Skocz do zawartości
fincher

[s] fzs 600 zblokowany na kat. A2

Recommended Posts

Fincher, chcesz sprzedać moto, ok, ale nie wprowadzaj forumowiczów w błąd! Zmieniłem temat wątku

Tu trochę wiadomości dla zainteresowanych:

http://www.motogen.p...ii-A2,5269.html

MOTOCYKLE NA PRAWO JAZDY KATEGORII A2

Oczywiste jest, że z całym zamieszaniem ze zdawaniem prawa jazdy na motocykl łączy się finalnie… jazda na motocyklu. Najlepiej tym wyśnionym i wymarzonym, ale chociażby ze względów finansowych nie zawsze jest to możliwe. Po wprowadzeniu nowych przepisów na prawo jazdy kategorii A2 dojdą nam d

Oczywiste jest, że z całym zamieszaniem ze zdawaniem prawa jazdy na motocykl łączy się finalnie… jazda na motocyklu. Najlepiej tym wyśnionym i wymarzonym, ale chociażby ze względów finansowych nie zawsze jest to możliwe. Po wprowadzeniu nowych przepisów na prawo jazdy kategorii A2 dojdą nam dodatkowe ograniczenia.

Przypomnijmy – kategoria A2 jest nowością w przepisach. Ustawodawca nie ograniczył jej ze względu na pojemność skokową silnika, lecz ze względu na moc maszyny. Po uzyskaniu tego prawa jazdy będzie można kierować jednośladem rozwijającym do 35 kW (48 KM) o stosunku masy do mocy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg.

Co to w praktyce oznacza? Przeglądając nasz rynek motocyklowy, odpowiedź na pytanie, czy będzie można jeździć danym motocyklem, czy też nie, wcale nie jest taka prosta.

PROBLEM UŁAMKÓW

Wystarczyło kilka minut przestudiowania danych technicznych podawanych przez producentów, aby pojawiły się pierwsze wątpliwości. Czy liczy się masa sucha, czy po zalaniu wszystkich płynów, czyli stan tzw. gotowy do jazdy? W każdym dowodzie rejestracyjnym wbita jest masa mokra, więc powinniśmy kierować się właśnie tą wartością. Czy 0,3 kW wystarczą, aby zlikwidować pojazd z listy tych dozwolonych? Czy stosunek mocy do masy większy od limitu o 0,1 dyskwalifikuje motocykl na kategorię A2? Cała prawda znajduje się w danych homologacyjnych pojazdu, do których, niestety, nie mieliśmy dostępu.

NA PIERWSZY OGIEŃ WEŹMY NOWE POJAZDY Z SALONU:

Yamaha

Z bogatej oferty Yamahy na wstępie odpada polecana dla początkujących i na wskroś łagodna XJ6. Przyczyna jest prosta – 78 KM nijak mają się do nowych regulacji. Jeżeli chcesz poruszać się motocyklem naked bike, rozwiązaniem mogłaby być MT-03, jednak moc 35,3 kW wykracza delikatnie poza przyjęty limit. Pewnie będzie to można załatwić malutką zwężką, która symbolicznie obniży moc. Pytanie, czy to rzeczywiście komukolwiek potrzebne.

Miłośnicy terenowych singli będą mogli przebierać w rodzinie XT (660R, X i Tenere), choć silnik jest wspólny z MT-03 i dotyczy ich ten sam problem delikatnej nadwyżki mocy.

Jeżeli moc i gabaryty 250-tki są dla Ciebie zadowalające, bez problemu pod A2 łapią się WR250X, WR250R, YBR250 oraz skuter X-Max 250.

Co ciekawe, najmniejszy cruiser Yamahy, XVS 950 Midnight Star, dysponuje w serii mocą 39,4 kW, więc miłośnicy chromów będą musieli kombinować.

Zwolennicy praktycznych maksiskuterów mogą być spokojni. Zarówno T-Max, jak iYP400 Majesty dysponują osiągami pasującymi pod A2.

Honda

Oczywiście 250-tki przechodzą bez problemu. W tym przypadku będzie to debiutująca niedawno VTR 250 oraz nowość na ten sezon, CBR250.

Dzięki umiarkowanej mocy cała gama criuserów opartych na silniku 750 ccm, czyli VT750S, Shadow 750, Shadow Spirit 750 i Shadow 750 Black Spirit, wpisują się w wyznaczone limity. Również i tym razem maksiskutery są górą, przez co SH300i i SW-T400 mogą odnotować zwiększone zainteresowanie. W limity nie wpisze się tylko największy maksiskuter z automatem, Silverwing 600, który po tegorocznej modernizacji będzie nazywał się SW-T600.

Suzuki

Ciekawostka! Jedyne pojazdy powyżej 125 ccm, spełniające warunki, to skutery: Sixteen 150, Burgman 200 i Burgman 400.

Kawasaki

Zieloni w swojej ofercie na kategorię A2 oferują 250-tki: znaną i całkiem popularną ze względu na przystępną cenę Baby Ninję, 250R, oraz KLX250. Z mocą 35 KW (48 KM) idealnie pasuje nam do zestawienia nowość, retro klasyk Kawasaki W800. Jest tylko jeden szkopuł – zamówienia były przyjmowane już zimą. Motocykl rozszedł się jak świeże bułeczki i będzie problem z kupieniem nowej sztuki.

Reszta rynku

Japonia już się Wam znudziła? Problem w tym, że większość europejskich producentów motocykli oferuje sprzęty dostarczające emocji, a nie praktyczne wozidełka. Przeszukując oferty nowych pojazdów, naszą uwagę zwróciła Aprilia Pegaso 650, która posiada przeszczepiony z Yamahy silnik (seria XT). Mamy też Moto Guzzi Nevadę 750. Niestety, bez większych ingerencji nie ma szans, aby poruszać się jakimkolwiek BMW, KTM, Ducati, Triumphem czy Harleyem.

Motocykle używane

Tu motocykli jest sporo. Pozwoliliśmy sobie, zamiast wymieniania całej listy konkretnych modeli, określić raczej grupy pojazdów. Na szczęście nieśmiertelna pozycja dla początkujących, Suzuki GS500, łapie się w nowe ograniczenia. Gorzej, żeHonda CB500 już nie. Motocykliści z dopiero co odebranym prawkiem A2, poszukujący motocykla używanego, powinni zwrócić swoją uwagę na sprzęty typu funbike, enduro i softchopper. Kawasaki KLE500, Suzuki Freewind, Yamaha XT600, Honda Dominator, Yamaha 535 Virago… Dzięki umiarkowanej mocy można na nie wsiadać bez obaw.

Czy to już koniec?

Niekoniecznie. Ustawodawca zostawił furtkę w postaci ograniczenia fabrycznej mocy motocykla. W ustawie zapisano, że maszyna na kategorię A2 nie może powstać z motocykla o mocy dwukrotnie większej niż 35 kW. Dlatego też wspomnianą Yamahę XJ6 możemy ograniczyć, bo połowa osiąganej przez nią mocy to 39 KM, natomiast prawie 200-konnego BMW S1000RR już nie.

Na koniec zacytuję Tomka Kulika, z którym przeprowadzaliśmy wywiad na temat nowych regulacji:

"Czyli jeżeli ktoś wsiądzie na dwudziestoparoletniego ruska, który nie ma hamulców i ma kiepskie zawieszenie, ale spełnia warunki, to jest dobrze. Jednak jeżeli ktoś siada na zdławionego Fazera, który waży tyle samo albo mniej, ale ma doskonałe hamulce i dobre zawieszenie, to już jest źle? To absurd!".

i dalej w temacie:

http://www.swiatmoto...awem_jazdy.html

Poniżej dane fabryczne sprzedawanego modelu:

ModelYamaha FZS 600 Fazer

Rok2001

KategoriaNaked bike

SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU

Pojemność skokowa599 ccm

Typ silnikaRzędowy czterocylindrowy

Ilość suwów4

Moc maksymalna95.00 KM (69.3 kW)) przy 11500 RPM

Maksymalny moment obrotowy61.00 Nm (6.2 kgf-m or 45.0 ft.lbs) przy 9500 RPM

Średnica cylindra x skok tłoka62.0 x 49.6 mm

ZasilanieGaźnik

Liczba zaworów na cylinder4

Skrzynia biegów6 biegowa

Wtórne przeniesienie napęduŁańcuch

WYMIARY I WAGI

Waga na sucho189 kg

Wysokość siodła790 mm

Rozstaw osi1,415 mm

PODWOZIE

Skok zawieszenia przedniego120 mm

Skok zawieszenia tylnego120 mm

Opona przednia110/70-ZR17

Opona tylna160/60-ZR17

Hamulec przedniDwutarczowy

Średnica przedniej tarczy (lub bębna)298 mm

Hamulec tylniJednotarczowy

Średnica tylnej tarczy (lub bębna)245 mm

PRĘDKOŚĆ I PRZYSPIESZENIE

Prędkość maksymalna225.0 km/h (139.8 mph)

Stosunek mocy do masy0.5026 HP/kg

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

69.3kw<70kw. Czyli mOżna zgodnie z prawem dostosować go do wymogów kat a2. Motocykl zablokowany do wymaganego limitu 35kw ma stosunek mocy do masy 0.18kw/kg. Czyli wszystko zgodnie z prawem i nie ma mowy o żadnych przekrętach. Można legalnie jeździć z kat a2, nie rozumiem wątpliwości.

Mógłbym prosić o informacje w jaki sposób wprowadzam w błąd?

Edytowane przez fincher

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ok, prosić zawsze można:

1. Być może można go dostosować (chyba?) bo moc fabryczna nie przekracza dwukrotność dopuszczalnej mocy, co jest w ustawie , i co ważniejsze, czy jest dostosowany w chwili obecnej.

2. Moc graniczna dla A2 to <35,0 kW (ok 48 KM), stosunek mocy do masy jest drugim warunkiem ograniczenia a nie jednym z dwóch ograniczen do wyboru. Chcesz o tym podyskutować z panami z drogówki? Zaręczam że racja nie bedzie po Twojej stronie. Niestety, część panów z drogówki potrafi dokładnie liczyć i zasadniczo zna większość przepisów. I na dodatek potrafi dokładnie weryfikować dowód rejestracyjny.

3. Jak dostosujesz maszynę na A2 i motocykl będzie miał świadectwo rzeczoznawcy i uzyskasz ważne badania techniczne z wpisanymi wartościami zgodnymi z przytoczonymi wyżej przepisami to wtedy będzie dopiero motocyklem dopuszczonym do jazdy z kat. A2. Szczegóły powyżej. Tak jak powyżej o dławieniu do 35kW motocykla o mocy nominalnej powyżej 70kW.

Tak przy okazji, nie posądzam Ciebie Fincher o celowość wprowadzenia w błąd a raczej o niepełną znajomość szczegółów w przepisach, proszę poczytaj mój poprzedni post dokładnie, poszukaj szczegółowych przepisów na stronach internetowych i sprawa będzie jasna . Sprzedając moto na forum musisz się liczyć z tym że Twoje informacje będą weryfikowane przez innych. Powodzenia w sprzedaży!

P.S. Sam wpadłem we własne sidła! :oops: :oops: :oops: Zweryfikowane i poprawione! Przepraszam zainteresowanych!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kurcze, Cykli, trochę się zapętliłeś... Z matematyki której mnie uczono 69,3 kW to jednak mniej niż 70 kW - czyli ten konkretny motocykl można dostosować do wymogów A2. Po dostosowaniu (zablokowaniu) stosunek mocy do masy także będzie przepisowy. Dodatkowo z ogłoszenia (przynajmniej ja tak rozumiem) wynika że motocykl wypluł na hamowni 91 KM ale w tej chwili jest zablokowany do 35 kW. Inna rzecz czy naprawdę jest zablokowany, czy tylko na papierze...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zablokowany, jak ktoś chce . Nie lubię po prostu jak ktoś zarzuca mi kłamstwo etc. Ustawę o kierujących przewertowałem bardzo dokładnie, mój fazer spełnil wszystkie warunki przed jak i po blokadzie aby Można zaliczyć go do "motocykl na a2". Również rzeczoznawca pzmotu nie dopatrzył się żadnej niezgodności z prawem. 91KM było przed blokadą, sprawdzenie mocy nominalnej było wymagane do uzyskania kompletu dokumentów.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

ok, każdy ma prawo do swojego zdania. Rzeczoznawca też. Ja też odnośnie tematu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Czyli wyglada na to ze Cykli liczy stosunek mocy do masy przed kastracja a fincher po kastracji. Stad cala dyskusja? Bo juz nie rozumiem w czym problem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja właśnie też nie, tylko odpieram żażuty odnośnie tego że wprowadzam w błąd/oszukuję. Dodatkowo w ustawie nie ma mowy o stosunku moc/masa motocykla przed blokadą a tylko po blokadzie, czyli można zakończyć tą dyskuję stwierdzeniem że Fazer jest na A2 a Cykli nie miał racji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

My gadu, gadu .. , ale konkretów brak.

A co jest wpisane w dowodzie rejestracyjnym ?

Jak widnieje tam moc ? - bo że na hamowni ... ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Literówka i ortograficzny w jednym słowie :( nie mam nic na swoje usprawiedliwienie. W dowodzie jest 18KW i stosunek 0.095. Tak wiem co myślicie, ale to dłuższa historia.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Fincher, my NIC nie myślimy :-D ale czasami czytamy. Czyli w dowodzie rejestracyjnym masz uwzglednione zmiany? W takim razie edytuj porządnie pierwszy post i ogłoszenie i bedzie gitara. Z Twojego ogłoszenia wynika że moto był sprawdzony na hamowni i miał/ma 91 koni (?) a poniżej że jest zblokowany bez żadnych szczegółów dotyczących wpisu w dowodzie. To kto ma rację? Gdybym miał kat. A2 i chciał kupić Twoje moto to tak bym odczytał ogłoszenie: gość ma fajne moto do sprzedania, nominalnie moto miało lub ma 91 KM i teraz jest jakoś zblokowane albo i nie i cholera wie jak mnie potraktują policjanci przy kontroli.

Fincher, wyjaśnię Ci dlaczego tak wertuję temat: kilka lat temu kupiłem synowi samochód na B1, (kat. B1 - pojazd o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, maksymalna moc użyteczna silnika nie może przekraczać 15 kW/21KM). Wprawdzie nie miałem problemów z rejestracją, kikakrotne kontrole policji też nie skonczyły się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, ale sprzedając samochód musiałem udowodnić że samochód spełnia wszystkie wymagane wymogi. Nie wdając sie w szczegóły, cieszę się że ten problem mam za sobą. A z racji dość częstych kontaktów z drogówką, oraz instytucjami warunkujacymi wypłatę odszkodowań dla ofiar wypadków rzeżbiłem powyższy temat. Z mojej strony jako moderatora, mogę zadeklarować zmianę tytułu postu jeśli motocykl faktycznie spełnia warunki na A2. Pozdrawiam!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Fincher, my NIC nie myślimy :-D ale czasami czytamy. Czyli w dowodzie rejestracyjnym masz uwzglednione zmiany? W takim razie edytuj porządnie pierwszy post i ogłoszenie i bedzie gitara. Z Twojego ogłoszenia wynika że moto był sprawdzony na hamowni i miał/ma 91 koni (?) a poniżej że jest zblokowany bez żadnych szczegółów dotyczących wpisu w dowodzie. To kto ma rację? Gdybym miał kat. A2 i chciał kupić Twoje moto to tak bym odczytał ogłoszenie: gość ma fajne moto do sprzedania, nominalnie moto miało lub ma 91 KM i teraz jest jakoś zblokowane albo i nie i cholera wie jak mnie potraktują policjanci przy kontroli.

Fincher, wyjaśnię Ci dlaczego tak wertuję temat: kilka lat temu kupiłem synowi samochód na B1, (kat. B1 - pojazd o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, maksymalna moc użyteczna silnika nie może przekraczać 15 kW/21KM). Wprawdzie nie miałem problemów z rejestracją, kikakrotne kontrole policji też nie skonczyły się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, ale sprzedając samochód musiałem udowodnić że samochód spełnia wszystkie wymagane wymogi. Nie wdając sie w szczegóły, cieszę się że ten problem mam za sobą. A z racji dość częstych kontaktów z drogówką, oraz instytucjami warunkujacymi wypłatę odszkodowań dla ofiar wypadków rzeżbiłem powyższy temat. Z mojej strony jako moderatora, mogę zadeklarować zmianę tytułu postu jeśli motocykl faktycznie spełnia warunki na A2. Pozdrawiam!

... W dowodzie jest 18KW i stosunek 0.095. Tak wiem co myślicie, ale to dłuższa historia.

Jak myślicie, że błędny wpis ( nierzeczywisty ) uratuje was podczas zdarzenia którym zainteresuje się prokurator, albo ubezpieczyciel taki zapis zakwestionuje to raczej jesteście w błędzie. FZS 600 - 18 kW ? To już jest podejrzane ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jak myślicie, że błędny wpis ( nierzeczywisty ) uratuje was podczas zdarzenia którym zainteresuje się prokurator, albo ubezpieczyciel taki zapis zakwestionuje to raczej jesteście w błędzie. FZS 600 - 18 kW ? To już jest podejrzane ;)

Nie uratuje! Sprawdzone!Liczą sie tylko dokumenty i fakty-dowód, opinia rzeczoznawcy, szczegółowy protokół badania technicznego, potrafią sprawdzić monitoring z danego dnia na stacji diagnostycznej, potrafią sprawdzić monitoring ze sklepu naprzeciwko stacji czy faktycznie taki motocykl był danego dnia i o danej godzinie badany na stacji diagnostycznej i czy faktycznie ten diagnosta faktycznie sprawdził ten motocykl-niestety!A chodziło o odszkodowanie za trwałe inwalidztwo. :-(

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Błędny wpis były w chwili gdy blokada zostanie wyjęta, gdy blokada jest na swoim miejscu nikt nie udowodni ze jest inneczej niż wskazują na to dokumenty.

Wiem że te dane odnośnie mocy wyglądają hmm śmiesznie, ale blokadę wykonywałem "na oko" a na hamownie jechałem 80km z moto na przyczepce i nie miałem możliwości tego poprawić na szybko. Dlatego jest jak jest. A że cała procedura zmiany mocy to był koszt ponad 700zł to zostawiłem to już. Zamiast dokładać kolejne kilka setek kupiłem nowy napęd do moto :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

:cool:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kiedyś wyjąłem FABRYCZNĄ wbita w niemiecki brief blokadę z hondy CBF600. Blokada to przykręcona jedną śrubką do korpusu przepustnic odpowiednio wycięta blaszka która ogranicza ruch przepustnicy do ok. 1/3. Wcale się nie dziwię że robiąc to na oko wyszło mniej niż chciałeś - ciężko ucelować skokiem przepustnicy w dokładną moc, ale można byłoby się posłużyć wykresem i zobaczyć przy jakich obrotach jest najbliżej wymaganej i tak ustawić "blaszkę" ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×