Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam wszystkich.

Temat zakładam jako, że na forum brak jest informacji na ten temat.

Dużo informacji możemy znaleźć tu: http://www.geocities...rtosat/ecu.html

Obecnie nie posiadam żadnego ze starszych oprogramowań. Nie mam również żadnego starego europejskiego modułu.

Wszystkie testy będę przeprowadzał na najnowszej wersji czyli 8000.

Są tak naprawdę dwa powody podjęcia przeze mnie prób zmiany parametrów pracy silnika.

1. W przedziale 3700-4200 rpm przy lekko uchylonej przepustnicy ( tak by praktycznie jechał ze stałą prędkością) lubi poszarpać. Nie jest to zbyt wielkie szarpanie ale ze względu na fakt, iż często jeżdżę na tych obrotach po mieście, wyjątkowo nieprzyjemne. Czyszczenie wszystkich elementów dolotowych jak i zmian układu wydechowego nic nie pomogła. Pozostaje software.

2. Silnik pracuje jak traktor. Bardzo mi się podoba porównanie go do silnika diesla. Mało mocy, dużo wibracji ale najmniejsze zużycie paliwa. A co najważniejsze tak uboga mieszanka nie wpływa dobrze na trwałość silnika (bardzo się rozgrzewa). Ten silniczek to stosunkowo stara konstrukcja przeznaczona do zwykłych gaźników i pracująca na dużo bogatszej mieszance. Nie ma żadnych z nowoczesnych modernizacji, które umożliwiałyby prawidłową pracę w tych warunkach. Nie da się ukryć, że spalanie będzie większe ale jeżeli wzrośnie odpowiednio na trasie z 3,6l(2 osoby) na 4,5l i w mieście z 4,3l na 5,5l to nie będzie tak źle.

W ostatnie wakacje miałem okazje ujeżdżać GS'a z początku 2000r. Zupełnie inna maszyna od mojego CS'a. Mniej wibracji i bardziej płynna jazda. Dużo chłodniejszy. Mój aż się poci.

Celem modernizacji jest zmiana oprogramowania na wersję 5000-3611-w lecz z późniejszą modernizacją mapy by zwiększyć wolne obroty do 1400 rpm ( na 1300 lubił się załączać dekompresor) oraz wyłączyć wtryskiwacz przy zamkniętej przepustnicy powyżej 2000 rpm jeżeli oczywiście nie dzieje się tak w standardzie (w co wątpię, ale zrobię jeszcze testy drogowe).

Jeżeli ktoś miał lub ma jakiekolwiek informacje na temat modyfikacji tego sterownika pomoc mile widziana.

Pozdrawiam!!!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeżeli ktoś miał lub ma jakiekolwiek informacje ...

Zwyczajowo zaczynamy od przywitalni ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam wszystkich.

Temat zakładam jako, że na forum brak jest informacji na ten temat.

Dużo informacji możemy znaleźć tu: http://www.geocities...rtosat/ecu.html

Obecnie nie posiadam żadnego ze starszych oprogramowań. Nie mam również żadnego starego europejskiego modułu.

Wszystkie testy będę przeprowadzał na najnowszej wersji czyli 8000.

Są tak naprawdę dwa powody podjęcia przeze mnie prób zmiany parametrów pracy silnika.

1. W przedziale 3700-4200 rpm przy lekko uchylonej przepustnicy ( tak by praktycznie jechał ze stałą prędkością) lubi poszarpać. Nie jest to zbyt wielkie szarpanie ale ze względu na fakt, iż często jeżdżę na tych obrotach po mieście, wyjątkowo nieprzyjemne. Czyszczenie wszystkich elementów dolotowych jak i zmian układu wydechowego nic nie pomogła. Pozostaje software.

2. Silnik pracuje jak traktor. Bardzo mi się podoba porównanie go do silnika diesla. Mało mocy, dużo wibracji ale najmniejsze zużycie paliwa. A co najważniejsze tak uboga mieszanka nie wpływa dobrze na trwałość silnika (bardzo się rozgrzewa). Ten silniczek to stosunkowo stara konstrukcja przeznaczona do zwykłych gaźników i pracująca na dużo bogatszej mieszance. Nie ma żadnych z nowoczesnych modernizacji, które umożliwiałyby prawidłową pracę w tych warunkach. Nie da się ukryć, że spalanie będzie większe ale jeżeli wzrośnie odpowiednio na trasie z 3,6l(2 osoby) na 4,5l i w mieście z 4,3l na 5,5l to nie będzie tak źle.

W ostatnie wakacje miałem okazje ujeżdżać GS'a z początku 2000r. Zupełnie inna maszyna od mojego CS'a. Mniej wibracji i bardziej płynna jazda. Dużo chłodniejszy. Mój aż się poci.

Celem modernizacji jest zmiana oprogramowania na wersję 5000-3611-w lecz z późniejszą modernizacją mapy by zwiększyć wolne obroty do 1400 rpm ( na 1300 lubił się załączać dekompresor) oraz wyłączyć wtryskiwacz przy zamkniętej przepustnicy powyżej 2000 rpm jeżeli oczywiście nie dzieje się tak w standardzie (w co wątpię, ale zrobię jeszcze testy drogowe).

Jeżeli ktoś miał lub ma jakiekolwiek informacje na temat modyfikacji tego sterownika pomoc mile widziana.

Pozdrawiam!!!

Ale ale o co chodzi?

Czepiasz się motorka, zamiast nim jeździć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zwyczajowo zaczynamy od przywitalni ;)

Oj tak moje niedopatrzenie już się wpisałem.

Ale ale o co chodzi?

Czepiasz się motorka, zamiast nim jeździć.

W tym momencie powinienem wygłosić całą litanię faktów przemawiających za wykonywaniem modyfikacji sprzętu nawet nowo kupionego w fabryce choćby po to by poprawić fabrykę, dostosować sprzęt do własnych potrzeb, sprawić by zwykły motocykl jakich wyprodukowano tysiące stał się jedynym niepowtarzalnym, lub też po prostu dać coś od siebie więcej niż tylko zwykłe wykorzystywanie go do tak jakże przyziemnego celu jak tylko jeżdżenie na nim.

Nigdy nie interesowało mnie tylko bierne wykorzystywanie czegokolwiek na swój użytek tylko dlatego, że tak zostało to zrobione przez producenta.

Dodam, że kształciłem się i pracuje w zawodzie elektronika i nie podoba mi się, że pojazdy w obecnych czasach są robione tylko po to by je używać przy wykorzystaniu minimalnego zaangażowania ze strony kory mózgowej prowadzącego, a jeszcze bardziej, że informacje o tym jakie zależności tym rządzą są tajne przez poufne. Czyli żądza pieniądza bo informacja jest walutą.

A poza tym jak mi coś nie pasuje to to poprawiam. Jak mi motorek przerywa to go naprawiam. Chyba nikt by nie chciał jeździć np z przepaloną żarówką albo bez kanapy. W obu przypadkach jest to możliwe ale i nie wygodne i nie praktyczne.

Tak więc by zakończyć tą jałową wypowiedź jest to temat o problemie szeroko występującym w pewnym okresie czasu życia F650'tek lub też dla ciekawych tego co w ich motorkach w środku siedzi.

Pozdrawiam!!!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A ja to się cieszę, że ktoś chce podzielić się swoją wiedzą na takie elektronicze i sterownicze tematy. Nie moja bajka, chyba nie pomogę, ale bardzo chętnie będę śledził wpisy / wymianę poglądów i doświadczeń w tym temacie. Dobrze jest wiedzieć, że jest ktoś kto może pomóc / podpowiedzieć / doradzić w godzinie "W". Ja to się ogólnie wiedzy nie boję ;)

Fajny watek się zapowiada.

Wacholek - się musisz trochę przyzwyczaić - tutaj jest świetna ekipa, ale trochę inna niż na innych forach - taka czasem głupawka nas napada - lubimy się. Przygotuj się na spam to tu to tam, ale to wyraz "życia" tego forum. No chcę Ci tylko napisać: nie zniechęcaj się !! :cafe4:

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

hej,

jak to zamierzasz ugryźć nie mając ani modułów ani softu? Bo tak na oślep zgadywać, gdzie w 512kB są akurat wartości tabeli z mapą zapłonu, to trochę kiepska (a przynajmniej długotrwała ;-)) robota...

Rozumiem, że chcesz atakować od razu eprom, bo dodatkowo rozpracowywać komunikację przez wtyk, to chyba szkoda życia...

Ciekawe, czy bieżąco sprzedawane g650gs mają ten sam kontroler z nowszym softem, czy coś całkiem nowego...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A ja to się cieszę, że ktoś chce podzielić się swoją wiedzą na takie elektronicze i sterownicze tematy. Nie moja bajka, chyba nie pomogę, ale bardzo chętnie będę śledził wpisy / wymianę poglądów i doświadczeń w tym temacie. Dobrze jest wiedzieć, że jest ktoś kto może pomóc / podpowiedzieć / doradzić w godzinie "W". Ja to się ogólnie wiedzy nie boję ;)

Fajny watek się zapowiada.

Wacholek - się musisz trochę przyzwyczaić - tutaj jest świetna ekipa, ale trochę inna niż na innych forach - taka czasem głupawka nas napada - lubimy się. Przygotuj się na spam to tu to tam, ale to wyraz "życia" tego forum. No chcę Ci tylko napisać: nie zniechęcaj się !! :cafe4:

Nie mam najmniejszego zamiaru się zniechęcać. Swoją drogą liczę na wyrozumiałość.

Może się i jakoś kiedyś służę dla ekipy i ekipa mnie przyjmie do siebie ale jak to mówią za wschodnią granicą, pożyjom uwidim.

hej,

jak to zamierzasz ugryźć nie mając ani modułów ani softu? Bo tak na oślep zgadywać, gdzie w 512kB są akurat wartości tabeli z mapą zapłonu, to trochę kiepska (a przynajmniej długotrwała ;-)) robota...

Rozumiem, że chcesz atakować od razu eprom, bo dodatkowo rozpracowywać komunikację przez wtyk, to chyba szkoda życia...

Ciekawe, czy bieżąco sprzedawane g650gs mają ten sam kontroler z nowszym softem, czy coś całkiem nowego...

Dziś przybył do mnie drugi moduł. Taki szczur laboratoryjny tak więc zacznijmy od niego. W linku, który wkleiłem na początku jest sporo adresów do firm, które powinny jeszcze mieć gdzieś stary soft. Poza tym wiemy, że mapy zapłonu zaczynają się dla wersji softu 5000 od 50D6Fh a dla 8000 od 50BB9h i mają wymiar 11*14. mamy również wykres 3d takich map więc można odczytać wartości z modułu by to potwierdzić.

Nikt nie powiedział, że będzie to prosty projekt, ale na pewno tańszy niż oddanie do jakiegoś zakładu w celu modyfikacji parametrów.

Swoją drogą zastanawiające jest dlaczego BMW zdecydowało się na zastosowanie czujnika ciśnienia atmosferycznego. Wiem, że jak się jedzie w góry to ciśnienie mniejsze i tlenu mniej ale od tego czy tlenu jest dość czy nie tak naprawdę decyduje sonda lambda. Może czujnik tylko dodaje do mapy wtrysków odpowiednie wartości(mapy nie faktycznego stanu) i w przypadku pracy w otwartej pętli koryguje wartości. W związku z tym od razu nasuwa się pytanie czy wypięcie całkowite sondy lambda spowoduje przejście w tryb open-loop a to już wystarcza do prawidłowej pracy silnika przy bogatszej mieszance(do sprawdzenia).

Trzeba pamiętać o jednej bardzo ważnej sprawie. Jeżeli producent mówi, że uszkodzenie sondy lub jej odłączenie powoduje niepoprawną pracę silnika( a tak się dzieje bo jak sterownik przełącza się na mapę i nie korzysta z close-loop i ma bogatszą mieszankę bo nie ma pewności czy nie jest zbyt uboga) to nie znaczy, że nie jest to zdrowe dla silnika a jedynie, że nie spełnia norm emisji spalin przewidzianych dla tego modelu i dla tej wersji. Wersje USA miały dodatkowo układ spalania par paliwa z baku a jego zdjęcie lub uszkodzenie nie powodowało uszkodzenia lub nieprawidłowej pracy silnika a jedynie nie spełnienie norm.

Dokładnie tak samo jest naszymi GS/CS'ami. Silnik 650cm a komora spalania prosta jak w maluchu. Tłok płaski jak decha. Żadnych kanałów i wyfrezowań. A takie "nowinki" technologiczne są niezbędne do prawidłowej pracy ubogiego silnika.

P.S. Dla nie znających tematu ale ciekawych po co komu uboższa mieszanka spalania tłumaczę na prędce co następuje.

Część z nas (mam nadzieje) pamięta może o czymś takim jak Cykl Carnota (http://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_Carnota). Nie będę się wdawał w szczegóły ale co najważniejsze jest fakt, iż im większa jest różnica temperatur między źródłem ciepła a chłodnicą tym większa sprawność układu. Co za tym idzie jeżeli zubożymy mieszankę sprawimy, iż temperatura spalania będzie większa co paradoksalnie prowadzi do zmniejszenia spalania przy stałej mocy odbieranej z silnika. Taki zabieg jest celowy ale bardzo obciąża termicznie wszystkie elementy silnika( najbardziej zawory i gniazda zaworowe). W nowoczesnych silnikach tłok jest frezowany a kanały dolotowe tak skonfigurowane, że wpadająca mieszanka do silnika zostaje odbita/zawirowana w kierunku świecy i tylko tam następuje zapłon bo jest dostatecznie bogata mieszanka by w ogóle się zapaliła. W pozostałej objętości cylindra prawie jest nieobecna. Dlatego nowoczesne silniki palą bardzo mało przy tych samych mocach.

Jak wcześniej pisałem silniki w GS/CS'ach nie mają takich bajerów. Dodatkowo przy płaskim garku trudno utrzymać uboga mieszankę. Dlatego w wersjach po 2004 wprowadzono drugą święcę bo jedna sobie nie radziła i przy małym otwarciu przepustnicy(bardzo uboga mieszanka w trybie close-loop) silniki przerywały.

Problem został całkowicie rozwiązany przez wprowadzenie drugiego cylindra.

Zwrócę również uwagę na fakt, iż tłoki w naszych silnikach są wielkie i chłodzone jedynie bryzgającym na nie strumieniem oleju. O skuteczności takiego rozwiązania nie będę się rozpisywał.

Dla porównania dam przykład jednego z najnowszych dzieci przemysłu niemieckiego czyli silnikowi TSI. Silnik 1,4l i 140HP co daje 350cm na 35HP na każdy cylinder. Mniejsze tłoki leprze chłodzenie a i tak w pierwszych wersjach silnika tłoki przepalały się na wylot.

  • Like 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Ciekawe, czy bieżąco sprzedawane g650gs mają ten sam kontroler z nowszym softem, czy coś całkiem nowego...

Bym zapomniał,

Nowe GSy mają zupełnie inne kontrolery i zupełnie inne silniki. Nie ważne, że są robione w chinach(tak tak. czarne silniki to chińczyki, gdzieś o tym czytałem) ale to zupełnie inna konstrukcja komory spalania. Nie wiele mają wspólnego z naszymi modułami.

P.S. Mam taki sam kolorek CS'a :-P (chyba)

Edytowane przez Wacholek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nowe GSy mają zupełnie inne kontrolery i zupełnie inne silniki. Nie ważne, że są robione w chinach(tak tak. czarne silniki to chińczyki, gdzieś o tym czytałem) ale to zupełnie inna konstrukcja komory spalania. Nie wiele mają wspólnego z naszymi modułami.

Oj nie wiem nie wiem - szukanie po nr części mówi co innego - http://www.realoem.c...4905&showeur=on :-) Ale za to jest różnica między "zwykłymi" a twinsparkami...

Szukając po numerze części tłoka, to też wyskakuje g650gs '09 (w późniejszych modelach już nie ma części "tłok" - jest tylko zestaw naprawczy) - więc raczej tu też zmian nie będzie...

Dziś przybył do mnie drugi moduł. Taki szczur laboratoryjny tak więc zacznijmy od niego. W linku, który wkleiłem na początku jest sporo adresów do firm, które powinny jeszcze mieć gdzieś stary soft. Poza tym wiemy, że mapy zapłonu zaczynają się dla wersji softu 5000 od 50D6Fh a dla 8000 od 50BB9h i mają wymiar 11*14. mamy również wykres 3d takich map więc można odczytać wartości z modułu by to potwierdzić.

Czym są indeksowane te mapy? Na osi "pionowej" będzie pewno długość otwarcia wtrysku (czyli ilość podawanego paliwa)?, a na poziomych obroty i ... ? Napięcie z sondy lambda??

P.S. Mam taki sam kolorek CS'a :-P (chyba)

mój jest cały srebrny :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Oj nie wiem nie wiem - szukanie po nr części mówi co innego - http://www.realoem.c...4905&showeur=on :-) Ale za to jest różnica między "zwykłymi" a twinsparkami...

Szukając po numerze części tłoka, to też wyskakuje g650gs '09 (w późniejszych modelach już nie ma części "tłok" - jest tylko zestaw naprawczy) - więc raczej tu też zmian nie będzie...

Czym są indeksowane te mapy? Na osi "pionowej" będzie pewno długość otwarcia wtrysku (czyli ilość podawanego paliwa)?, a na poziomych obroty i ... ? Napięcie z sondy lambda??

mój jest cały srebrny :)

No to po kolei.

Moduł z CS'a wersji po 2004 jest wykorzystywany w sporej części nowszych sprzętów i to nawet z tym samym oprogramowaniem bo to pod tym kontem te same silniki. Dlaczego? Bo niewiele zmian nastąpiło od 2000 pod kontem redukcji emisji spalin dla motocykli więc nie były potrzebne takie zmiany.

Praktycznie silnik z F650GS/CS 04r jest obecnie montowany w G650GS a motocykl jest bardzo podobny do F GS'a Widać wyraźnie, że obudowa bloku, głowicy i bocznych pokryw są inne ale środek pozostał ten sam. Ten sam "zestaw naprawczy", uszczelka pod głowicą itp.

Mnie chodziło o wersje F650GS, które mają już silniki od F800 czyli Twiny.

A tak na marginesie (dotyczy G650GS 09r): "BMW engineers are on site at the Chinese manufacturing facility to ensure quality control on what is essentially the same Rotax-designed, fuel-injected, DOHC motor as found in the G 650 Xchallenge."

A i faktycznie inny kolor. Przede wszystkim z racji różnicy wieku:) Mój już zdążył zrobić się niebieski na słońcu;)

Edytowane przez Wacholek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No to trzeba na początku zaznaczyć że silniki w F650GS (Twinspark) i G650GS to to samo, a F800GS i F650GS Twin (kastrat) to też praktycznie to samo jeśli chodzi o silniki, bo już tu się mała rewolucja zaczęła na wstępie rysować, a o tym to my już wiemy ;-) :beer:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

No to trzeba na początku zaznaczyć że silniki w F650GS (Twinspark) i G650GS to to samo, a F800GS i F650GS Twin (kastrat) to też praktycznie to samo jeśli chodzi o silniki, bo już tu się mała rewolucja zaczęła na wstępie rysować, a o tym to my już wiemy ;-) :beer:

Nie no bez przesady żadna rewolucja. Rewolucja będzie jak coś wskóram w sprawie map i wymiany softu w ECU bo jak na razie to w wielu miejscach piszą, że tak się da itd ale nie słyszałem, by ktoś domowym sposobem z powodzeniem taką czynność przeprowadził. W szczególności w Polsce.

W weekend wezmę się za rozbieranie modułu ale wcześnie sprawdzę go w moto czy wszystko na pewno działa prawidłowo.

Edytowane przez Wacholek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Witam po małej przerwie.

Ze względów zdrowotnych nie mogę się zajmować moto tak często jak bym chciał ale jak na razie udało mi się rozłożyć nowy moduł, wylutować pamięć, zczytać ją, zamontować podstawkę. Całość złożyć do kupy i zrobić uruchomienie próbne. Wszystko działa bez zarzutu. Soft wysłałem do kanady i za ok 2 tygodnie powinienem mieć już jakieś rezultaty. Tym czasem załączam zgrany soft(jak by ktoś chciał pogrzebać lub miał kogoś kto by chciał).

W najbliższym czasie dodam kilka zdjęć.

http://www18.zippyshare.com/v/68124885/file.html

Jak obiecałem:

http://www25.zippyshare.com/d/15747999/1972603/DSC_0643.jpg

http://www25.zippyshare.com/d/79312196/6778003/DSC_0644.jpg

http://www25.zippyshare.com/d/21467434/3214663/DSC_0645.jpg

Edytowane przez Wacholek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz

×