Skocz do zawartości

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12.01.2016 in all areas

  1. 3 points
    Może się komuś przyda, kiedyś 4-MOTION - napęd na cztery koła (Volkswagen) 4Matic - napęd na cztery koła (Mercedes) 4WD (4 Wheel Drive) lub 4x4 - napęd na cztery koła (patrz także: AWD) 4WS (Four Wheel Steering) - system czterech kół skrętnych (m.in. Honda, Mazda, Renault) 7G-Tronic - siedmiobiegowa skrzynia automatyczna (Mercedes) A AAR (Automatic Air Recirculation) - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW) ABC (Active Body Control) - aktywna regulacja zawieszenia (Mercedes) ABS (Antilock Brakes System) - system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania A/C (Air Conditioner) - układ klimatyzacji ACC (Adaptive Cruise Control) - system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami, aktywny tempomat (m.in. Audi, BMW, Toyota, Volvo, patrz także: CSS, Distronic) ACS (After Crash System) - system pokolizyjny, m.in. odblokowujący centralny zamek i odcinający dopływ paliwa po kolizji (Skoda) ADB (Automatic Differential Brake) - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego (m.in. BMW) ADS (Adaptive Damping System) - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy AFL (Adaptive Forward Lighting) - system skrętnych reflektorów (także AFS) AFV (Alternative Fuel Vehicle) - pojazd zasilany paliwem alternatywnym AFU - system wspomagania nagłego hamowania (Peugeot, patrz także: BAS) AHR (Active Head Restraint) - system aktywnych zagłówków. Zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa i mięśni szyi u kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia. W razie wypadku aktywne zagłówki błyskawicznie podnoszą się i przesuwają w stronę głowy, aby uprzedzić jej uderzenie w zagłówek (m.in. Saab - SAHR) AMVAR - system zmiennej charakterystyki amortyzacji samochodu (m.in. Peugeot) APS (Auto Pilot System) - system nawigacyjny GPS (Mercedes) APS (Acoustic Parking System) - dźwiękowy system parkowania pojazdu APS (Active Pneumatic Suspension) - system aktywnego zawieszenia (Audi) ARP (Active Rollover Protection) - system zapobiegający dachowaniu (SsangYong) ARTS (Adaptive Restraint Technology System) - system decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji (Jaguar) ASC (Automatic Stability Control) - system automatycznej kontroli kierunku ruchu, pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy (BMW, patrz także: ESP) ASF (Audi Space Frame) - rama przestrzenna Audi AQS (Air Quality System) - filtr kabinowy z system kontroli jakości powietrza (Volvo) ASMS (Advanced Satellite Mobile Systems) - system automatycznej kontroli kierunku ruchu (Mercedes) ASR (Acceleration Slip Regulation) - system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania. W chwili zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy. Inne nazwy tego systemu to: - ASC+T (BMW, Mini) - TCS (Alfa Romeo, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Saab, Seat) - MATC (Mitsubushi) - TC (Opel) - TRC (Toyota, Lexus) - DSA, STC (Volvo) - ETC (Land Rover) AS&G (Automatic Stop & Go) - automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mitsubishi) ASTC (Active Stability & Traction Control System) - aktywna kontrola trakcji i stabilności (Mitsubishi) AVS (Adaptive Variable Suspension) - układ kontroli pracy zawieszenia (Lexus) AWD (All Wheel Drive) - napęd na cztery koła B BAS (Brake Assistant System) - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie. Inne nazwy tego systemu to: - BA (Honda, Nissan, Toyota) - BAC (Mercedes) - EBA (Ford, Volkswagen) - HBA (Fiat, Seat) - MBA (Skoda) BLIS (Blind Spot Information System) - system ostrzegania przed pojazdem znajdującym się w "martwym polu" (Volvo) BSW - system oczyszczania i osuszania tarcz hamulcowych (VAG) C CBC (Cornering Brake Control) - system stabilizacji pojazdu podczas hamowania (BMW) CC (Cruise Control) - system utrzymujący zadaną prędkość, tempomat CC (coupe + cabrio) - rodzaj kabrioletu ze sztywnym, składanym dachem CCS (Cruise Control System) - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu CAN-bus - system komunikacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami elektronicznymi pojazdu CATS (Computer Active Technology Suspenison) - system aktywnego sterowania zawieszeniem (Jaguar) CDI (Common Rail Direct Injecton) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Mercedes) CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Opel) CEL (Check Engine Light/Malfunction Indicator Light) - kontrolka uszkodzenia silnika lub pracy w trybie awaryjnym CMBS (Collision Mitigation Braking System) - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka i minimalizujący skutki kolizji (Honda, patrz także: ACS) CNG (Compressed Natural Gas) - sprężony gaz ziemny CR (Common Rail) - system bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach diesla CRD (Common Rail Diesel) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Chrysler, Dodge, Jeep) CRDi - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Kia) CSV - system kontroli podsterowności (Renault) CVT (Continuously Variable Transmission) - bezstopniowa skrzynia biegów (m.in. Nissan, Renault, Toyota) CVTC (Continuous Variable Timing Control) - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu (Nissan) D D-4D - Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Toyota) D5 - pięciocylindrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Volvo) DAC (Downhill Assist Control) - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach DAS (Driver Assistance Systems) - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody DAV - system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania DCC - system regulacji zawieszenia (Volkswagen) dCi (Diesel Common rail Injection) - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault) DCS - system kontroli zjazdu ze wzniesienia (GM) DI-D - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi) DIS (Driver Information System) - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem (Mercedes) DNA - system zmieniający pracę zawieszenia, silnika i układu kierowniczego (Alfa Romeo) DOHC (Double Over Head Camshaft) - nazwa rozwiązania układu rozrządu w górnozaworowym silniku czterosuwowym oznaczająca, że w głowicy silnika znajdują się dwa wałki rozrządu DPF (Diesel Particular Filter) - filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych DRM (Downshift Rev Matching) - system wspomagający redukcję biegu (Nissan) DSA (Dual Stage Airbag) - dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża DSC (Dynamic Stability Control) - układ kontroli stabilności pojazdu (Ford, Jaguar, Mazda) DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu, Volvo DSG (Doppelkupplungsgetriebe) - zautomatyzowana skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami (VAG, występuje także pod nazwą DCS w Citroenie, TC-SST w Mitsubishi, PDK w Porsche, DKG w BMW) DTC (Diagnostic Test Code) - kody błędu w trybie diagnostycznym DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel) DOHC (Double Over Head Camshaft) - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy E EBD (Electronic Brake Distributor) - elektroniczny rozkład siły hamowania, optymalizuje siłę hamowania między osiami oraz między prawymi i lewymi kołami, wykorzystuje ABS ECC (Electronic Climate Control) - system automatycznej klimatyzacji EcoBoost - silniki benzynowe Forda z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa ECE (Economic Commission for Europe) - Europejska Komisja Gospodarcza przy Organizacji Narodów Zjednoczonych z siedzibą w Genewie ECU (Electronic Control Unit) - ogólne określenie elektronicznej jednostki sterującej stosowanej w różnych zespołach współczesnych samochodów EDL (Electronic Differential Locks) - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EGR - obwód analizy i automatycznej regulacji składu spalin EMB - hamulec elektromechaniczny EOBD - (European On-Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych EPB - elektryczny hamulec postojowy (Lexus) EPS (Electric Power-assisted Sterring System) - elektryczny system wspomagania kierownicy ESP (Electronic Stability Program) - układ stabilizujący tor jazdy samochodu. Inne nazwy to: - VDC (Alfa Romeo, Subaru) - DSA - DSC (BMW, Jaguar, Mazda) - VSC (Toyota, Lexus) - VSA (Honda) - MASC (Mitsubishi) - Trust-plus (Smart) - PSM (Porsche) - DSTC (Volvo) - StabiliTrak (Cadillac) F FC (Fuel Cell) - ogniwo paliwowe FCV (Fuel Cell Vehicle) - pojazd napędzany ogniwami paliwowymi FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi (Citroen, Peugeot) FPS (Fire Prevention System) - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa FSI (Fuel Stratified Injection) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (VAG) FWD (Front Wheel Drive) - napęd na przednie koła G GDI (Gasoline Direct Injection) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi) GPS (Global Positioning System) - system nawigacji satelitarnej GT (Gran Tourismo) - oznaczenie samochodu sportowego, dawniej stosowane w Wielkiej Brytanii i we Włoszech; obecnie nazwy GT używa się także jako dodatkowe oznaczanie usportowionego modelu w danej rodzinie pojazdów H HAC (Hill-Start Assist Control) - system wspomagający pokonywanie podjazdu (Suzuki, Toyota) HDC - (Hill Descent Control) - system współpracujący z ABS i ETC, umożliwia ustawienie stałej prędkości zjazdu w samochodach terenowych (Land Rover, BMW) HDI (High pressure Direct Injection) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Citroen, Peugeot) Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę HHC - system wspomagający pokonywanie podjazdów (Skoda) HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot) HUD (Head-up Display) - wzorem samolotów bojowych, wyświetla aktualne informacje na przedniej szybie, np. aktualną prędkość pojazdu lub wskazówki nawigacji I IC (Inflatable Curtain) - kurtyna powietrzna ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy ICS (Integrated Control System) - zespolony system kontroli układów samochodowych i-CTDi - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Honda) IDE (Injection Directe Essence) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Renault) IMA (Integrated Motor Assist) - napęd hybrydowy (Honda) IDIS (Intelligent Driver Information System) - opóźnia sygnalizację połączeń telefonicznych, jeśli kierowca jest w trakcie wykonywania manewru istotnego dla bezpieczeństwa (Volvo) IDS - układ kontroli sztywności zawieszenia (Opel) IMMOBILIZER - elektroniczna blokada zapłonu INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego w silnikach z doładowaniem ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do instalacji fotelika dziecięcego i-stop - automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mazda) J JTD (Unijet Turbo Diesel) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) JTS - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) L LED - dioda elektroluminescencyjna LPG (Liquid Petroleum Gas) - gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych, mieszanina butanu i propanu LPT (Low Pressure Turbo) - niskociśnieniowe doładowanie turbosprężarką (Saab i Volvo) LSD (Limited Slip Differential) - szpera, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LWB (Long WheelBase) - wydłużony rozstaw osi, oznaczenie stosowane dla przedłużonej wersji samochodu osobowego M M+S (Matsch+Schnee) - błoto i śnieg, oznaczenie opon zimowych MAF (Mass Air Flow) - czujnik przepływu ilości powietrza do kolektora ssącego MBA - system wspomagania nagłego hamowania, patrz: BAS (Skoda) MCP - mechaniczna skrzynia biegów z elektronicznym sterowaniem (Citroen) MFI, MPI, EFi (Multiport Fuel Injection) - wielopunktowy wtrysk paliwa MMMT (Multi-mode manual transmission) - mechaniczna skrzynia biegów z elektrycznym sterowaniem sprzęgła i wybierania przełożeń (Toyota) MPV (Multi Purpose Vehicle) - pojazd z wszechstronnym nadwoziem, np. typu van MSR (Motor-Schleppmoment-Regulung) - układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych podczas hamowania silnikiem N N/A (Naturally Aspirated) - silnik wolnossący NIVOMAT - układ samopoziomowania zawieszenia tylnej osi (m.in. Mercedes i Volvo) NGT (Natural Gas Technology) - model napędzany gazem ziemnym (Mercedes) NVCS (Nissan Valve Timing Control System) - system zmiennych rozrządu (Nissan) O OBD (On Board Diagnostic lub Off Board Diagnostic) - układ diagnostyki pokładowej pojazdu OHC (Over Head Camshaft) - układ rozrządu z wałkiem w głowicy. Krzywki umieszczone na wałku mogą bezpośrednio sterować otwarciem zaworów OHV (Over Head Valve) - silnik górnozaworowy, w którym wałek rozrządu umieszczono w bloku i steruje on zaworami za pomocą dodatkowych elementów, np. popychaczy OPC (Opel Performance Center) - dział przygotowujący sportowe wersje cywilnych modeli Opla P PAX SYSTEM - technologia łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes) - układ hamulcowy z elementami ceramicznymi (Porsche) PCM (Porsche Communication Management) - system multimedialny (Porsche) PCS (Advanced Pre-Crash Safety System) - system wczesnego reagowania w razie ryzyka kolizji PDC (Park Distance Control) - czujnik parkowania PSM (Porsche Stability Management) - system stabilizacji toru jazdy (patrz: ESP, Porsche) Q quattro - model z napędem na 4 koła (Audi) R RAV (Recreational Active Vehicle) - oznaczenie modelu z segmentu SUV (Toyota) RDK - system kontroli ciśnienia w oponach (Mercedes) RDS (Radio Data System) - system informacji radiowej RDW - (Tyre Presure Warning System) - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach (patrz: TPS) ROPS - system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu (m.in. BMW, Jaguar, Volvo) RTI (Road Trafic Information) - system informacji drogowej RUN FLAT - opony z kordem metalowej konstrukcji, pozwalające na kontynuowanie jazdy po przebiciu RVM (Rear View Monitoring) - system monitorowania "martwej strefy" pojazdu (Mazda) RWD (Rear Wheel Drive) - napęd na koła tylne S SAA (System Attention Assist) - asystent koncentracji kierowcy (Mercedes) SBC (Sensotronic Brake Control) - elektrohydrauliczny system hamulcowy (Mercedes) SCi (Smart Charge injection) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtrysk paliwa (Ford) SDI (Saugdiesel Direkt Injection) - wolnossący silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim (VAG) SELESPEED - sekwencyjna skrzynia biegów (Alfa Romeo) SERVOTRONIC - układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania, zależnie od prędkości SIPS (Side Impact Protection System) - system poprawy bezpieczeństwa podczas uderzenia w bok pojazdu (Volvo) SOHC (Single Over Head Camshaft) - pojedynczy wałek rozrządu w głowicy SPI (Single Point Injection) - jednopunktowy wtrysk paliwa SRS (Safety Restraint System) - system bezpieczeństwa pasażerów, w skład którego wchodzą napinacze pasów i poduszki powietrzne STC (Stability and Traction Control) - system kontroli stabilności pojazdu (Volvo) SUV (Sport Utility Vehicle) - segment pojazdów rekreacyjnych, łączących cechy aut terenowych i osobowych SW (Station Wagon) - karoseria typu kombi SWT (Sidewall Torsion Sensor) - system pomiaru ciśnienia w oponie SVC (SaabVariable Compression) - silnik o zmiennym stopniu sprężania (Saab) T TBI (Throttle Body Injection) - silnik z jednopunktowym wtryskiem paliwa TBi - oznaczenie turbodoładowanych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo) TCS (Traction Control System) - układ kontroli trakcji (patrz: ASR lub ABD, TRACS, TC, Alfa Romeo, Ford, Hyunday, Seat) TC-SST - dwusprzęgłowa skrzynia zautomatyzowana (Mitsubishi) TDCi - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Ford) TDI (Turbodiesel Direkteinspritzer) - wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW) TiD - turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab) TIR (Transport International Routiere) - Międzynarodowy Transport Drogowy TMC - kanał informacji drogowych TPM/TPMS/TPWS (Tyre Pressure Monitoring System) - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu TSI, TFSI - silnik FSI z doładowaniem (turbo, kompresor lub obydwa rozwiązania, VAG) TWC (Three Way Catalyst, Dreiweg-Katalysator) - katalizator trójdrożny TWI (Tread Wear Indicator) - wskaźnik dopuszczalnego zużycia bieżnika opony TWIN SPARK - system zapłonu z dwiema świecami (Alfa) V Valvetronic - układ sterowania zmiennym skokiem zaworów ssących (BMW) VANOS - system zmiennych faz rozrządu (BMW) VarioCam - system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche) VCU (Viscous Coupling Unit) - aktywne sprzęgło lepkościowe VDIM - patrz: ESP (Lexus) VDC/VDCS (Vehicle Dynamic Control System) - system kontroli i stabilizacji toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru) VGRS - system zmiennych przełożeń układu kierowniczego (Toyota) VIN (Vehicle Identyfication Number) - numer identyfikacyjny pojazdu. Oznaczenie pojazdu składające się z 17 znaków pozwalające na pełną identyfikację określonego egzemplarza samochodu VRIS (Variable Resonanse Induction System) - komory rezonansowe o zmiennej objętości VSA - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda) VSC (Vehicle Stability Control) - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus) VTD (Variable Torque Distribution) - system zmiennego rozdziału momentu (Subaru) VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) - system kontroli zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów (Honda) VTG (Variable Turbinen Geometrie) - turbosprężarka ze zmienną geometrią VVC (Variable Valve Control) - system kontroli zmiennych faz rozrządu VVT-I - (Variable Valve Timing - intelligent) - inteligentny system zmiennych faz rozrządu (Toyota) W WIL (Whiplash Injury Lessening) - konstrukcja przednich siedzeń zmniejszająca urazy szyi i głowy w przypadku kolizji (Toyota) WHIPS (Whiplash Protection System) - system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas uderzenia w tył pojazdu (Volvo) WMI (World Manufakturer Identyfier) - światowy kod producenta. Pierwszy trzyliterowy człon numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) WRC (World Rally Championship) - topowa grupa aut w mistrzostwach świata w rajdach samochodowych Z ZEV (Zero Emition Vehicle) - pojazd nieemitujący toksycznych substancji
  2. 3 points
    Taka zima to, h.... nie zima :-D
  3. 2 points
  4. 1 point
    Dlatego ze dopiero na A przeczytales na c bedzie dalej Wysłane z iKropka
  5. 1 point
    Kopka silnik klasyk - ctrlc Kopka dla silnika V - ctrlv Brakuje jeszcze ctrlz - system startu powrotnego
  6. 1 point
    A te skróty co oznaczają, bo nie spotkałem do tej pory?
  7. 1 point
    Membranę możesz bez problemu wypruć. Trochę myśląc, nie zostanie nawet ślad. Warto. Poza tym ekstra zakup. Może jeszcze wywietrzników brakuje troszkę.
  8. 1 point
    Stwierdziłem że za taki hajs to na to 10% sezonu warto, zważywszy na użyte materiały (tzn cordurę).
  9. 1 point
  10. 1 point
    Było pojechane na kołach do zimowego przeglądu. Jak tak dalej zima będzie sroga, to i na kołach będzie przyjechane, bo to rzut beretem.
  11. 1 point
    Było jeżdżone, czy garaż zamiatałeś? Bo ja na Bajanie postaram się motkiem dojechać.
  12. 1 point
    wysokość i pełny żołądek powodują, że wszyscy zapadają w drzemkę... Byle nie na długo
  13. 1 point
    Po trudach zwiedzania starożytności inkaskich przyszedł czas na obiad. Mamy okazje spróbować narodowego dania Peru (i nie jest to pyra ;) ) - ceviche. To kawałki surowej ryby (w zasadzie dowolnej, byle idealnie świeżej), zamarynowane sokiem z limonki. Kwas zawarty w soku ścina białko w rybie i nie jest ona zatem surowa. Krzychu próbuje odwodzić od konsumpcji surowej ryby (Jagna, będziesz rzygać dalej niż widzisz), ale co tam ;) Ceviche okazało się być smaczne, delikatne i nietrujące ;) Po obiedzie wspinamy się wyżej i wyżej, w głowie znów niemiłe kręcenie, a pełny żołądek nie jest ułatwieniem... Jesteśmy znów powyżej 4000 m n.p.m. powietrze przejrzyste, błękit nieba niepowtarzalny. Poniżej fotki strzelone w czasie jazdy, zza szyby: Zatrzymujemy się na granicy prowincji Cusco i Puno. Widoki nadal obłędne, ale zrobiło się zdecydowanie chłodniej. W dole jeden z tych extra-super-hiper drogich pociągów dla zagraniczniaków, jakieś 600 $ (serio) za kilkaset km. No cóż, wszędzie gdzie zatrzymują się turyści, musi być cepelia. Ale przynajmniej kolorowa ! Może zdjęcie z lamą? Futerko z totemem? Wiadomo, dlaczego kręci się w głowie: Wjechaliśmy niniejszym na Altiplano - ogromny, ciągnący się przez całą Boliwię do Argentyny płaskowyż, w całości położony na ponad 3000 - 3500 m n.p.m. W zasadzie można tu jedynie wypasać owce i lamy, klimat jest bardzo surowy. Jesteśmy w środku lata, a widać resztki śniegu... Mieściny rzadkie i biedniutkie... Tak do niedawna wyglądały wszystkie domy: chyba tylko lamom tu dobrze: Ktoś wspominał o drezynie, to proszę: wysokość i pełny żołądek powodują, że wszyscy zapadają w drzemkę...
  14. 1 point
  15. 1 point
  16. 1 point
    Odcinek 7, czyli konkurs na najbrzydsze miasto w Peru wygrywa Juliaca Señora Guntalrewika nie spała dobrze. Zmarzła na kość nawet pod inkaskimi kocami, z których każdy ważył chyba 10 kilo ;) i przypominał bardziej dywan. Zjawiamy się bladym świtem w agencji turystycznej, bo namówiono nas na „turystyczny” autobus do Puno. zamiast zwykłego lokalnego PKSu mamy wycieczkowy autobus, obiad, przewodnika oraz zwiedzanie ciekawych miejsc po drodze. Drogo nie było, więc daliśmy się namówić i całe 300 km nad Titicaca przed nam ;) Jest nas całe 12 osób, tłoku zatem nie będzie. Jagna z ciekawością obserwuje, jak żeńska część obsługi uwija się ja w ukropie przygotowując autobus, bagaże, kawę itp, itd podczas gdy część męska ogląda TV ;) Na początek przedmieścia Cusco: Wbrew pozorom, to nie budowa, tylko typowe bloki, w pełni zamieszkałe, co widać dopiero wieczorami – w każdym pomieszczeniu świeci się żarówka zwisająca z sufitu ;) Pierwszy postój to niepozorna mieścinka Andahuaylillas, jakieś 40 km za Cusco. Tu znajduje się jeden ze starszych kościołów w Peru - Capilla Sixtina del Peru, zbudowany w 1570 przez jezuitów. Z zewnątrz nie robi wrażenia: Ale w środku już tak: Na nas jednak nie mniejsze wrażenie robi śniadanie serwowane z przenośnej kuchni przez babcię Indiankę. Lokalni biorą głównie sadzone jajko i ryż (co oni z tym ryżem w ojczyźnie ziemniaka, wstyd po prostu), my zostajemy przy kanapkach. Babcia kroi na pół świeżutką bułkę, do środka pakuje awokado i gotowe. Niebo w gębie! Kolejny przystanek: inkaski most: Tu chyba jest dużo turystów, bo nawet barierka jest i dziury zabezpieczone ;) Ciekawskie dzieci jak wszędzie: Jedziemy dalej: Kolejny punkt to jedno z niewielu „ocalałych” inkaskich zabytków: Raqch'i Było to miasto położone na najważniejszym inkaskim szlaku (z Meksyku do Chile) , otoczone murami obronymio długości 4 km, typowa handlowa osada. Zachowały się fragmenty murów: oraz ogromnej (92 x 25,5 m) świątyni - Templo de Wiracocha: w zasadzie została jedna ściana: to podobno fragment tej inkaskiej „Panamericany”: A to nasz angielskojęzyczny, bardzo zaangażowany przewodnik: Bardzo dobrze radził sobie z angielskim. Jak nie pamiętał jakiegoś słówka, po prostu mówił po hiszpańsku ;) Całość postawiono z tufitu, czyli skały powstałej z popiołów wulkanicznych: Resztki ogrodów (pyry oczywiście były też): Imponujące musiało być to miasto! Niestety, Hiszpanie prawie zrównali je z ziemią… A miejscowi do dziś wykorzystują fragmenty. Tu schodki prowadzące na uprawne tarasy, zapewne też co najmniej 500 letnie: Przed wejściem do ruin oczywiście raj dla turysty, czyli czapeczki, figurki, ozdóbki i co jeszcze dusza zapragnie w wersji inkaskiej. Ale już o połowę tańsze niż w Cusco ;)
  17. 1 point
    Tak to jest jak zna się tylko DL'a ;)
  18. 1 point
    Jak Bear Grylls - ogień, spanie na twardym podłożu, kuchenka turystyczna, flinta na grubego zwierza i helikopter na zakończenie wyprawy :-D
  19. 1 point
    A nie w panelu "na kierownicy" ... ? ;)
  20. 1 point
    No i co Agnierica .... lepsze te pyry w Pyru..?
  21. 1 point
    Odcinek 6, czyli wracamy po śladach do Cuzco Na śniadanie zaglądamy do tej samej pani i próbujemy innych kanapek na ciepło. Trzeba się wzmocnić przed kilkugodzinnym spacerem wzdłuż torów ;) Jagna ma chytry plan, żeby wziąć wszystkie bagaże i władować się w pociąg, a chłopaki na lekko się przespacerują. Jednak wizyta na dworcu (osobny dla Peruwiańczyków, osobny dla reszty świata…) rozbija plan w drobny mak. Nie, nie i jeszcze raz nie. Nie zapłacę 24 $ za przejażdżkę 13 km! Nie rozumiem tego w ogóle. Miejscowi płacą coś koło 2$. Gdyby zagraniczni mogli jechać za tyle samo, pociąg byłyby pełen po sufit. Teraz wozi głównie powietrze, a każdy kto jest w stanie, idzie wzdłuż torów. Gdzie tu logika? Pamiątkowe zdjęcie w Aqua Calientes: pomnik wodza: i ruszamy: pogoda nie rozpieszcza, mgliście i pada. Klimat tropikalny, więc pod pelerynami jest gorąco, a na koniec i tak jesteśmy mokrzy ;) idziemy i liczymy słupki kilometrowe ;) Nasi tu byli ;) Co bogatsi jadą… Gdzieś , hen wysoko we mgle, widać zabudowania Machu Picchu: Poprzedniego wieczoru, kiedy pisaliśmy na telefonie, „Machu Picchu” słownik zamienił na „Machu Piachu”. Bardzo nam się ta nazwa spodobała ;) W końcu, wraz z końcem deszczu, dochodzimy do stacji Hydroelectrica, gdzie wzdłuż torów ulokowało się mnóstwo bud z funkcją baru. Za jakieś 7 pln zamawiamy danie narodowe, czyli „Milanesa”, czyli zupa + drugie danie, składające się z ryżu i kawałka mięsa. Ławki i stoły tuż przy torach, a zadaszenie siega aż na tory. W pewnym momencie wszystkie panie kucharki rzucają się na tory i zwijają zadaszenie. Pociąg jedzie ;) wLFi0JnOqiY Nadchodzi godzina odjazdu, szukamy swojego busa. Taaa, łatwo powiedzieć. Na parkingu stoi jakiś 20 białych sprinterów, przed każdym Peruwiańczyk wykrzykuje nazwiska pasażerów, a tłum białasów kłębi się dookoła. Nie sposób usłyszeć, a tym bardziej wyłowić z jazgotu swoje nazwisko… W końcu ruszamy na obchód busów, zaglądamy kierowcom w listy i odnajdujemy swoje nazwiska. Ufff. Że też nikt nie wpadł na banalne rozwiązanie, czyli wywieszenie list na szybie busa… Po jakieś godzinie zamieszania busy są zapełnione, ruszamy. Tą samą uroczą ścieżką dla kóz wijącą się na zboczu… ciekawe, ile sprinterów spadło już do tej rzeczki? Średnia prędkość dochodzi do 20 km/ h ;) wLFi0JnOqiY Uff, dojechaliśmy. Asfaltowa końcówka, już po ciemku, we mgle, z wyprzedzaniem na czwartego na zakrętach również była dość emocjonująca ;) Nocujemy w Cuzco w tym samych hostelu, choć pokój dostajemy zdecydowanie mniej klimatyczny. Noce na tej wysokości (prawie 4000 m) są dość chłodne i Jagna śpi prawie we wszystkim, co ma ;) W hotelu miały na nas czekać zamówione wcześniej bilety na jutrzejszy autobus do Puno, ale oczywiście ich nie ma. Pytamy się w agencji, owszem, przekazali już przedwczoraj… Tym razem w hostelu odpowiedz jest inna: aaa, nie, faktycznie, coś mamy, ale ten co ma, to właśnie go nie ma, ale będzie później,albo rano, a w ogóle to no problem… Kolejny raz widać zderzenie dwóch mentalności: europejczyk nie bardzo nie umie się nie denerwować późnym wieczorem brakiem biletu na poranny autobus… idziemy odreagować „w miasto”, może w międzyczasie bilety się znajdą… miejscowy bar pod chmurką: miejscowe przysmaki, czyli szaszłyk z pyrą: oraz pyra zapiekana z jajem i mięsem w środku: Koło północy w hotelu pojawia się ten, co ma nasze bilety (pytanie, dlaczego po prostu nie zostawił ich na recepcji, zdecydowanie go przerasta ;) ) i o mało nie umieram ze śmiechu, widząc swoje imię i nazwisko – przepisane z paszportu !!! Ciekawe, czy z takim biletem wpuszczą Agnieszkę G. na pokład ;)
  22. 1 point
    Naoglądaliśmy się z góry, czas ruszyć w miasto ;) Machu Picchu małe nie jest: I chyba nadal do końca nie wiadomo, co to było. Za Wiki: Machu Picchu zbudowano w II połowie XV wieku podczas panowania jednego z najwybitniejszych władców Pachacuti Inca Yupanqui. Pełniło funkcję głównego centrum ceremonialnego, ale także gospodarczego i obronnego. Zamieszkiwali je kapłani, przedstawiciele inkaskiej arystokracji, żołnierze oraz opiekunowie tutejszych świątyń. Miasto składało się z dwóch części. W Górnej, zwanej hanman, znajdowały się: Świątynia Słońca, Grobowiec Królewski, Pałac Królewski oraz Intihuatana, największa inkaska świętość. W Dolnej mieściły się domy mieszkalne kryte strzechą oraz warsztaty produkcyjne. Na stromych zboczach otaczających miasto znajdowały się tarasy uprawne o szerokości 2-4 m. Miasto opuszczono ok. 1537 r. Ruiny miasta początkowo utożsamiano z Vilcabambą, ostatnią stolicą Inków. Machu Picchu zostało odkryte przez amerykańskiego profesora Hirama Binghama. Bingham trafił tam 24 lipca 1911 z władającym językiem keczua przewodnikiem. Odkryto tysiące zabytkowych przedmiotów, w tym mumie, srebrne posążki, złote spinki i naczynia ceramiczne. Łącznie Bingham wywiózł legalnie do Stanów Zjednoczonych 4000 zabytkowych przedmiotów, które trafiły do Yale University. Machu Picchu było jednak najprawdopodobniej eksplorowane w dziki sposób znacznie wcześniej. Widok na część „przemysłową” miasta: Pięknie się to zachowało – ściany liczą sobie prawie 600 lat! Po lewej część mieszkalna, po prawej przemysłowa: Powoli z chmur wyłania się Huayna Picchu, szczyt nad miastem. Można na niego wejść (za dodatkową opłatą, rzecz jasna) i zobaczyć podobno najładniejszy widok na Machu Picchu. Jedyne 360 m w górę ;) Huayna Picchu raz jeszcze: Widoki z okien mieli niezłe: Tarasy uprawne, i jednocześnie zabezpieczenie przez osuwiskiem: Przewodnika nie mamy, musimy zatem doczytać ;) albo przykleić się do przewodnika władającego hiszpańskim (to Krzychu) bądź angielskim (Raf z Jagną) ;) Jedno z niewielu zniszczeń wskutek trzęsień ziemi (a jest ich tu sporo, to teren aktywny tektonicznie) Świątynia trzech okien (nazwa raczej współczesna…) , widok od środka: (widać tu słynną inkaską obróbkę kamieni na tzw. styk) i z zewnątrz: podobno w czasie przesilenia światło z okien oświetla jakiś specjalny kamień. W ogóle mnóstwo tu kamieni odpowiednio zorientowanych geograficznie i astronomicznie… Pięknie zachowany mur: O, tam w dole most, którym szliśmy! To podobno podobizna kondora: I tak sobie łazimy po tym mieście sprzed 600 lat, wyobrażając sobie życie Inków… Spotykamy Polaka, który zwiedza wszystko w biegu, bo ma całe 2 godziny ;) Kupił bilety do Peru nieprzyzwoicie tanio (czyli w tej samej promocji co my) i teraz zwiedza 4 kraje w 2 tygodnie... Tu rekonstrukcja stropu: A nawet całych chatek: I bardziej w głąb, tym mniej turystów ;) Po pół dnia łażenia rzucamy ostatni raz okiem na całość: oraz tabliczkę pamiątkową na cześć odkrywcy: I schodzimy pieszo w dół, jedną z zachowanych ścieżek inkaskich. Schodzimy niecałą godzinę, a łydki bolą następne dwa dni ;) Czasem zdarzają się inkaskie schody (takie same, które pozwalały ominąć wyrwę w ścieżce opisaną wcześniej) Jeszcze krótki spacerek wzdłuż Urubamby: i jesteśmy z powrotem w Aqua Calientes, gdzie akurat pociąg przywiózł następną porcję turystów: Wieczór spędzamy w gorącej wodzie (po hiszpańsku… aqua caliente ;) ), czyli basenach, przez które przepływa woda ze źródeł geotermalnych, oczywiście o lekko siarkowodorowym zapaszku zgniłych jaj ;) A na kolację peruwiańskie owoce, czyli ananas, mini-banany i coś, czego nazwy nie pamiętam, bo nie okazało się szczególnie smaczne ;)
  23. 1 point
    Zimno jest, wychodzić z domu się nie chce, znajomi dopominają się o wspomnienia z Peru, więc… Nie wiem, czy pies z kulawą nogą tu zaglądał, ale co mi tam, dokończę ;) Odcinek 5, czyli Machu Picchu ominąć nie wypada Tłumy turystów. Pięciu przewodników, każdy w innym języku i każdy głośno. W kadr wchodzi co najmniej pięciu Japończyków i trzech Rosjan. Uff. Ale co zrobić. Być w Peru i nie być na Machu Picchu? No nie da się… Sprawdziliśmy jeszcze w PL, że w lutym tłumów nie ma i bilet można kupić po prostu w kasie (w sezonie trzeba rezerwować dużo wcześniej, bo limit dzienny wynosi 2500 osó B). Rano Aquas Calientes wita nas cudowna pogodą: Dookoła wysokie granie, więc mgła po prostu wisi i wisi… A w zasadzie to chyba chmury… Kupujemy bilety (jedyne 62 $ za sztukę) i pytamy miejscowych, gdzie tu „lokalnie zjeść”. No jak to gdzie. Na dworcu! Nad dworcem jest mała hala, gdzie ulokowało się chyba ze 20 barów. Biali zaglądają tam rzadko, więc za śmieszne pieniądze dostajemy kawał ciepłego kurczaka w bułce oraz świeżo sporządzony koktajl owocowy – niebo w gębie. Machu Picchu znajduje się tuż nad Aquas Calientes, ale jakieś 800 m wyżej. Można skorzystać z inkaskiej ścieżki i podejść. My nawet nie próbujemy na tej wysokości ;) – 2500 m n.p.m. Korzystamy więc, zresztą jak 99% ludzi, z autobusów, które w 10 minut zawożą nas pod górę. Śmiesznie – miasto odcięte od świata, wszystko transportowane koleją, a tu nagle stadko autobusów ;) podobno przywieźli je na specjalnych platformach… U góry kłębi się te 2500 sztuk turystów, do tego lokalni proponują usługę „przewodnictwa” (która nie jest ujęta w te 62$). Wbijamy sobie pamiątkową pieczątkę do paszportu i w końcu jesteśmy w środku. Machu Picchu wita nas oszałamiającymi widokami: oraz cudowna pogodą: Hmm. Stoimy, czekamy, nadal nic nie widać… Jedynie Raf się zakolegował z miejscowymi ;) W przewodniku napisali, że często mgła podnosi się w południe i żeby być cierpliwym. No dobra, spróbujemy. Zostawiamy samo „miasto” i idziemy się przejść jedną z inkaskich ścieżek, które prowadziły do Machu Picchu. Ścieżka biegnie zboczem, w prawo lepiej nie patrzeć: Dziwi nas brak jakichkolwiek barierek itp. Ech, europejskie myślenie ;) Po jakiejś pół godzinie dochodzimy do zakazu: kilka lat temu można było dalej iść, ale zbyt wielu turystów zleciało na dół i w końcu przejście zamknięto. Teraz tylko przez furtkę można sobie popatrzeć na inkaskie „zabezpieczenie” przed niepożądanymi gośćmi: Kawałek ścieżki specjalnie wykuto i położono deski. Po ich zdjęciu można przejść jedynie w dół i w górę po wystających kamieniach (słabo je widać na zdjęciu niestety). Na takim kamyczku mieściła się jedna stopa, ale podobno nie było to problemem dla Inków. Cala reszta świata spadała w dół ;) Wracamy: Widoki nadal przepiękne: Nawet lamy zrezygnowane: No nic, będą mgliste zdjęcia… Ale, w końcu, powolutku, powolutku, minuta po minucie, mgła się podnosi! Widać nawet dolinę rzeki! Będą nawet foty bez mgły ;) Lamom też poprawił się humor ;)


×