale ja odczułem zmiane ze zwykłego philipsa na nightguarda, zapewne z Osramami będzie ta sama sytuacja - u mnie poprawiło się w kwestii po ciemku w deszczu, światło się nie ropraszało i cokolwiek zacząłem widzieć :lol: ostatnio po jakiś 2latach spaliła się i zmieniłem (u Peterki na podwórku) z powrotem na starą, którą woziłem w zapasie :lol: kurde znowu 80zł wydać mnie słabo łechta :lol:

Druga sprawa, to oświetlenie ksenonowe, czy jak w przypadku mojego reflektora, biksenonowe. Z tego co się orientuję, nielegalne, ale wolę się upewnić tutaj. W przypadku ksenonów musi być poza żarnikiem i przetwornicą jeszcze inny odbłyśnik, prawda?

teoretycznie niby powinien być, ludzie zmieniali żarówki na te xeny i chwalą, problem w tym że u nas jest H4 czyli bi , a znowu nie chwalą sobie ludzie długich świateł w formie xena, coś tam odnoście czasu osiągania tam tych swoich wartości świetlnych, a kwestia że długich uzywa się chwilowo/pstrykowo :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Niestety muszę potwierdzić słowa poprzednika, odnośnie mniejszej trwałości "super" żarówek, znajomy założył Night Breakera, owszem ze światła które dawała BYŁ zadowolony bo spaliła się ostatnio, nie pamiętam kiedy ją zakładał ale na pewno w tym sezonie czyli nawet pół roku nie poświeciła. Jeździła w Bandicie czyli sama szosa także nadmierna wilgoć, wstrząsy itp terenowe przygody jej nie zaszkodziły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ja mam doświadczenia tylko z jedną żarówą (tak więc może to być wyjątek potwierdzający zasadę) własnie dlatego że ten philips nightguard przetrwał 2 lata około 8-10tyś w tym w dużym procencie telepaje w hard off :lol:

ale marketingowo zgadzała by się Wasza teoria - czym droższe (w produkcji i reklamowaniu) tym powinieneś je częściej kupować :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeszcze widziałem patent dwuwłuknowej, gdzie mijania są na ksenonie, a drogowe na zwykłym włóknie, ale to jakiś dziwny patent, bo nie wiem, jak z zasilaniem- przecież ksenon ma mniejszy pobór mocy, poza tym musi to strasznie wyglądać :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

jesli cos takiego istnieje to musi mieć rozszyte kable: xen do przetwornicy a włókno z długich prosto do kabli - kolega w LC8 wymienił mijania na xenon a długie zostawił zwykłą żarówkę i różnica była mega śmieszna : do mijania dołączał długie to pojawiała się taka słabiutka smużka żółtawego światełka :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie wiem czy odpowiadac czy nie lepiej napisac ze nie wiem nie znam sie nie orientuje ... ale napisze co mi tam...

Logan co to znaczy pobor mocy ?

Xenon pracujac ma okreslona moc wyrazona w watach - 10, 18, 35, 50W - w zastosowaniach motoryzacyjnych najczesciej stosowane sa zarniki D2S, D2D o tych 2 ostatnich mocach (w nurkowaniu w zasadzie wszystkie powyzsze).

Inna rzecza jest pobor prąau. W trakcie pracy przetwornice zasilajace xenony pobieraja 3-6A, przy zapłonie gdy palnik jest rozgrzewany potradia pobierac i 20 - 40A - na przetwornicy powinien sie znalezc Imax. W miare jak zarnik sie rozgrzewa i osiaga wlasciwa temperature barwowa pobor pradu maleje. Gdy uruchamiasz Xenona (czy tez HIDa jak sie je nazywa ) widac wyraznie jak swiatlo zmienia barwe skokowo, stopniowo zwieksza sie jego natezenie i wreszcie osiaga wlasciwy kolor i poziom jasnosci. Majac jako dlugie tylko xenon zapomnij o mrugnieciu - nie zaleca sie wylaczania przetwornicy i zarnika dopoki nie osiagna pelnych parametrow pracy - a to chwile trwa.

Jakims tam wyjsciem jest bi-xenon - albo w projektorze bixenonowym z ruchoma wbudowana przeslona, albo udawany zarowka z ruchoma przeslona na jej czesci.

Wsadzenie przetwornicy i zarowki xenonowej o mocowaniu H4/H7 do standardowego reflektora niestety moze powodowac oslepianie innych kierujacych. Zarowka jest wyzsza i reflektor nie skupia swiatla tak jak powinien w skutek czego jest ono bardziej rozproszone.

Uzycie dedykowanych reflektorow soczewkowych tez nie rozwiazuje do konca problemu (w XCh mam wsadzone 2 bi-xenonowe projektory od Infinity FX35) - w tym reflektorze jest przeslona poruszana elektromagnesem ktora odcina gorna czesc wiazki na swiatlach mijania. problem w tym ze te swiatla swieca na mijania dosc szeroko - w samochodzie to zaleta - tutaj problem - plaska plama swiatla sie przechyla w zakretach razem z motocyklem.

Na dlugich w terenie jest jasno ...

tyle przynudzania - ide sie pakowac - w koncu jutro o 7 rano ruszamy na zlot do klodzka (przez Ukrainskie karpaty)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No i wszystko jasne. A pobór mocy, dlatego, że nie cała moc idzie w pracę. Masz moc bierną, czynną i pozorną. Szerokiej drogi do Kłodzka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Przyznam sie że mnie miota na boki jak widze "hand made" xenony. Oślepiają jak cholera.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

I dzięki. Teraz czas po nową żaróweczkę :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Miałem założony chiński bixenon, zamiast H4 i nie polecam. Niewielka poprawa oświetlenia, trwałość palnika ok.2000km-po prostu lipa.Teraz założyłem H4 osram night breaker, jest trochę lepiej jak zwykłe H4, zrobiłem 4tyś. i świeci nadal, więc z trwałością nie jest źle. No i koszt do zaakceptowania, dałem coś ok.25zł.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zgodnie z instrukcją (a już się bałem, że będę musiał rozbierać pół przodu): viewtopic.php?f=20&t=1042&start=0&

Założę dziś OSRAM NIGHT BREAKER PLUS H4 12V 60/55W. +90% światła, +35m widoczności, +10% do bieli :) Ciekawe ile z tego okaże się prawdą :lol: Dla pewności jeszcze raz umyję reflektor :lol:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No to czekamy na relacje.

Ja codziennie, jak przechodze kolo Efki, patrze na ten kwadratowy reflektor i mysle jak go wymienic na cos innego ;P To jedyna rzecz, ktora wizualnie mnie w Efce razi :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

I już po wymianie. Różnica jest jak dzień do nocy :lol: Przy obecnej żarówce, stara świeciła jak te z małego fiata. Innymi słowy długie świeciły, jak mijania teraz :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Troche po czasie, ale co tam.

Interesowałem się trochę tematem.

W przypadku starszych eFek, z ryflowanym szkłem, wymiana na xenon jest możliwa, ale pracochłonna.

Po pierwsze - zmiana szkła klosza. Musi być gładkie. Ryflowane zniszczy wiązkę światła. Czyli klosz albo wymienić na czysty (poliwęglan albo dobre szkło) albo spolerować na gładko.

Po drugie - musisz zastosować soczewkę. Odbłyśnik w kloszu nie jest przystosowany do kierowania strugi światła (od tego ryflowanie na kloszu). Najprostszym sposobem jest chyba kupno zestawu w którym soczewka jest wkręcana w miejsce żarówki H4 i jest to soczewka Bi-Xenon. Wtedy nie martwisz się mruganiem, bo długie i krótkie to ten sam żarnik. Zmiana strumienia światła odbywa się przez przesunięcie przesłony w soczewce. Doczytałem jeszcze, że barwa światła najlepiej 6000, wtedy z zewnątrz nie widać niebieskiej poświaty i mniej kusi panów od wypisywania druków ścisłego zarachowania.

Ja powiem tak - kupiłem używany klosz z wersji ST. Jak fundusze pozwolą pobawię się w przeróbkę. Wg wszelkich danych technicznych pobór mocy nie powinien przekroczyć tego, co pobiera H4 więc bilans byłby na zero, a nawet na plus. Xenony niby mają 35W tylko.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×