Skocz do zawartości
klansman

Rekuse - co o tym sądzicie....?

Recommended Posts

Od połowy czerwca nie wsiadam na moto z powodu kłopotów ze ścięgnami w lewym nadgarstku - kontuzja niby blacha ale totalnie mnie uziemiła. Ale do rzeczy.....

Jest taki amerykański wynalazek "Rekluse" sprzęgło automatyczne do różnych modeli motocykli. Jest o do BMW F 650 GS. Wynalazek polega na wykorzystaniu siły odśrodkowej do automatycznego załączania i wyłączania sprzęgła, dzięki czemu nie musimy operować lewą ręką. Patent wykorzystywany głównie przez zładowników motocrossowych,ale nie tylko... poniżej link do filmiku gdzie koleś zamontował sprzęgło rekluse do Kawasaki KLR650...czyli do maszyny dość zbliżonej przeznaczeniem i właściwościami trakcyjnymi do naszych sprzętów....

8uhoU2dquVg

Największy minus tego ustrojstwa to jego cena... przy obecnym kurcie euro, to ok. 2400pln... :evil:

Teraz najważniejsze pytanie, czy ktoś z Was miał do czynienia w jakimkolwiek motocyklu z takim sprzęgłem??? W jeździe crossowej i mega off - to już wiem z bezpośredniej relacji sprawdza się wyśmienicie. Skraca czas przełączania biegów, "wybacza" błędy niewłaściwie dobranego biegu i ponoć ma dłuższą żywotność niż oryginalne sprzęgła seryjne..

http://www.atvzone.pl/tuning/rekluse-sprzeglo-odsrodkowe-dla-sportu

Moja wątpliwości to właściwie jedynie sprowadzają się do tego jak to sprzęgło będzie działało w Dakarze, gdy i tak 85% moich jazd to asfalt. Z tego 70% to dojazdy do pracy - miejskie korki... I tu nadal mnie zapewniano, że powinno być ok, albo nawet bardzo ok....ale czy tak będzie...?? :?:

Rekuse w Polsce to rzadkość wiec mam kłopot z obiektywnymi relacjami o jego wadach i zaletach....

W każdym razie jetem zdeterminowany do jego zakupu, dziś już wstępnie zamówiłem i jak się wszystko ułoży, czyli zbiorę kasę i sprzęgło dopłynie z USA to będę je miał ok 5 września i na zlot się doturlam...Jazda na normalnym sprzęgle póki co nie wchodzi nadal w grę...

Tutaj link na dokumentacje techniczną sprzęgła dedykowanego dla GS-ów...

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B0FmtqBKb_OQZDRlYWYxZGYtMWRhNS00Y2M2LWI4OTktZGY4MWJiODdmMGZh&hl=pl

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Na początku chcę powiedzieć, że nie mam żadnych doświadczeń odnośnie tego patentu. Zastanawia mnie jaki Twoja jazda będzie miała wpływ na stan dłoni ( nadgarstka ) Zdrowie ponad wszystko! Oczywiście, że wykluczenie klamki pomoże, ale czy trzymanie kierownicy, drgania, a co za tym idzie obciążenie nadgarstka nie będzie działało przeciw leczeniu i powrotu do zdrowia? Nie jestem lekarzem, ani nie uznaję się za znawcę tematu - tak tylko się forumowo zastanawiam. Bo szkoda by było kasy i do tego jeszcze bardziej pogorszyć swój stan zdrowia, ale może się mylę - to jest możliwe i niech tak będzie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Znam gosica ktory to zalozyl Rekluse do Dakar'a. Jak z nim jezdzilem po blocie i dziurach to narzekal ze nie ma hamowania silnikiem, zwlaszcza mu to doskwieralo przy zjazdach z gory, poza tym to byl zadowolny. Dawno z nim nie gadalem wiec nie wiem jak sie Rekluse sprawia na dluzsza mete...

Jeszcze jedno, motorka nie da sie zapalic na pych z Rekluse. To chyba dziala podobmnie to sprzegielek odsrodkowych stosowanych w skuterach jezeli sie nie myle.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Życzę Ci powodzenia! Myślę, że osób doświadczonych trzeba szukać przede wszystkim w USA i może także wśród userów XChallenge’a, który z racji budowy jest predystynowany raczej do bardziej offowych zastosowań. Na pewno do niego ludzie prędzej zakładali Rekluse. Poszukam, może co znajdę ciekawego.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Podobno można hamować silnikiem, ale trzeba „załączyć sprzęgło” - „...you have to blip the throttle...”. Jest to opisane nawet w dokumentacji załączonej przez Klansmana.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Podobno można hamować silnikiem, ale trzeba „załączyć sprzęgło” - „...you have to blip the throttle...”. Jest to opisane nawet w dokumentacji załączonej przez Klansmana.

To chyba przy np. zjeździe z górki na niższym biegu przy wyższych obrotach, co by sie owo sprzęgło załączyło... :twisted: jeśli tak to myślę że kwestia czasu i technika jest do opanowania.. :)

Swoją drogą trochę za bardzo mi to pachnie skuterem :) no ale jeśli miałoby to klansmanowi pomóc w jego niedomaganiach to czemu nie, a tym bardziej, że to on płaci. :)

Do tego dodam, że chętnie przy najbliższej okazji zobaczyłbym na żywo jak to działa, montuj i do Kłodzka na nowym sprzęgle przyjeżdżaj. :)

Powodzenia! :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Na początku chcę powiedzieć, że nie mam żadnych doświadczeń odnośnie tego patentu. Zastanawia mnie jaki Twoja jazda będzie miała wpływ na stan dłoni ( nadgarstka ) Zdrowie ponad wszystko! Oczywiście, że wykluczenie klamki pomoże, ale czy trzymanie kierownicy, drgania, a co za tym idzie obciążenie nadgarstka nie będzie działało przeciw leczeniu i powrotu do zdrowia? Nie jestem lekarzem, ani nie uznaję się za znawcę tematu - tak tylko się forumowo zastanawiam. Bo szkoda by było kasy i do tego jeszcze bardziej pogorszyć swój stan zdrowia, ale może się mylę - to jest możliwe i niech tak będzie.

Lekarze Jarku to temat długi jak rzeka....:) , ale nie o tym ma byc wątek. Oczywiści zdecydowanie lepiej by było gdybym nie jeździł na moto...to już stwierdziła pani Magda- rehabilitantka, zwracając się do mnie słowami.... może to znak, że ta ręka boli i przestaniesz jeżdzic na motocyklu bo to takie niebezpieczne.... zgoda,ale.... i na tym koniec zdrowotnych dywagacji:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Kasa nie mała, ale z drugiej strony jeśli co sezon będę tracił kilka tygodni na leczenie zapalenia ścięgien to inwestycja warta ryzyka, biorąc pod uwagę, że Dakaram zamierzam pojeździć kilka sezonów....

Zeskuteryzowania się Dakara jakoś się nie obawiam :) no chyba, że 3/4 światowej czołówki crossowej jest zeskuteryzowana :)

Hamowanie silnikiem przy zjeździe góry jest możliwe dokładnie tak jak opisuje Dakarowy, czy juz Tenerowy...bo się pogubiłem.... :)

Sprzęgło rekluse działa bez poślizgu od 2000 rpm... dlatego nie zalecają jazdy poniżej tej prędkości obrotowej aby nie doprowadzić do przedwczesnego zużycia tarcz sprzęgła,ale kto jeździ Gs-em przy takich prędkościach....:)

Zastanawia mnie tylko jak np zmieniać biegi gdy rozpędzam moto dość agresywnie, powiedzmy na każdym biegu do ok 5,5 - 6 tys rpm....jak wtedy? bo teoretycznie sprzęgło trzyma do 2 tys rpm....

I jeszcze jedno...jak uważacie co powinienem wymienić przy okazji gdy będę miał na wierzchu sprzęgło... uszczelka pokrywy z pewnością a jak z pompa wody?? przebieg Dakara to 26tyś.

uciekam :beer: na wódeczkę, pzdr

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Sprzęgło rekluse przeglądacza bez poślizgu od 2000 rpm... dlatego nie zalecają jazdy poniżej tej prędkości obrotowej aby nie doprowadzić do przedwczesnego zużycia tarcz sprzęgła,ale kto jeździ Gs-em przy takich prędkościach....:)

Zastanawia mnie tylko jak np zmieniać biegi gdy rozpędzam moto dość agresywnie, powiedzmy na każdym biegu do ok 5,5 - 6 tys rpm....jak wtedy? bo teoretycznie sprzęgło trzyma do 2 tys rpm....

klansman

do 2000 obr/min sie slizga powyzej zalacza biegi - > zmieniasz albo odpuszczajac gaz ponizej tych 2000 obrotow...

albo (tak jak i bez rekluse) mozesz i wrzucac biegi i je zrzucac wogole (pomijajac ruszanie) bez wciskania klamki ... kwestia techniki :roll:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Na początku chcę powiedzieć, że nie mam żadnych doświadczeń odnośnie tego patentu. Zastanawia mnie jaki Twoja jazda będzie miała wpływ na stan dłoni ( nadgarstka ) Zdrowie ponad wszystko! Oczywiście, że wykluczenie klamki pomoże, ale czy trzymanie kierownicy, drgania, a co za tym idzie obciążenie nadgarstka nie będzie działało przeciw leczeniu i powrotu do zdrowia? Nie jestem lekarzem, ani nie uznaję się za znawcę tematu - tak tylko się forumowo zastanawiam. Bo szkoda by było kasy i do tego jeszcze bardziej pogorszyć swój stan zdrowia, ale może się mylę - to jest możliwe i niech tak będzie.

Jarek, prawdopodobnie nie tyle drgania co ten specyficzny ruch zamkniętej na kierownicy dłoni ściągającej sprzęgło spowodował u mnie ten stan zapalny. Ten nadgarstek kilka lat temu połamałem, mam ograniczona ruchomość i jak to pięknie ujął pan doc, pourazową skłonność do stanów zapalnych ścięgien w obrębie lewego nadgarstka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Sprzęgło rekluse przeglądacza bez poślizgu od 2000 rpm... dlatego nie zalecają jazdy poniżej tej prędkości obrotowej aby nie doprowadzić do przedwczesnego zużycia tarcz sprzęgła,ale kto jeździ Gs-em przy takich prędkościach....;)

Zastanawia mnie tylko jak np zmieniać biegi gdy rozpędzam moto dość agresywnie, powiedzmy na każdym biegu do ok 5,5 - 6 tys rpm....jak wtedy? bo teoretycznie sprzęgło trzyma do 2 tys rpm....

klansman

do 2000 obr/min sie slizga powyzej zalacza biegi - > zmieniasz albo odpuszczajac gaz ponizej tych 2000 obrotow...

albo (tak jak i bez rekluse) mozesz i wrzucac biegi i je zrzucac wogole (pomijajac ruszanie) bez wciskania klamki ... kwestia techniki :roll:

no dobra ale czy to znaczy,ze rekluse ma zastosowanie tylko do ruszania, a później i tak trzeba zmieniać biegi tak jakby bez sprzęgła. Przecież jeżdżąc normalnie nie będę czekał aż obroty silnika spadną do 2000 rpm ;) aby rekluse rozłączył napęd....

a druga sprawa jak sie ma sprawa bez sprzęgłowego zmieniania biegów...nie niszcz to skrzyni biegów??

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Są dwa zestawy rekluse dla BMW w Europie. chwila wahania i zadatkowałem. Po przyjeździe z urlopu będzie na mnie czekało. Ponawiam pytanie czy jest coś czym powinienem się zając gdy będę miał rozebrane sprzęgło. Będę miał na 'wierzchu" tez pompę wody, jakieś uszczelniacze warto prewencyjne wymienić przy takim przebiegu - ok 26 tys...

Czy po zmianie sprzęgła należy wymienić olej, czy tez mogę wlać ten który wypuszczę...ma przebieg ok 4,5 tys...I czy sprzęgło się dociera?? tzn, czy po wymianie kompletnego sprzęgła powinienem wcześniej wymienić olej??

I jeszcze jedno...będę miał do sprzedania kompletne sprzęgło ;) z przebiegiem ok 26 tys w stanie prawdopodobnie bardzo dobrym. pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Część odpowiedzi:

- raczej wymień olej. Podczas spuszczenia zawsze jest jakieś prawdopodobieństwo zabrudzenia oleju. Najgorsze są ziarenka piasku i inne twarde brudy nawet jak są niewielkie. Można to jakoś filtrować, ale ja bym raczej wymienił wraz z filtrem. W przypadku decyzji o użyciu starego oleju - należy go odstawić na dłuższy czas (kilka godz. ) i delikatnie zlać z góry zostawiając na dole pewną ilość oleju z osadem.

- nawet jak nowe sprzęgło jakoś tam będzie się docierać to w mojej ocenie w tym przypadku nie ma potrzeby pośredniej wymiany oleju

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nowy olej to grosze w porównaniu z komfortem psychicznym.

W tej okolicy jest tez pompa wody - machnij ja i będziesz miał z głowy.

Więcej chyba nie trzeba.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Część odpowiedzi:

- raczej wymień olej. Podczas spuszczenia zawsze jest jakieś prawdopodobieństwo zabrudzenia oleju. Najgorsze są ziarenka piasku i inne twarde brudy nawet jak są niewielkie. Można to jakoś filtrować, ale ja bym raczej wymienił wraz z filtrem. W przypadku decyzji o użyciu starego oleju - należy go odstawić na dłuższy czas (kilka godz. ) i delikatnie zlać z góry zostawiając na dole pewną ilość oleju z osadem.

- nawet jak nowe sprzęgło jakoś tam będzie się docierać to w mojej ocenie w tym przypadku nie ma potrzeby pośredniej wymiany oleju

Dzięki Jarek, o to mi właśnie chodziło.

Olej i filtr oczywiście wymienię, bo jak wspomniał Alik, cena niewielka a spokój gwarantowany:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Nowy olej to grosze w porównaniu z komfortem psychicznym.

W tej okolicy jest tez pompa wody - machnij ja i będziesz miał z głowy.

Więcej chyba nie trzeba.

Alik, a w pompie co jest do wymiany?

Musze do piątku zgromadzić niezbędne cześć tak, aby po powrocie z urlopu odebrać sprzęgło i poskładać całość do kupy. Po prawie 3 miesięcznej przerwie pojeździć kilka dni i do Kłodzka :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Elektrician wymieniał niedawno i może podzieli się nr części.

Z tego co wiem full zestaw z BMW to uszczelniacz, o-ring, plastikowy wirniczek i trzpień, na którym to wszystko wiruje.

Wyedukowałem się jeszcze i można zmienić także uszczelniacz dźwigni zmiany biegów, uszczelniacze dźwigni wysprzęglika. Ew. uszczelka pod lewy karter (sprzęgłowy) na wypadek W i uszczelka pod pokrywę pompy wody.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Alik, czy musze spuszczac wode z uklady chlodzenia i kolejne pytanie czy pozniej bedzie potrzeba jakiegos odpowietrzania ukladu??

Wiem juz,ze sprzeglo reguluje sie w dwojaki sposob. Po pierwsze sa 3 sperzyny, ktore okreslaja predkosc obrotowa silnika, przy ktorej nastepuje zasprzeglanie. Kolejna regulacja to ilosc kulek 27 lub 24 na tarczy dociskowej sprzegla, ktore odpowiadaja za sile docisku tarcz sprzeglowych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Do wymiany uszczelnień tak, czeka Cię również wymiana płynu chłodniczego na nowy. Odpowietrzenie jest proste.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

reasumując... przy instalacji rekluse, wymieniem olej i filtr, nowy płyn chłodniczy i nowa uszczelka pod pokrywę

pompy wody.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

nie do końca. ;)

Przy instalacji rekluse wymieniasz olej, filtr. A przy okazji płyn chłodniczy, uszczelniacz pompy wody+ośka+wirnik+ ew. 2-3 dodatkowe uszczelniacze (na dźwigni zmiany biegów oraz na dźwigni wysprzęglika).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
nie do końca. ;)

... uszczelniacz pompy wody+ośka+wirnik+ ew. 2-3 dodatkowe uszczelniacze (na dźwigni zmiany biegów oraz na dźwigni wysprzęglika).

Alik, zakładając, że powyższe póki co nie sprawia problemów zamierzam to ominąć i ograniczę się tylko do koniecznych wymian.Sprzęgło, aż nadto zakłóciło mój budżet....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Rozumiem - ten zestaw o zdaje się, ze 120 PLN + płyn. A uszczelniacze to może kilkanaście PLNów.

A gdzie zakładasz Rekluse? W cenie mogliby Ci założyć i dać na to gwarancję za taką kasę. ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Rekluse zakładam w garażu...u siebie w garażu :beer:

Wszędzie zapewniają, że nie jest to zbyt skomplikowane... czytam, patrze i powinienem dać radę...Najgorsze jest to,że Rekluse zaleca kontrole odległości położenia tarczy dociskowej odśrodkowej co ok 50 godz jazdy...czyli mniej wiece co 2500-3000km... a to wiąże się ze zdjęciem obudowy sprzęgła...chyba będę to później potrafił robić z zamkniętymi oczami.....

Trudności widzę między innymi w odkręceniu centralnej śruby sprzęgła... może być problem bez pneumatyka,ale jak coś to pożyczę. Później dokręcenie momentem 140 Nm + niebieskie loctite 243.

Następnie zabawa z regulacją... Po złożeniu całości zalaniu olejem i płynem chłodzącym trzeba wyregulować. Po 20 minutach pracy, ponowna kontrola odległości między płyta docisku odśrodkowego a tarczami ciernymi, czyli ponowne spuszczenie oleju i płynu chodzonego, odkręcenie pokrywy sprzęgła.....

Mam nadzieje,ze to będzie warte kasy i czasu potrzebnego na grzebanie.

ps. w razie kłopotów mam znajomego mechanika, który przyjedzie i na miejscu pomoże jak coś.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Rozumiem - ten zestaw o zdaje się, ze 120 PLN + płyn. A uszczelniacze to może kilkanaście PLNów.

A gdzie zakładasz Rekluse? W cenie mogliby Ci założyć i dać na to gwarancję za taką kasę. ;)

Rekluse kupuje o gościa, którego znalazłeś na allegro...to wyłączny dystrybutor na Polskę....ale bez serwisu montażowego....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×