Pawel

Ciekawostka podróżnicza

8 postów w tym temacie

Znalazłem w sieci coś takiego, osoby które planują wysłanie swojego motocykla poza Europę pewnie to zainteresuje

motosamsara.pl

Gdzie jest ślicznotka ? Gdzie mój motocykl? Gdzie jest granica wytrzymałości nerwowej.. 
Opiszmy krótko sytuację : wyruszyłem z Polski na Słowację, Węgry itd. Do Anglii - tam z Londynu do Stanów Zjednoczonych. Motocykl drogą lotniczą trafia na lotnisko JFK na podstawie dokumentu Air Way Bill (AWB) . Po 10 miesiącach motocykl wraca do Polski promem. Trafia na strefę Cargo w Siedlcach (?) I celnik wymaga odemnie karnetu ATA . Jest to dokument potwierdzający tożsamość motocykla ( że ślicznotka to ta sama śliczna maszyna która wyjechała do USA) jeżeli nie mam dokumentu ATA należy zapłacić CŁO - 29 % wartości rynkowej motocykla + kosztów przesłania.. na szybką matematykę jest to około 4500 zł ! 
Tak !
4500 (cztery i pół tysiąca polskich złotych ) za motocykl którego wartość rzeczywista to jedynie ogromny sentyment i wspomnienia ! 
Oczywiście się nie zgadzam z tym faktem, bo cło płaci się za motocykl który jest sprowadzany zza granicy. Mój motocykl jest zarejestrowany i opłacony w Polsce już dawno ! Oczywiście posiadam na to odpowiednie dokumenty . 
Mało tego.. udało się załatwić certyfikat z firmy transportowej w Angli potwierdzający który motocykl został wysłany (dokument posiada nr VIN) 
Mimo wszystko.. Celnik wciąż odmawia wydania motocykla.
A od pewnego czasu unika nawet rozmowy telefonicznej.. 
Udało mi się skontaktować z panią kierownik Krajowej Izby Gospodarczej (wydają karnety ATA) która poinformowała mnie o tym, że nie można wydać ATA rok po wysłaniu motocykla, zaproponowała jednak, że mogą zalegalizować oświadczenie, że Yamaha jest moją POLSKĄ własnością. 
Celnik stwierdza że..
1.dokument kupna sprzedaży
2.karta pojazdu
3.dowód rejestracyjny
4.rachunek za zapłacenie podatku
5.dokument EPA (wymagane na wjazd do USA)
6. AIR WAY BILL
7. Certyfikat tożsamości motocykla wydany przez firmę transportową z UK do USA 
8. W/w zalegalizowane oświadczenie w Krajowej Izbie Gospodarczej 
.. nie są wystarczającymi dokumentami by uznać że TO POLSKA MOJA WŁASNOŚĆ.

Obecnie sprawa trafia do Ministerstwa Finansów, które są organem nadrzędnym Zarządu Głównego Izby Celnej..

To chyba tyle.

Update: Celnik sugeruje wywóz "na Ukrainę" i wrócenie do kraju na kołach . 
Po czym informuje że nie ma pomysłu jak to rozwiązać i kieruje mnie do kierownika - z którym rzekomo już rozmawiałem. 
Co za kraj.. 
Sytuacja dalej stoi..

 

21764996_507892852879537_194549433415066

.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

niestety przy przerzucaniu sprzętu "przez" USA trzeba bardzo uważać na papiery, bo dokładnie tak to się może skończyć. Mam znajomego żołnierza który zabrał swoje auto z PL do Niemiec, na misje w bazie NATO. Baza NATO była na terenie bazy amerykańskiej, auta dostają lokalne tablice, ale są niejako przypisane do bazy w której stacjonuje żołnierz . Przy powrocie okazało się że auto z formalnego punktu widzenia było zarejestrowane jakby na terenie USA (baza amerykańska), więc żeby zarejestrować ponownie w kraju trzeba je... zaimportować i opłacić. Mimo że fizycznie nigdy nie opuściło Europy, a wcześniej było kupione normalnie w kraju z wszystkimi opłatami. Pewnie cos pokręciłem, ale mniej więcej taki klimat akcji był, która chyba ostatecznie skończyła się negatywnie dla delikwenta, bo przepisy się obroniły.

I wcale się nie śmieję, bo za chwilę będę naprawdopodobniej zabierał motocykl do Norwegii, niby blisko ale poza UE, więc jak kiedyś będę chciał go przywieść z powrotem to pewnie też wyjdą jakieś kwiatki.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Powinieneś kupić tablicę rejestracyjną BRUNO  i będzie sprawa prosta .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak byłem niedawno w urzędzie to akurat mieli na kupce rejestracje CB 648GS. Ale jak spytałem babki to 650GS nie miała, ktoś wybrał wcześniej. Do auta oczywiście.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Do aut są inne tablice , inna kupka inny wzór . Nie dostanie moto 2x tablice do auta , nie ma takiej opcji

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
16 godzin temu, BrunoJ napisał:

....  rejestracje CB 648GS. Ale jak spytałem babki to 650GS... 

CB 650GS to chyba za długi numer jak na jednoślad ;)

CB 650GS mógłby być, ale na auto. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Przeca napisałem ze do auta. To jako ciekawostka była. Tablica z "Bruno" tez na moto by nie podeszła"

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz